آخوندی بر خلاف تصورات ما در حوزه مسکن موفق نبود/ هیچ کدام از وعده هاى دولت اجرایى نشد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تصور ما این بود که آخوندی اقدامات موثر و موفقی را در حوزه مسکن در دستور کار خود قرار می دهد اما متاسفانه تاکنون شاهد هیچ موفقیتی در اقدامات وزیر راه و شهرسازی نبوده ایم.

ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به ناسامانی های اخیر بازار مسکن اشاره کرد و گفت: تغییرات قیمت در بازار ارز به عنوان یکی از دلایلی مطرح است که به بازار مسکن سرایت کرد و زمینه ساز ایجاد التهاب و یک بازار کاذب در بازار مسکن شد.

او با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل نابه سامانی و افزایش قیمت مسکن به دولت برمی گردد که سیاست واحدی را برای این بازار در نظر نگرفته است، افزود: دولت یازدهم از زمانی که روی کار آمد بحث مسکن مهر را زیر سوال برد و آن را به عنوان یک طرح ناموفق تلقی کرد، در این زمان وعده مسکن اجتماعی را به متقاضیان و قشر کم درآمد جامعه داد اما متاسفانه تاکنون شاهد هیچ اقدام خاصی در این زمینه نبودیم و فقط وعده های داده شده روی کاغذ آورده شد.

موسوی لارگانی در ادامه بیان کرد: از اسم مسکن اجتماعی در مصاحبه و سخنرانی ها بسیار یاد شده است اما در عمل هیچ قدمی برای این حوزه برداشته نشد، لذا اگر دولت تصمیم اصلی خود را در زمینه بهبود بازار مسکن عنوان می کرد شاید می توانستیم امیدوار به برطرف شدن یک سری از نابه سامانی های بازار باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وعده های دولت در زمینه بازسازی بافت های فرسوده گفت: براساس صحبت های مطرح شده قرار بر این بود تا ساخت و ساز 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده در دستور کار قرار گیرد، این در حالیست که با توجه به گذشت چند ماه از شروع دولت جدید اما تاکنون شاهد تحقق وعده های داده شده به مردم نبوده ایم و هیچ کاری برای احداث مسکن در بافت های فرسوده شروع نشده است.

به گفته او، متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در راستای عملی شدن وعده هایی که از سوی دولت به مردم داده شد صورت نگرفته است و این امر باعث ایجاد برخی از نا به سامانی ها در بازار مسکن شد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه بحث خانه های خالی یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت باید با جدیت آنها را پیگیری کند، گفت: در حال حاضر تعداد زیای از واحدهای مسکونی خالی، در کلان شهرها وجود دارد که مالکین آن تمایل چندانی برای فروش و اجاره ندارند که همین موضوع در کنار دیگر عوامل زمینه نا به سامانی بازار را فراهم کرده و دولت باید هر چه زودتر تکلیف واحدهای خالی را مشخص کند.

او به طرح مالیات بر خانه های خالی که اخیرا از سوی مسئولین مورد بررسی قرار گرفته است اشاره و بیان کرد: در حال حاضر مالیات بر خانه های خالی مصوب شده است اما به دلیل آنکه دولت راهکار اجرایی آن را پیدا نکرد به حالت اجرایی در نیامد و به عنوان طرح موفقیت آمیز در حوزه مسکن مطرح نشده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تعداد قابل توجهی از جوانان که به سن ازدواج رسیدند و نیاز به مسکن دارند، اظهار داشت: به طور حتم باید فکری به حال جوانان کشور شود، از دیدگاه مقام معظم رهبری، ایران گنجایش افزایش جمعیت تا 150 میلیون نفر را دارد در صورتی که اگر قرار باشد جمعیت کشور به این آمار برسد باید امکانات لازم مانند مسکن و تحصیل برای این جوانان فراهم شود.

او با تاکید بر اینکه براساس قانون اساسی تدریس تا مقطع دبیرستان رایگان است، گفت: باید به این نکته توجه کرد که آیا واقعا تدریس تا این مقطع رایگان در نظر گرفته شده است یا خیر؟ یکی از گلایه های اخیر مردم در زمینه تحصیل این است که در حال حاضر برای تحصیل در هر دوره مقطع ابتدایی باید نزدیک به 7 میلیون تومان پراخت شود.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: جوانی که به دنبال رهن مسکن است باید 10 سال کار کرد و هیچ خرجی را نکرده باشد تا قادر به رهن یک واحد مسکونی معمولی باشد، دولت باید جهت آسان سازی ازدواج فکر جدی در حوزه مسکن و نیز تحصیل کند تا بتوان تا حدودی از مشکلات موجود را برطرف کرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تاثیر وام هایی که جهت بهبود بازار مسکن و نیز خروج آن از رکود در نظر گرفته شده است تاکید کرد و گفت: سخت گیری هایی که برای متقاضیان وام مسکن در نظر گرفته شده است باعث شد تا بسیاری از متقاضیان نسبت به دریافت وام منصرف شوند کسانی که متقاضی وام هستند باید چندین سال را در نوبت دریافت وام باشد که این سخت گیری ها در پراخت وام یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد تنش در بازار مسکن بوده است.

او در پایان به عملکرد آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه آخوندی در گذشته از وزارت مسکن و شهرسازی بوده است تصور می کردیم تا اقدامات موثر و موفقیت آمیزی را در حوزه مسکن انجام دهد اما متاسفانه تاکنون شاهد هیچ موفقیتی در اقدامات وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن نبوده ایم.

گفتگو از: رویا ذوالفقاری

401

کد خبر: 954037

وب گردی

وب گردی