نفس اجاره نشین ها در بازار مسکن برید/ افزایش قیمت تا کی؟

بازار مسکن چند سالی است که وارد دوران رکود شده است و هر روز که می گذرد به دلیل برهم خوردن تناسب مابین عرضه و تقاضا شاهد افزایش نجومی قیمت ها در این بازار هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ حال این روزهاى بازار مسکن در کشور را مى توان بیشتر به یک ساعت شنى تشبیه کرد که با سرعت هر چه بیشتر در حال گرانى و ناامید کردن جوانانى است که زیربار هزینه هاى هنگفت خرید و یا اجاره مسکن نمى توانند کمر خود را صاف کنند.

یکى از نکاتى که ذهن بسیارى را به خود مشغول کرده علت گرانى های اخیر مسکن با این سرعت است که تاکنون دلیل موجهى که بتوان با آن تاحدودى از درد متقاضیان مسکن را تسکین دهد پیدا نشده و طبیعى است که تا زمان پیدا نشدن علت نمى توان معلولى را براى برطرف شدن آن یافت.

زمانى که با کارشناسان این حوزه در زمینه گرانى این روزهاى مسکن و دلایل آن صحبت به میان مى آید، آنها نوسان بازار ارز را در وخیم شدن حال این روزهاى بازار مسکن بى تاثیر نمى دانند چرا که این نوسان پیامدهاى بسیارى را با خود مانند گرانى مصالح ساختمانى به همراه داشته است.

نکته حائز اهمیت اینجاست که تنها دلیل گرانى مسکن به نوسان بازار ارز و گرانى مصالح ساختمانى معطوف نمى شود و زمانى که علت وجود طوفان در بازار مسکن را جویا مى شویم متوجه خواهیم شد که وجود خانه هاى خالى یکى دیگر از عواملى است که باعث ایجاد چنین وضعیت اسفناکى در بازار مسکن شده است و مالکان آن به دلیل قابل پیش بینى نبودن وضعیت بازار تمایل چندانى به فروش یا اجازه آن ندارند و بیشتر صلاح واحدهاى مسکونى خود را در خالى بودن آن مى بینند.

طی چند وقت گذشته بود که مسئولان در زمینه وجود خانه های خالی تمهیداتی را با عنوان اعمال مالیات بر خانه های خالی را در نظر گرفتند و طولی نکشید که آن را به تصویب رساندند چه بسا که این طرح هم در حال حاضر دردی را از بازار مسکن دوا نکرده و همچنان به دلیل اینکه قادر به پیدا کردن آمار دقیقی از واحدهای خالی نیستند نتوانستند این طرح را با موفقیت به کار گیرند.

در مقابل زمانى که به سراغ متقاضیان اجاره مسکن مى رویم گلایه آنها از نرخ هاى اجاره اى است که تعیین آن از حساب و کتاب خاصى برخودار نیست و مالک هر مبلغى را که بخواهد به عنوان نرخ اجاره اعلام مى کند و به گفته برخى از مستاجرین مالکان خون بسیارى از اجاره نشین ها را داخل شیشه کرده اند.

در زمینه تعیین و ثبات نرخ اجاره بررسى هاى بسیار زیادى صورت گرفته تا شاید بتوان على رغم خواسته مالکان و نیز به نفع خواسته مستاجران قانون خاصى را براى تعیین نرخ اجاره در نظر گرفت اما جاى تعجب است که حتى نمایندگان مجلس هم در زمینه قیمت هایى که به عنوان نرخ اجاره تعیین مى شود به ستوه آمده اند و خود مى گویند که هیچ قانون خاصى را نمى توان جهت تعیین نرخ اجاره در مجلس به تصویب رساند چراکه بارها شاهد بودیم مالک و مستاجر خود با یکدیگر بر سر قیمت به توافق مى رسند و توجه چندانى را به صحت قیمت توافق شده ندارند.

تا زمانى مسئولان معتقد بودند که شاید بتوان از طریق در نظر گرفتن وام براى متقاضیان مسکن تاحدودى از کشمکش هاى موجود در بازار را کاهش داد اما چه فایده که در مسیر اعطاى وام سنگ هاى بسیارى را سر راه متقاضیان قرار دادند و چه بسا که تقاضا کنندگان وام به دلیل بالا بودن نرخ بازپرداخت و نیز زمان گیر بودن سپرى شدن مراحل دریافت وام نسبت به دریافت وام منصرف شدند.

متاسفانه گرانی مسکن تنها به میزان کنونی منتهی نمی شود، طی چند روز گذشته بود که حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشور در گفت و گو با ایسکانیوز خبر از گرانی های جدیدی که پیش روی بازار مسکن است داد و اعلام کرد: در حال حاضر به فصل نقل و انتقالات مسکن ورود نکرده ایم و تقریبا از خرداد ماه این فصل آغاز می شود، چه بسا که در این زمان امکان تحریک بازار بیشتر و قیمت مسکن با رشد بیشتری همراه شود.

* مشکل در ساخت و ساز و تولید مسکن نتیجه سخت گیری شهرداری ها

قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن در وضعیت گم و نامعلومی به سر می برد، گفت: از بعد انقلاب دشمن ایران مشخص شده است و در تمام مراحل به دنبال خراب کردن وضعیت اقتصاد ایران هستند.

او در ادامه بیان کرد: چهار مولفه مانند بورس، طلا ، ارز و حامل های انرژی بر قیمت مسکن بسیار تاثیرگذار هستند و هرگونه نوسانی در این قیمت ها به طور حتم بر قیمت مسکن هم تاثیر خواهد گذاشت.

قلی خسروی با بیان اینکه هر کسی نسبت به دارایی های خود تسلط دارد و می تواند نرخ موردنظر خود را برای اجاره بها انتخاب کند، خاطرنشان کرد: فقط عرضه و تقاضا است که می تواند بازار را به تعادل برساند، در دولت نهم و دهم اعلام کردند که باید هفت درصد به نرخ اجاره اضافه شود در سال بعد این میزان را به 9 درصد افزایش دادند در حالی که این اقدامات تنها زمینه ساز ایجاد تنش در بازار بود.

رئیس اتحادیه املاک کشور افزود: به طور حتم باید اقداماتی جهت افزایش تولید و عرضه در کشور صورت گیرد تا تقاضا کاهش یابد تنها در این صورت می توان شاهد بهبود وضعیت بازار و نیز تناسب عرضه و تقاضا در بازار بود.

او گفت: جلوگیری و سخت گیری های بی مورد شهرداری ها ضمن اینکه مانع از ایجاد اشتغال در کشور شده است، تولید و ساخت و ساز هم با مشکل همراه کرد، بنابراین باید تصمیمی اتخاذ شود تا متناسب با جو منطقه حرکت کرد و ساخت و سازها صورت گیرد.

قلی خسروی در پایان خاطرنشان کرد: ساخت و ساز باید در کشور شروع و تسهیلات لازم برای تولید مسکن در نظر گرفته شود.

* قیمت مسکن بی دلیل گران شد

علیم یارمحمدی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با بیان اینکه بارها در زمینه افزایش قیمت مسکن مسئولین مرتبط با وزارت راه را خواستیم تا در این خصوص توضیحاتی را ارائه دهند، گفت: افزایش سرسام آور قیمت مسکن طی چند وقت اخیر باعث شده تا امکان خرید مسکن از قشر پایین جامعه گرفته شود و دیگر قادر به ورود در این عرصه نباشند.

او با بیان اینکه مسئولین مرتبط با حوزه مسکن این افزایش قیمت را ناشی از نوسان نرخ دلار می دانند، افزود: از نظر من افزایش بی پایان قیمت مسکن را نمی توان تنها ناشی از نوسان بازار ارز دانست و باید این نکته را هم در نظر داشت که تمام مسایل تاثیرگذار در بازار مسکن دست به دست یکدیگر داده اند و باعث ایجاد نا به سامانی در بازار مسکن و افزایش قیمت آن شدند.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت راه معتقدند که قیمت مسکن طبق روال عادی در حال افزایش است اما آنچه که سامانه های موجود در بازار املاک نشان می دهد افزایش بی دلیل قیمت مسکن است که به طور حتم باید هر چه زودتر تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در بحث سپرده گذاری و افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات نظراتی را ارائه داده است که به طور حتم باید بستر سازی های لازم در این زمینه انجام شود تا ضمن اینکه افراد قادر به خرید مسکن شوند شاهد ایجاد تحرکاتی در این بازار باشیم.

* آخوندی به هیچ عنوان نمی تواند تحولی را در بازار مسکن ایجاد کند

او با بیان اینکه ایجاد تحرک بازار مسکن در در زمینه اشتغال بسیار تاثیرگذار است و می تواند بازار خوبی را برای اشتغال با خود به همراه داشته باشد، گفت: افزایش قیمت مسکن می تواند متاثر از افزایش قیمت نیروی انسانی و قیمت مصالح ساختمانی باشد و به تبع این عوامل در کنار نوسان نرخ ارز باعث ایجاد افزایش قیمت در حوزه مسکن شده است.

به گفته یارمحمدی، آخوندی تلاش بسیاری را در حوزه مسکن و بهبود معاملات آن از خود نشان داد اما متاسفانه به هیچ عنوان نمی تواند تحولی را در حوزه مسکن ایجاد کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه قیمت اجاره متناسب با قیمت ملک با افزایش همراه بوده است، گفت: مجلس در بحث اجاره نمی تواند ورود کرد زیرا حتی اگر قانون خاصی را هم برای اجاره در نظر بگیریم و آن را به تصویب برسانیم باز هم نرخ اجاره توسط مالک و مستاجر و نیز براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود حالا باز هم صحبت هایی مطرح شده و شاید در زمینه تعیین قیمت اجاره تصمیماتی را اتخاذ کند.

* رونق ساخت و ساز به نفع اقتصاد کشور است

شادمهر کاظم زاده، دبیر کمیسیون عمران مجلس شوراى اسلامى در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز با بیان اینکه مسکن به عنوان یکی از نهاهای اثرگذار بر اقتصاد کشور جدا از کل اقتصاد کشور نیست، گفت: کسانی که می توانند در حوزه مسکن سرمایه گذاری و سرمایه خود را به سمت این بازار ببرند سرمایه گذارى در بازار مسکن را با سرمایه گذارى در دیگر بازارها مانند بازار ارز و سکه مورد مقایسه قرار مى دهند.

او در ادامه بیان کرد: کلیت رونق ساخت و ساز و خرید و فروش به دلیل اینکه باعث اشتغال می شود به نفع کشور است اما در حال حاضر قیمت مسکن در کشور بدون ساخت و ساز و نیز ایحاد اشتغال در حال افزایش است.

کاظم زاده خاطرنشان کرد: طى دهه هاى گذشته قیمت مسکن آنچنان که باید با تغییر همراه نشد اما بخشی از تغییر ناگهانى بازار مسکن در چند وقت اخیر متاثر از تورم و بخش دیگر ناشی از جو روانى و نوسان قیمت هاى مرتبط با بازار بوده است.

دبیر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اقداماتى که باید جهت کنترل بازار مسکن در نظر گرفته شود، گفت: بهترین حالت ممکن براى کنترل بازار مسکن این است که دولت در بحث مسکن تسهیلات با نرخ پایین و بدون زمان در اختیار افرادی که مسکن اولى ها و نیز کسانى که تاکنون تسهیلاتی دریافت نکردند قرار دهد تا وام با نرخ پایین در اختیار این افراد قرار گیرد.

به گفته او، در صورتى که دولت چنین اقدامى را در دستور کار قرار دهد ضمن اینکه بسیارى از افراد داراى واحد مسکونى مى شوند، قیمت مسکن کنترل و نیز زمینه ایجاد اشتغال در کشور فراهم مى شود.

* بازار سرمایه فرصت خوبی را براى متقاضیان مسکن فراهم می کند

کاظم زاده به نقش بازار سرمایه در بهبود وضعیت بازار مسکن اشاره کرد و گفت: ورود بازار سرمایه به بازار مسکن فرصت بسیار خوبی را براى متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد، در صورت ورود نقدینگی موجود در کشور به بازار مسکن، ساخت و ساز و نیز اشتغال رونق پیدا مى کند و همچنین قیمت مسکن متعادل خواهد شد.

او با تاکید بر وضع مالیات بر خانه هاى خالى گفت: این اقدام وابسته به اطلاعات دقیق است و نمی توان گفت که چند واحد خانه خالی در کشور وجود دارد بنابراین این اقدام به عنوان راهکار مناسب براى بهبود وضعیت بازر مسکن تلقى نمى شود.

دبیر کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طی چند وقت اخیر بازار مسکن متاثر از پروژه هاى مسکن مهر بود و وزارت راه و شهرسازى هر آنچه را که در اختیار داشته در مسیر تکمیل این پروژه مصرف کرده است، گفت: مسکن مهر دارای 2 میلیون واحد است و در شهرهایى مانند پرند و پردیس نیازمند خدمات زیربنایی و روبنایی است که بسیار هزینه بر هستند، دولت در این زمینه باید منابعى را براى تکمیل این پروژه ها تزریق کند.

او اظهار داشت: بازار مسکن مدتی تحت تاثیر مسکن مهر قرار گرفته بود که این موضوع تا حدودی کنترل شد و در حال حاضر با توجه به اینکه برنامه های جدیدی در زمینه بازار مسکن ایفا نشده است اما بازار به سمت افزایش قیمت رفت.

* وزیر راه و شهرسازی خود را به عنوان تولیدکننده مسکن نمی بیند

کاظم زاده به اقدامات وزیر راه و شهرسازى در حوزه بازار مسکن اشاره کرد و گفت: وزیر خود را به عنوان تولیدکننده مسکن نمی بیند بلکه تنها خود را به عنوان حاکمیت یعنی کسی که تنها می خواسته بر ساخت و ساز نظارت داشته باشد دیده است که متاسفانه در این زمینه هم موفق عمل نکرد.

دبیر کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطررنشان کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که آخوندى از منابع چندانی که بتواند وضعیت بازار مسکن را بهبود ببخشد برخوردار نبود و تمام منابع در اختیار خود را در راه مسکن مهر مصرف کرده است.

گزارشگر: رویا ذوالفقاری

401

کد خبر: 954038

وب گردی

وب گردی