بانک سرمایه‌گذاری اروپا طرح اتحادیه اروپا برای کار با ایران را نپذیرفت

با وجود آنکه گفته شده فردا چهارشنبه، کمیسیونرهای اروپا از طرح «غیراجباری» خود برای تشویق بانک سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری در ایران رونمایی می‌کنند؛ مقامات این بانک چند ساعت پیش از این رونمایی نمادین، اعلام کردند با ایران تعامل نخواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز، بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) که اخیراً از جانب اتحادیه اروپا برای ورود به بازار ایران و مقابله با اثرات بازگشت تحریم‌ها آمریکا، تحت فشار قرار گرفته بود، حاضر به پذیرفتن پیشنهاد اتحادیه نشد.

آنطور که یکی از مقامات اتحادیه اروپا به رویترز گفته، این بانک که بخش اعظمی از سرمایه خود را از ایالات متحده تأمین می‌کند، از بیم رویارویی با تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها، حاضر به ورود به بازار ایران نشده است.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا، در حقیقت بازوی مالی اتحادیه اروپا برای ارائه خدمات مالی به کشورهای مدنظر اتحادیه است و این تقابل هیئتمدیره بانک با تصمیم سران اتحادیه اروپا، نمایانگر میزان قدرت اتحادیه برای حمایت از ادامه تعاملات تجاری-مالی با ایران تحت سایه برجام بدون آمریکا است.

با وجود اعلام خبر مخالفت جدی بانک سرمایه‌گذاری اروپا با تصمیم سران این اتحادیه برای ورود به بازار ایران، باز هم گویا بناست که کمیسیونرهای اتحادیه اروپا در نشست فردا چهارشنبه، از «برنامه اجرایی» خود برای اعزام سرمایه‌های این بانک به ایران پرده‌برداری کنند؛ برنامه‌ای اجرایی که پیش از اعلام نمادین، به محاق رفته است.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا در سال گذشته میلادی، از راه جذب سرمایه‌های بین‌المللی که گویا اکثرش آمریکایی بوده، توانست 56.4 میلیارد یورو به خزانه خود واریز کند و حالا می‌گوید که در صورت قرار گرفتن در معرض تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا، خریداران سهامش پا پس خواهند کشید.

ایران در ماه مارس در فهرست کشورهای مجاز برای سرازیر شدن سرمایه‌های این بانک قرار گرفته بود ولی بر طبق اساسنامه بانک، این تصمیم بایستی موافقت همه کشورهای عضو اتحادیه و پارلمان اروپا را جلب کند؛ گفته می‌شود که اروپایی‌ها می‌خواهند تا پیش از موعد 90 روزه شروع اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران یعنی تا 15 مرداد، این حکم را صادر کنند.

موعد دوم شروع اعمال تحریم‌ها که تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و خرید فلزات گرانبها را شامل می‌شود، 13 آبان ماه سال جاری است.

مقامات بانک حاضر به پاسخ به سوالات خبرنگار رویترز در این خصوص نشده‌اند ولی دفتر کمیسیونر اروپا با ارسال یک ایمیل به تحریریه رویترز، صراحتاً گفته که حتی صدور حکم کشورهای عضو و پارلمان اتحادیه اروپا در خصوص ایران «صرفاً به منزله صدور مجوز خواهد بود و وجه اجباری برای بانک ندارد.»

بیش از یک سوم منابعی که از سوی این بانک به کشورهای متقاضی پرداخت می‌شود، با استفاده از دلار آمریکا است که لاجرم، باعث تعامل این بانک با نظام مالی آمریکا می‌شود؛ دسترسی به نظام مالی آمریکا، یکی از تحریم‌های ایران است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بانک سرمایه‌گذاری اروپا ساعاتی پیش از «حمایت از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای خنثی کردن تحریم‌های آمریکا و نجات برجام» خبر داده بود. (خبر مرتبط)

منبع: فارس

۳۰۴

کد خبر: 954106

وب گردی

وب گردی