اتخاذ تصمیمات غلط پشت اتاق های در بسته/ بازار خودرو قربانى اقدامات نعمت زاده شد

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مشکلات موجود در بازار خودرو ناشى از تصمیم اشتباه وزیر قبل بود که براساس یک تصمیم خودجوش و غیرقانونی اقدام به بستن سایت ثبت سفارش کرد.

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به خودروهایی که در زمان بسته بودن ثبت سفارش از گمرک خارج شده اند، گفت: با توجه به اینکه آمار دقیق نمایندگى هایى که اقدام به ثبت سفارش خودرو کرده اند در اختیار نهادهاى نظارتى است بنابراین نمى توان در زمینه تعداد نمایندگی هایی که دست به چنین تخلفی زده اند اظهارنظر کرد.

او در ادامه بیان کرد: در دوران شش ماهى که ثبت سفارش بسته شده بود حدود 35 هزار ثبت سفارش صورت گرفت که از این تعداد بیش از 16 هزار خودرو منجر به واردات و از گمرکات ترخیص شدند.

احتشام زاد با بیان اینکه متاسفانه تاکنون نوع خودروهایى که مورد ثبت سفارش قرار گرفتند مشخص نشده است، اظهار داشت: نهادهاى نظارتى از طریق اطلاعاتى که در اختیار آنها قرار گرفته پیگیر جزییات این ماجرا هستند تا هر چه زودتر موضوعات موجود را تعیین تکلیف کنند، ما در حال حاضر به دنبال معلول هستیم زیرا تمام مشکلات ایجاد شده که در این دوره شاهد آن بودیم به واسطه رانت و فساد صورت گرفته است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: علت واقعی چنین اتفاقى تصمیم اشتباه وزیر قبل بوده که براساس یک تصمیم خودجوش و غیرقانونی اقدام به بستن سایت ثبت سفارش کرد و طبیعتا این اقدام باعث ایجاد چنین اتفاقاتى شد.

او با تاکید بر اینکه در دوران انجام چنین اقدام غیرقانونی بارها به وزارت صنعت اعلام کردیم که این کار مبنای قانونی ندارد و منشا فساد خواهد بود، گفت: متاسفانه در آن دوره هیچ کسى به صحبت هاى ما گوش نداد و به دلیل اینکه همزمان با اواخر دولت قبل بود ترجیح دادند تا اقدامات خود را براساس صلاحدید خود عملى کنند که حالا شاهد چنین نتایجى هستیم، به طور قطع باید علت آن را ریشه یابی کرد و دیگر اجازه چنین اقدامی را به کسى ندهیم.

احتشام زاد اظهار داشت: یک تصمیم غلط در یک اتاق در بسته بدون گرفتن نظر تشکل های مرتبط و نقض مکرر قوانین از جمله عواملی است که متاسفانه در دولت قبل توسط نعمت زاده اتفاق افتاد که حتی شریعتمداری هم بارها اعلام کرد که اقدام وزیر سابق را مورد تایید قرار نمى دهد اما متاسفانه نتایج اقدام نعمت زاده در زمان شریعتمدارى نشان داده شده است.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در حال حاضر دیگر مسئولان با تصمیم های غلط خود در حال دامن زدن به این موضوعات و مشکلات پیش آمده هستند ، با این روش فرآیند بازار به سمتی خواهد رفت که به طور قطع کمبود عرضه و افزایش های نجومی قیمت باعث ایجاد رانت مجدد در بازار مى شود.

او با اشاره به تاثیر نوسان بازار ارز بر قیمت خودرو گفت: در شرایط خوش بینانه اگر در نظر بگیریم که ارز 4200 تومانی به تمام واردکننده ها تخصیص پیدا می کند می توان انتظار داشت تا با ثبات قیمت ها مواجه شویم اما روند یک ماه اخیر تایید کننده این نگرش و شعار اولیه در زمان یکسان سازی نرخ ارز نیست.

احتشام زاد خاطرنشان کرد: ما نگران این موضوع هستیم تا علاوه بر کمبود عرضه با افزایش قیمت مواجه شویم که این ها تشدید کننده یکدیگر هستند و منشا تمام این مشکلات، تصمیمات غلطی است که از اواخر دولت قبل در وزارت صنعت شروع و منجر به ایجاد فساد و سواستفاده در سیستم خودرو شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در پایان با بیان اینکه امروز تمام هزینه ها را مشتریانی باید پرداخت کنند که تنها گناه آنها خواستن خودروی با کیفیت است، گفت: علیرغم اینکه 96 درصد بازار توسط تولیدکننده های داخلی تامین می شود اما این 4 درصد با نوسان و دخالت های بیش از حد دولت روبرو هستند که هزینه ضرر آن از جیب مشتری پرداخت می شود.

401

کد خبر: 954186

وب گردی

وب گردی