بقای برجام تنها با تضمین منافع ایران مقدور خواهد بود

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد که بقای برجام منوط به تضمین سایر اعضا به تامین منافع ایران از طریق اقدامات مناسب ملی، منطقه ای و بین المللی است.

به گزارش ایسکانیوز، نجفی روز گذشته در نشست فصلی ژوئن شورای حکام در چارچوب بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس درخصوص اجرای برجام سخنرانی و مواضع و دیدگاههای کشورمان درخصوص تحولات اخیر بویژه پس از خروج آمریکا از برجام را تشریح کرد.
نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه انعقاد برجام به بحرانی غیرضروری که بیش از یک دهه به درازا کشیده بود، پایان و نشان داد که دیپلماسی و گفت وگو می تواند همچنان موثر باشد، گفت: برجام یک توافق چندجانبه براساس عمل متقابل است. دامنه، مقررات و زمان‌بندی آن مبتنی بر یک توازن دقیق، مذاکره شده و مورد توافق چندجانبه است که نمی‌تواند گسترده‌تر شود، تغییر یابد یا مورد مذاکره مجدد قرار گیرد. وی افزود: همان‌گونه که درطول مذاکرات برجام و سپس اجرای آن بطور مکرر اعلام کرده ایم اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، بنیان اساسی برجام و عنصری حیاتی برای پایداری آن به شمار می‌رود.
نجفی با اشاره به اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام و اقدامات متعاقب دولت آن کشور گفت: این اقدامات بی‌اعتنایی کامل به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد بوده، اصل حل و فصل صلح‌آمیز اختلافات را تضعیف می‌کند، چندجانبه‌گرایی و نهادهای آن را به مخاطره می‌اندازد، حاکی از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شکست‌خورده ‌یک‌جانبه‌گرایی است و باعث تشویق سرکشی و قانون‌ ستیزی می‌شود.
نماینده دائم کشورمان در آژانس همچنین ضمن اشاره به سابقه و رفتار غیرسازنده آمریکا در اجرای برجام گذشته گفت: خروج نامشروع دولت آمریکا از برجام و خصوصا روش های قلدرمآبانه ای که این دولت برای همراه ساختن سایر کشورهای جهان بکار می گیرد اصل وفای به عهد را شدیدا' نقض، حاکمیت قانون در سطح بین المللی را بی اعتبار، اهداف و اصول منشور ملل متحد را تضعیف و نهادهای بین المللی را به چالش می کشد.
وی همچنین گفت: اقدام غیرقانونی ایالات متحده در خروج از برجام این کشور را در قبال نقض فاحش و اساسی تعهداتش ذیل این توافق مسئول می سازد. بنابراین، ایالات متحده باید در قبال عواقب عمل زیانبار و خطرناکش که در چالش آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است مسئول شناخته شود.
نماینده کشورمان در آژانس افزود: در راستای تعهد ایران به قانونمندی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است برای یافتن راه حل ها و نیز تعیین امکان و چگونگی تضمین منافع کامل و حقوق حقه مردم ایران از این دستاورد دیپلماتیک جهانی توسط مابقی اعضای برجام و دیگر شرکای اقتصادی، با حسن نیت به سازوکارهای برجام توسل جوید. چنانچه پس از طی راهکارهای موجود برای جبران خسارت، حقوق و منافع مردم ما به صورت کامل تامین نگردد، این حق غیرقابل انکار ایران است که نسبت به اتخاذ اقدامات مناسب در پاسخ به اعمال غیرقانونی فراوان و مداوم ایالات متحده به ویژه خروجش و تحمیل مجدد همه تحریم‌ها، مبادرت ورزد.
نجفی تصریح کرد: چنانچه برجام بخواهد به حیات خود ادامه دهد، مابقی اعضای برجام و سایر شرکای اقتصادی بایستی کاملا اطمینان دهند که منافع ایران بدون هیچ قید و شرطی از طریق اقدامات مناسب ملی، منطقه ای و جهانی جبران می‌گردد. ملت ایران نمی پذیرد که به اجرای تعهداتش طبق برجام ادامه دهد درحالیکه اقدامات محدودکننده و تحریم ها در حال اجرا باشند.
نماینده دائم کشورمان در آژانس همچنین ضمن اشاره به اینکه طرف خارج شده نباید اجازه یابد که از خروج غیرقانونی از برجام منتفع شده و یا بتواند سایر دولت ها را به نقض قطعنامه شورای امنیت تهدید یا مجبور کند، تاکید کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می بایست به مسئولیت خود در این زمینه بطور جدی عمل کرده و اجازه ندهد که یک عضو برای سایر اعضا تصمیم بگیرد.
وی همچنین گفت: برخلاف رفتار ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل برجام به طور کامل پایبند بوده است. این امر، همانگونه که در گزارش های مدیرکل آژانس از روز اجرای برجام منعکس شده، توسط آژانس راستی آزمایی شده و گزارش اخیر مدیرکل نیز بار دیگر قویاً نشان می دهد که همه اقدامات مرتبط هسته ای بطور کامل از سوی ایران انجام شده اند.
وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت صیانت از اطلاعات پادمان هسته ای کشورمان از سوی آژانس، بر مواضع و ملاحظات کشورمان در زمینه آب سنگین تولیدی ایران و همچنین تعاریف موردنظر در زمینه ذخیره و موجودی اورانیوم کمتر غنی شده تاکید و طرح تفاسیر خودسرانه از مفاد برجام را قویا' مردود شمرد.
نماینده دائم کشورمان در خاتمه سخنرانی خود به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و ضمن اشاره به کلاهک های هسته ای و تاسیسات مخفیانه و خارج از پادمان هسته ای این رژیم و تاریخ مملو از تجاوزگری، اشغالگری، آپارتاید و جنایات جنگی همراه با نقض آشکار قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و همچنین کشتار بیرحمانه اخیر مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین در نوار غزه تاکید کرد این رژیم نمی تواند با اظهارات مضحک خود بر برنامه مخفیانه سلاح های هسته ای نامشروع اش که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است، سرپوش بگذارد.

305

کد خبر: 954212

وب گردی

وب گردی