بی توجهی برنامه ریزی شده به حقوق بشر در عربستان

روزنامه گاردین با انتشار گزارش سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان نسبت به نقض حقوق زنان فعال در این عرصه در این کشور هشدار داد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، روزنامه انگلیسی گاردین گزارش سازمان ملل متحد در خصوص اتهام عربستان به استفاده برنامه ریزی شده است از قوانین مبارزه با تروریسم برای توجیه شکنجه و سرکوب معارضین و همچنین زندانی کردن مدافعان حقوق بشر را منتشر کرد.

این گزارش تاکید دارد دولت عربستان به شکل برنامه ‌ریزی شده با کسانی که برای دفاع از حقوق و آزادی خود اقدام می کنند برخورد می نماید و شکنجه گران افراد بازداشت شده مورد بازخواست قرار نمی گیرد.

بن امیرسون گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مبارزه با تروریسم و تدوین کننده این گزارش می گوید: اطلاعات این گزارش در جریان پنج روز تحقیق با دعوت دولت عربستان انجام جمع آوری شده است.

وی افزود: مقامات عربستان اجازه ورود به برخی از زندان ها یا مصاحبه با برخی فعالان حقوق بشر بازداشت شده را نداند.

در همین زمینه راستا سازمان حقوق بشری «خانه آزادی» در عربستان خواستار رفع اتهام از ۷ زن فعال سعودی که به دلیل پیگیری حقوق زنان بازداشت شده اند گردید.

دوکی فاسهیان مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان گفت: پیگیری های قانونی برای برای وضعیت فعالان زن سعودی در تعارض کامل با اعتدالی است که محمد سلمان ولیعهد عربستان تلاش می‌کند آن را ایجاد نماید.

وی افزود: عربستان سرکوب بی ‌سابقه ای را علیه مدافعان حقوق زنان انجام داده و سعی می کند آنها را از انظار جامعه بین الملل دور نگاه دارد تا بر اصلاحاتی که دولت سعودی مدعیان آن است تأثیر نگذارد.

سازمان «خانه آزادی» آمریکا از ریاض خواست تمام زنان فعال حقوق بشر را آزاد نماید.

لازم به ذکر است مقامات سعودی ۱۷ زن فعال در زمینه حقوق بشر را در هفته های گذشته بازداشت کرده اند که 9 نفر از آنها هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

کد خبر: 954347

وب گردی

وب گردی