ماکرون: به برجام پایبندیم /باید از افزایش تنش جلوگیری کنیم

رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد که باید در عین همکاری با آمریکا، به تصمیمات «یکجانبه و غیرقانونی» این کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی، پاسخ داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه بار دیگر بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد.

او که برای شرکت در نشست سران گروه ۷ به «اتاوا» سفر کرده، در یک نشست خبری مشترک با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، گفت آمریکا نباید با اعمال فشار ایران را وادار کند که از توافق هسته‌ای خارج شود.

ماکرون در پاسخ به سوالی درباره روابطش با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، روابط میان پاریس و واشنگتن را «دوستانه» خواند و گفت: «من همچنان تلاش می‌کنم تا رئیس‌جمهور ترامپ را در مسئله تغییرات جوی، در مسئله ایران و در موضوع تجارت متقاعد کنم، اما من رئیس‌جمهور ترامپ نیستم. بنابراین نمی‌توانم به جای او تصمیم بگیرم. نباید به خاطر تصمیمات یک رئیس‌جمهور دیگر، از من انتقاد کرد... من هرآنچه توانسته‌ام انجام داده‌ام و هر امکاناتی که در اختیار داشته‌ایم، به کار گرفته‌ایم.»

او با بیان اینکه ایالات متحده «متحد تاریخی» اروپاست و اروپا به این کشور «نیاز» دارد، گفت در مسئله تعرفه واردات فلزات و مسئله هسته‌ای، باید برای متقاعد کردن آمریکا تلاش کرد.

ماکرون تأکید کرد که باید در عین همکاری با آمریکا، به تصمیمات «یکجانبه و غیرقانونی» این کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی، پاسخ داد.

در بخش دیگری از این نشست، ترودو با بیان اینکه نگرانی‌هایش درباره مسئله تجارت و همچنین خروج از توافق هسته‌ای را «به صراحت اما مودبانه» به ترامپ اعلام می‌کند، گفت: «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، نه فقط برای آن منطقه، بلکه برای امنیت کل جهان یک تهدید است. بسیار خرسندیم که در کنار فرانسه و دیگر متحدانمان امیدواریم که در مسیری پیش برویم که شتاب و نتایج برجام را حفظ کند.»

در ادامه این نشست، بار دیگر از ماکرون درباره ایران سوال شد، که او گفت: «در اقداماتی که در ارتباط با ایران انجام می‌دهیم، باید از افزایش تنش جلوگیری کنیم. رئیس‌جمهور در اجلاس گروه هفت با ما خواهد بود و پس از آن برای دیدار با رهبر کره شمالی، راهی سنگاپور می‌شود. من در این ابتکار ضروری و در مبارزه با اتمی‌زدایی جهانی، به طور کامل از او حمایت می‌کنم، [اما] این چه اثری خواهد داشت، وقتی ما داریم تمام کاری را در زمینه هسته‌ای سال‌ها برای آن تلاش کرده‌ایم، از بین می‌بریم؟ بنابراین، ما از او می‌خواهیم ضمن موفقیت در مذاکره با کره شمالی، در مسئله هسته‌ای ایران هم معتبر باقی بماند.»

وی افزود: «شما از توافقی که نفر قبلی شما امضا کرده، خرسند نیستید، شاید صرفا به این دلیل که این توافق توسط نفر قبل از شما امضا شده است. اما مانع پایبندی دیگران به این توافق نشوید و ایران را وادار به ترک این توافق نکنید، چراکه امروز این بهترین چیزی است که برای محافظت از خود در اختیار داریم.»

رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: «این بهترین گزینه‌ای است که در اختیار داریم. ما باید با هم برای توافقی گسترده‌‌تر با ایران و کشورهای آن منطقه و متحدانمان تلاش کنیم.»

او گفت این توافق باید آینده برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت سوریه، یمن و عراق را پوشش دهد.

ماکرون در ماه‌های گذشته بارها با تکرار مواضع دولت آمریکا در زمینه منطقه و برنامه موشکی، گفته توافق هسته‌ای با ایران باید به عنوان یک سنگ‌بنا برای توافقی گسترده‌تر، حفظ شود.

کد خبر: 954367

وب گردی

وب گردی