مسئله انتقال سفارت آمریکا به قدس موجب همگرایی بین  ملل مسلمان شد

قائم مقام خبرگزاری قدسنا با اشاره به ادامه روند مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطین و همسویی برخی گروه های فلسطینی با این تصمیم اذعان داشت: دولت آمریکا و گروه های فلسطینی که ابتدا معتقد به ایفای نقش میانجی گری بی طرف توسط آمریکا بودند و با مذاکرات صلح همراهی می کردند، به عدم وجود حسن نیت در طرف آمریکایی پی برده و آنان نیز به دایره مقاومت پیوستند.

مهدی عزیزی کارشناس مسائل بین الملل و فلسطین پیرامون روز قدس و اهمیت مسائل پیرامون این رویداد مهم ضمن ارائه تحلیل خود، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس که 24 ماه می امسال رخ داد، یک واکنشی به شرایط داخلی آمریکا و برای تضمین دوران دوم ریاست جمهوری خود تحت فشار لابی صهیونیست به ویژه جرارد کوشنر داماد وی اجرایی شد. بخش دیگری واکنشی به دست آوردها و پیروزی های محور مقاومت در منطقه و بخشی دیگر هم ناشی از شخصیت وی بود.

عزیزی ادامه داد: اگر همه این عوامل را در کنار هم بگذاریم، تصمیم ترامپ شرایطی را به وجود آورده تا حساسیت و غیرت مسلمانان جهان در برابر مسئله فلسطین سنجیده شده و ملل اسلامی و عربی در برابر این قضیه واکنش خوبی از خود نشان دهند.

وی تصریح کرد: این مسئله بین تمام ملل اسلامی اعم از شیعه و سنی فارغ از سلیقه ها و دیدگاه های مختلف همگرایی بسیار خوبی ایجاد کرده است، حتی برخی گروه های فلسطینی که آمریکا را در نقش یک میانجی بی طرف می دانستند به این قضیه واکنش نشان داده و مقابله کردند.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین با اشاره به ادامه روند مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطین و همسویی برخی گروه های فلسطینی با این تصمیم اذعان داشت: تصمیمی که دولت آمریکا در راس آن دونالد ترامپ و گروه های فلسطینی که معتقد به ایفای نقش میانجی بی طرف توسط آمریکا بودند و با مذاکرات صلح و سازش همراهی می کردند، به عدم وجود حسن نیت در طرف آمریکایی پی برده و آنان نیز به دایره مقاومت پیوستند.

عزیزی: ترامپ از انتقال سفارت آمریکا به قدس دو هدف داشت: اولاً از بین بردن همیشگی مقاومت مردم فلسطین و ثانیاً از بین بردن مسئله قدس و آرمان رهایی آن تا معامله قرن را اجرایی کند

وی ادامه داد: این اقدام ترامپ بیش از پیش نشان داد باور این که آمریکا در روند سازش و مذاکرات صلح میانجی بی طرفی بوده، در هم شکست و پرده از نقشه ها و مقاصد شوم آمریکا برداشت. این اقدام همچنین نشان دهنده عدم وجود صداقت و حسن نیت در آمریکا است، به همین خاطر هیچ گاه نه روند صلح مدنظر اسرائیل و نه روند صلح مد نظر فلسطین به نتیجه خواهد رسید .

وی با اشاره به دستور ترامپ افزود: این موضوع علاوه بر مسئله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، یک فرصت خوب برای همگرایی بی نظیر در میان تمام مسلمانان ایجاد کرد؛ چرا که این رویداد به خوبی نشان داد که ملت های مسلمان، گروه ها و مبارزان فلسطینی با سلایق مختلف به موضوع قدس حساسیت بالایی دارند.

عزیزی ضمن اشاره به شکل گیری راهپیمایی هایی با عنوان «راهپیمایی بازگشت» اذعان داشت: این ایده جدید یک معادله به نام راهپیمایی های موسوم به بازگشت را به خوبی و روشنی ایجاد کرد، که از چندین جنبه برخوردار است. جنبه های مختف این معادله به بخش های تداوم راهپیمایی ها، مسالمت آمیز بودن، نوع شیوه مقابله تقسیم می شود. این معادله در روند آزاد سازی قدس شریف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در خصوص این که ترامپ با صدور دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بر روی آتش خشم مسلمانان و مردم فلسطین بنزین ریخت، اذعان داشت: این مطلب دقیقا در این خصوص صدق می کند و صحیح است.

وی در پایان ضمن جمع بندی سخنان خود گفت: قانون مرتبط با این انتقال در سال 1995 میلادی و در زمان تصدی گری بیل کلینتون به عنوان رئیس جمهور در کنگره آمریکا نصویب شده بود ولی هیچ رئیس جمهوری به غیر از ترامپ این قانون را اجرا نکرده بود. ترامپ با این کار قصد داشت تا ضمن رهایی از فشار های داخلی که تحت تاثیر پیروزی های اخیر محور مقاومت در منطقه صورت گرفته بود؛ امتیازاتی را هم به رژیم صهیونیستی اعطا کند. اما این عمل وی نه تنها فشار را از وی نکاست بلکه موجب ایجاد بحران و خشم و انزحار مسلمانان جهان شد.

305

کد خبر: 954387

وب گردی

وب گردی