دستگاه دیپلماسی نگاه فصلی به سیاست خارجی دارد

سفیر سابق ایران در کشور چین گفت: متاسفانه برخی دوستان در دستگاه دیپلماسی نگاه فصلی به سیاست خارجی دارند؛ یعنی آن زمان که مذاکرات برجام به نتیجه رسید اعضای وزارت خارجه احساس کردند که دنیا به آخر رسیده و دیگر دروازه بهشت به روی کشور باز شده است.

محمد حسین ملائک سفیر سابق ایران در چین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به شانگهای و نگاه دستگاه دیپلماسی به شرق در دوران تحریم ها اظهار داشت: یکی از معضلات بزرگ تحلیلی در کشور، نگاه روز مرگی به سیاست خارجی است؛ یعنی اگر به ظرفیت ها و معضلات و پتانسیل های کشور نگاه درستی داشته باشیم، هیچ گاه به این پرسش نمی رسیم که آیا باید نگاه به غرب داشته باشیم و یا نگاه به شرق.

وی افزود: متاسفانه برخی دوستان در دستگاه دیپلماسی نگاه فصلی به سیاست خارجی دارند؛ یعنی آن زمان که مذاکرات برجام به نتیجه رسید اعضای وزارت خارجه احساس کردند که دنیا به آخر رسیده و دیگر دروازه بهشت به روی کشور باز شده است؛ این باعث شد که پل های سیاسی و معنوی ایران با کشورهایی که پتانسیل همکاری با ایران و رقابت با آمریکا را دارند خراب شود.

ملائک ادامه داد: در طول 5 سال گذشته، عملاً یک ذهنیت خنثی با کشورهایی که از لحاظ سنتی با جمهوری اسلامی در یک جبهه قرار می گیرند به وجود آمده است؛ اما در دوران تحریم ها به فکر این افتاده ایم که به سمت این کشورها روی بیاوریم.

سفیر سابق ایران در چین با بیان این که نگاه به کشورهای شرقی از جمله چین در دوره تحریم ها یک "چتری موازنه سیاسی" را به وجود می آورد تصریح کرد: رئیس جمهور محترم در سفر خود به شانگهای باید این مسئله را برای طرف های چینی توجیه کند که چرا طی چند سال گذشته خیلی روی خوشی به آن ها نشان داده نشده و توجه چندانی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به همکاری کشورهای اروپایی با ایران خاطر نشان کرد: احتمال دارد که اروپا گشایش هایی را برای کشور به وجود بیاورد که این گشایش ها برای بخش های کوچک جامعه خوب است اما در صنایع و پروژه های بزرگ راه گشا نیست و آن ها نمی توانند به خوبی از این صنایع حمایت کنند.

ملائک در پایان تاکید کرد: کشوری که می تواند در این شرایط از صنایع بزرگ کشور حمایت کند و بخشی از مشکلات کشور را حل کند کشوری مثل چین است؛ که البته کشور چین بیش از روسیه می تواند برای جمهوری اسلامی ایران موثر باشد.

302

کد خبر: 954588

وب گردی

وب گردی