راهکارهای جهاد دانشگاهی برای احیای دریاچه ارومیه

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی برنامه‌های ویژه پژوهشی، فرهنگی و آموزشی را در راستای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز، سید جعفر ایرانی در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه های جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی برای احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: این واحد با عقد قراردادهای جداگانه با معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی در حال حاضر چهار طرح بزرگ را در راستای احیای دریاچه ارومیه در دستور اجرا دارد.

ایرانی طرح آموزشی - پژوهشی" ظرفیت سازی در خصوص معیشت‌های جایگزین و توسعه مشاغل خانگی با تکیه بر آموزش زنان روستایی در روستاهای منتخب حوضه آبریز دریاچه رومیه در دوفاز "را از جمله این طرح‌ها برشمرد و گفت: این طرح در 36 روستای منتخب 6 شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه به اجرا در خواهد آمد.

وی افزود: در قالب این طرح ابتدا دارایی‌های همه روستاهای منتخب شناسایی و بر اساس نظر کارگروه علمی و پژوهشی تشکیل شده کسب و کارهای جایگزین در همه روستاهای منتخب پیشنهاد خواهد شد. ضمن اینکه تاکید بر معرفی کسب و کارهای جایگزین در حوزه گیاهان دارویی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و بوم گردی این مناطق است.

ارائه مشاوره‌های کسب و کار به ساکنان اطراف دریاچه ارومیه

به گفته وی آموزش و ارائه مشاوره‌های کسب و کار به صورت حضوری و مجازی و ارائه بسته‌های آموزشی مرتبط در قالب این طرح پیش بینی شده است.

ایرانی دیگر طرح در دست اجرای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در راستای احیای دریاچه ارومیه را طرح"کشت گیاهان دارویی کم آبر"معرفی کرد و گفت: در قالب این طرح پژوهشگران جهاد دانشگاهی ابتدا در قالب آزمایشگاهی گیاهان دارویی کم آب بر را شناسایی و در فاز بعدی نسبت به معرفی این گیاهان به بدنه کشاورزی استان اقدام خواهند نمود.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در قالب این پروژه در گام بعدی 9 روستای دارای ویژگی‌های خاص و پتانسیل‌های مورد نیاز را انتخاب و نسبت به کشت گیاهان دارویی در این روستاها اقدام خواهد نمود.

ایرانیاظهار داشت: این روستاها به عنوان مزرعه‌های آموزشی و پژوهشی در قالب طرح مورد استفاده قرار گرفته و کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی در این روستاها به روستائیان آموزش داده خواهد شد.

تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان کم آب بر

وی هدف اصلی از اجرای این طرح را تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان کم آب بر و تغییر الگوی کشت مناطق حاشیه دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: جهاد دانشگاهی در قالب این طرح در پی این خواهد بود که عملاً زحمت کمتر، آب بری کمتر، سود دهی بیشتر اقتصادی را به کشاورزان نشان دهد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت بخش اتصال به بازار در مجموعه طرح‌های جهاد دانشگاهی گفت: با تصمیم جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی کلیه محصولات بخش پایلوت این طرح به صورت تضمینی خریداری خواهد شد و در این راستا جهاد دانشگاهی نسبت به تجهیز کارگاه و خرید و استقرار دستگاههای فرآوری گیاهان دارویی اقدام نموده است.

901

کد خبر: 954639

وب گردی

وب گردی