تدابیر ویژه وزارت نیرو برای گذر از ایام اوج مصرف/ لزوم همکاری مردم در صرفه‌جویی آب و برق

هر ساله قبل از شروع ایام پیک تدابیر خاصی برای این ایام از سوی مسئولین وزارت نیرو دیده می‌شود تا با حداقلی خاموشی و عبور از پیک، مردم شرایط خوبی را در تابستان از جهت برق داشته باشند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پیک مصرف برق در فصل‌های مختلف سال و با توجه به مدت روشنایی روزانه و درجه هوا متفاوت است ولی به طور معمول در شش ماه نخست سال طی ساعت های 13 تا 17 در روز (پیک روزانه) و 19 تا 23 در شب است که در این ساعات نیز مصرف برق گران تر از سایر اوقات حساب می شود.
هر ساله قبل از شروع ایام پیک تدابیر ویژه و خاصی برای این ایام از سوی مسئولین وزارت نیرو دیده می‌شود تا با حداقلی خاموشی و عبور از پیک، مردم شرایط خوبی را در تابستان از جهت برق داشته باشند.

متاسفانه امسال کم بارشی و خشک‌سالی وسیع در برخی شهرها موجب نگرانی در این ایام شده است که در کنار اجرای پروژه‌های فراوان از سوی وزارت نیرو برای ایام پیک در اکثر استان‌های کشور، این وزارتخانه نیاز مبرم به همکاری مردم عزیز در صرفه جویی مصرف آب و برق دارد.

اردشیر مذکوری مدیر بهره برداری و کنترل سیستم شبکه برق کشور در این باره می‌گوید: «در سال گذشته با آمادگی بیش از 98.5 درصدی نیروگاه‌ها و 99.5 درصدی شبکه انتقال در ساعات اوج مصرف، اجرای طرح‌های توسعه در بخش تولید و انتقال براساس اولویت‌های صنعت برق، افزایش ضریب بهره‌برداری از تجهیزات شبکه انتقال با توسعه طرح‌های حفاظت ویژه و همچنین طرح‌های مدیریت بار، امکان آن فراهم شد تا بیشترین نیاز مصرف در داخل کشور تأمین شود. این موفقیت مرهون تلاش همه همکاران صنعت برق به ویژه آمادگی در بخش بهره برداری و مراکز کنترل راهبری در کشور بود.

او ادامه داد: عبور موفق از پیک به واسطه کار شبانه‌روزی و بی‌وقفه تک تک همکاران در صنعت برق میسر می‌شود. بخش مهمی از این فرآیند پیچیده و دشوار در مراکز راهبری برق کشور انجام می‌شود که در پیشانی آن شرکت مدیریت شبکه برق ایران قرار دارد و در یک ساختار سلسله‌مراتبی با کمک مراکز کنترل منطقه‌ای، شبکه سراسری برق کشور را اداره می‌کند.

مذکوری از اقدامات مرکز کنترل برای تأمین بارحداکثر در بازه اوج بار گفت و عنوان کرد: این اقدامات شامل محدوده وسیعی از فعالیت‌هاست که مهم‌ترینشان کنترل فرکانس و ولتاژ، ارزیابی، تحلیل و کنترل نقطه کار شبکه از حیث امنیت شبکه، اجرای طرح ذخیره عملیاتی صنایع، آمادگی و حضور همزمان در مرکز پشتیبان اضطراری، اجرای برنامه‌های تعمیرات و مدیریت شرایط اضطراری، پایش و کنترل تبادلات بین مناطق و برون‌مرزی و تهیه گزارش‌های عملیاتی است که در 24 ساعت شبانه روز و در تمامی روزهای هفته صورت می‌پذیرد.»

مدیران برق منطقه‌ای 5 استان مهم کشور اعم از تهران، سیستان و بلوچستان، مازندران، هرمزگان و خوزستان که در این ایام بیش از استان‌های دیگر بعلت شرایط آب و هوا و صنایع بزرگ درگیر مصرف برق هستند، هر کدامشان اقدامات اولیه خود را با برنامه ریزی و مدیریت مصرف از اول خردادماه سالجاری آغاز کرده‌اند.

در این زمینه حسین افضلی، مدیر برق منطقه‌ای استان‌های مازنداران و گلستان در گفت‌وگو با پاون درباره ایام پیک این استانها و تدابیر لازم مجموعه تحت امرش برای این ایام، اینگونه عنوان کرد: «مشکلات کمبود برق مربوط به تابستان است و در فصل‌های غیر تابستان در تامین مشکل نداریم. افزایش پیک بخاطر استفاده از وسایل سرمایشی است؛ اما اگر مردم صرفه جویی کنند برق هیچکس قطع نخواهد شد.»

در ادامه محمود دشت بزرگ، مدیر عامل برق منطقه ای استان خوزستان گفته است: مجموعه صنعت برق استان خوزستان آرایش خود را برای مقابله با پیک امسال گرفته است و برای تابستان آمادگی لازم وجود دارد تا مشترکان بدون قطعی برق زندگی خود را سپری کنند.»

امیر دودآبی‌نژاد، معاون فنی و استاندارد ساتبا نیز در گفت‌وگو با (پاون)، به میزان برق مصرفی اداره‌های دولتی برای ایام پیک امسال اشاره کرد و گفت: حدود 10 درصد از مصرف برق کشور مربوط به تعرفه بخش عمومی است.

از این رو دستگاه های اجرایی کشور در حوزه برق دست به دست هم دادند تا ایام پیک امسال بدون هیچ مشکلی پشت سر گذاشته شود و باید تاکید کرد که مردم در نقش بسزایی در حل این مشکل دارند که آن نیز صرفه جویی در مصرف برق است.


402

کد خبر: 954667

وب گردی

وب گردی