آغاز برداشت پیله تر ابریشم در استان گیلان با حضور استاندار

برداشت نخستین پیله تر ابریشم با حضور مصطفی سالاری استاندار گیلان در روستای آهندان از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، پیش از ظهر شنبه با حضور مصطفی سالاری استاندار گیلان، علی اصغر داداش پور رئیس مرکر توسعه نوغانداری کشور و جمعی از مسئولان استانی و محلی نخستین برداشت پیله تر ابریشم در روستای آهندان از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان آغاز شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از امروز برداشت پیله تر ابریشم در استان گیلان آغاز می شود.

علی اصغر داداش پور با بیان اینکه خرید توافقی پیله نیز از امروز از نوغانداران گیلانی آغاز می شود، افزود: قیمت تعیین شده برای هر کیلوگرم پیله ۱۸ هزار و۱۰۴ تومان است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت مطلوب بازار این محصول در سال جاری، گفت: به همین دلیل بخش خصوص تمامی محصول تولید شده را به قیمت توافقی هر کیلو گرم ۳۴ هزار تومان خریداری می کند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه خرید توافقی پیله تر ابریشم در استان گیلان به مدت یک ماه ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود که در امسال ۴۰۰ تُن پیله تر از نوعانداران گیلانی خریداری شود.

داداش پور با بیان اینکه در استان های دیگر خرید پیله ابریشم از اوایل خرداد ماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۵۰ تُن پیله ابریشم از نوغانداران خریداری شده است.

به گفته این مسئول پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین ماه آغاز و در یک دوره دوماهه می توان پیله تر برداشت کرد.

وی با بیان اینکه استان گیلان دارای ۶ هزار هکتار توتستان است، گفت: هشت هزار خانوار گیلانی در زمینه پرورش پیله کرم ابریشم مشغول هستند که ۵۰ درصد پیله تر ابریشم کشور در تولید می کنند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور یادآورشد: حدود ۲۵ هزار جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران گیلانی از طریق ۱۰ پایگاه در شهرهای لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، بندرانزلی، صومعه سرا، طاهرگوراب، فومن و شفت تخم نوغان توزیع شد.

901

کد خبر: 954683

وب گردی

وب گردی