چالش‌های غربالگری شنوایی نوزادان

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی کشور از راه‌اندازی سامانه ادیولوژی خبر داد و گفت: این سامانه که به همت انجمن راه‌اندازی شده مسائلی همچون شرکت در همایش، ثبت‌نام، دریافت سمعک، کاشت حلزون، مشاوره در آن در نظر گرفته شده و مردم و خانواده بیماران می‌توانند از طریق ارتباط با این سامانه به اطلاعات لازم دست یابند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی قهرمانی رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی کشور در آستانه برگزاری هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: موضوعاتی همچون مداخله به هنگام و سمعک از جمله محورهای اصلی این کنگره بوده و توجه به هر دو این مسائل بسیار حائز اهمیت است و نیز پروژه مدیریت اختلال شنوایی نوزادان در کشور در حال انجام است ولی بخش‌هایی از آن نیاز به اصلاح داشته و باید قسمت‌های مهمی را که از اجزاء بازبینی شده در دنیا است، به آن وصل کنیم.

وی افزود: مسئله سمعک یکی از اساسی‌ترین مسائل در پروژه مذکور بوده و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و در بخش‌های فیتینگ، ارائه و فالوآپ توجه به آن ضرورت دارد و همچنین باید زیرساخت بخش های پیشرفته سمعک و جذب فناوری همچون رِم که در دنیا در برخی از جاها اجباری است و در برخی از کشورها برای سنین پایین استفاده می‌شود، فراهم کنیم.

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی کشور ادامه داد: در صورتی که رِم نباشد تنظیم سمعک دچار اختلال خواهد شد و این مسئله عوارض زیادی را برای بیمار به همراه دارد و در هفدهمین کنگره شنوایی‌شناسی تلاش می‌کنیم موضوع رِم را از نظر علمی بازبینی کنیم و شرکت‌ها داشته‌های خود را در این زمینه ارائه دهند و آشنایی مجموعه‌ها با فناوری‌های رِم شکل گیرد.

قهرمانی گفت: کسانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند پس از دریافت مجوز در حوزه ادیولوژی مسئولیت‌های زیادی بر عهده آنها واگذار می‌شود که این موضوع ضرورت ارائه آموزش‌ها را نشان می‌دهد و ما در راستای این خلاء آموزشی تلاش می‌کنیم با برگزاری کنگره مسائل مهم را به این افراد آموزش دهیم.

وی گفت: سه مدعو خارجی که دو مورد آنها مربوط به مداخله به هنگام است در هفدهمین کنگره شنوایی‌شناسی حضور دارند و بعد از کنگره کارگاه‌های دو تا سه روزه برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌کنند.

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی کشور با اشاره به اینکه در موضوع مداخله به هنگام در پروژه شنوایی نوزادان مجموعه‌ای از تیم‌ها دخیل هستند، گفت: سال گذشته 6 استان کارگاه و کنگره لازم برای آنها در همین راستا برگزار شد و امسال بعد از کنگره نیز 6 استان دیگر با همکاری سازمان های ذیربط آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

قهرمانی در مورد چالش شنوایی، بیان داشت: درموضوع تصمیم گیری مرحله غربالگری و طرح مدیریت شنوایی نوزادان نوزادان تصمیم‌گیری‌های در حوزه‌های وزارت بهداشت،‌بهزیستی و معاونت‌های مربوطه است ولی متأسفانه فرآیندهای یکدستی در این زمینه وجود ندارد در حالی که بکارگیری نظرات انجمن‌های صنفی و علمی در این زمینه حائز اهمیت است. البته قرار است به زودی تفاهم نامه ای با بهزیستی در این راستا برگزار شود تا خلاء ها برطرف شود.

وی گفت: بکارگیری نظرات انجمن‌های علمی و صنفی در حوزه‌ شنوایی‌شناسی علاوه بر کاهش هزینه‌ها از تکرار غربال‌ها می‌کاهد که البته این موضوع کار تیمی را می‌طلبد که امیدواریم با برگزاری نشست‌ انجمن‌های علمی مرتبط با موضوع این مشکل برطرف شود.

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی کشور از راه‌اندازی سامانه ادیولوژی خبر داد و گفت: این سامانه که به همت انجمن راه‌اندازی شده مسائلی همچون شرکت در همایش، ثبت‌نام، دریافت سمعک، کاشت حلزون، مشاوره و ... در آن در نظر گرفته شده و مردم و خانواده بیماران می‌توانند از طریق ارتباط با این سامانه به اطلاعات لازم دست یابند و از این طریق دسترسی به شنوایی‌شناسان و کلینیک‌های مربوطه نیز راحت‌تر خواهد شد.
706

کد خبر: 954722

وب گردی

وب گردی