پرگس می‌تواند جای شرکت‌هایی که از صنعت نفت ایران خارج شدند را پر کند

مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس اعلام کرد: این کنسرسیوم برای پر کردن جای خالی شرکت هایی که به علت تشدید تحریم ها، ناگزیر به خروج از صنعت نفت ایران شده اند، آمادگی دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کالین رولی، از اعلام آمادگی این کنسرسیوم برای پر کردن جای خالی شرکت هایی که به علت تشدید تحریم ها مجبور به خروج از صنعت نفت ایران شده اند، خبر داد و افزود: به هر حال حضور در عرصه‌های اقتصادی جهان می‌طلبد که ریسک‌پذیر هم باشید، اگر قرار باشد کار با ریسک صفر درصدی اقتصادی همراه باشد، شاید اصلا نوبت به کار کردن شما نرسد.

او در باره امضای توافقنامه همکاری (HOA) برای توسعه میدان نفتی کرنج میان کنسرسیوم بین‌المللی پرگس (P.I.C) و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پس از خروج آمریکا از برجام گفت: شرایط بین‌المللی خوب الزاما به معنای همراه بودن ایالات متحده نیست، اینکه آمریکا از برجام خارج شده است را من به شخصه نمی‌توانم به معنای شرایط بین‌المللی نامطلوب تلقی کنم؛ دست کم برای پرگس و صدها شرکت دیگر در جهان که اساسا کار و بیزنسی در جغرافیای آمریکا ندارند، این امر هرگز نمی‌تواند یک محدودیت به شمار آید.

رولی درباره برنامه توسعه میدان نفتی کرنج هم توضیح داد: مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد، فشارافزایی مخزن تا فشار اولیه با افزایش حدود سه برابری تزریق گاز در قیاس با وضعت کنونی، ساخت ایستگاه‌های تراکم و تزریق گاز با ظرفیت ۸۰۰ میلیون فوت مکعب در روز، ساخت تأسیسات جمع‌آوری و انتقال گاز همراه با ظرفیت ۲۸۰ میلیون فوت مکعب در روز، ساخت کارخانه نمک‌زدایی با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز، حفاری ۳۵ حلقه چاه در مخازن آسماری و پابده (شامل چاه‌های تولیدی عمودی، انحرافی و افقی، مشاهده‌ای، تزریق گاز و تزریق پساب)، حفاری ۲ حلقه چاه توصیفی در مخزن پر فشار گازی خامی با هدف پتانسیل‌سنجی تولید گاز از این مخزن، تعمیر ۱۵ حلقه چاه با دکل و بهینه‌سازی چاه‌ها و تأسیسات موجود است.

او ادامه داد: همچنین به‌منظور تهیه برنامه جامع ازدیاد برداشت (EOR)، شبیه‌سازی و اجرای پایلوت در میدان کرنج به مدت پنج سال انجام می شود که در نتیجه این مطالعات اجرای پروژه جامع ازدیاد برداشت در صورت توافق طرفین انجام خواهد شد.

رولی یادآور شد: کنسرسیوم بین‌المللی پرگس (P.I.C) برنامه دارد تا در صورت امضای این قرارداد، با مدیریت مناسبی پروژه را اجرا کند و بر ای این منظور با شرکت‌ها و سازندگان تجهیزات ایرانی و بین‌المللی همکاری کند. با اجرای کامل این طرح ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد می‌شود و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد.

به گفته او، بر اساس مطالعات اخیر پرگس در میدان کرنج، چنانچه دست‌کم تا سه سال آینده، ایستگاه تزریق گاز به این میدان نفتی، فعال و عملیات تزریق آن انجام نشود، به‌طور قطع، بیش از ۳۵۰ میلیون بشکه نفت درجای این میدان، از دست می‌رود و برای همیشه در لایه‌های مخزن آن مدفون می‌ماند.

به گزارش NIOC، میدان کرنج در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق اهواز واقع است، اثبات نفت در آن در سال ۱۳۴۲ با حفاری چاه شماره یک و در مخزن آسماری این میدان انجام شد. میزان نفت در جای این میدان ۱۱ میلیارد بشکه و در مخازن آسماری و پابده است. تولید از این میدان در سال ۱۳۴۳ آغاز شد و هم اکنون با دبی ۱۲۷ هزار بشکه در روز ادامه دارد. کرنج از جمله میدان های نفتی است که عملیات تزریق گاز با هدف انجام روش های ازدیاد برداشت از آن در سال ۱۳۷۱ آغاز شد و کماکان ادامه دارد. با توجه به رویکرد شرکت ملی نفت ایران در توسعه میدان‌های نفتی و گازی و انتخاب میدان کرنج به عنوان یکی از میدان های دارای اولویت برای توسعه، تفاهمنامه‌ای با کنسرسیوم پرگس بر اساس الگوی قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به منظور تهیه طرح توسعه مناسب امضا شد. در ادامه با تشکیل جلسات فنی تخصصی مشترک و ارائه مطالعات مربوط، سرانجام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طرح توسعه پیشنهادی کنسرسیوم Pergas را قبول کرد و طرح نهایی توسعه در کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران نیز تأیید شد.

همزمان با نهایی سازی طرح توسعه، مذاکرات حقوقی، قراردادی و مالی با کنسرسیوم Pergas آغاز و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت امسال مذاکره ها با کنسرسیوم Pergas نهایی شد. در نتیجه این مذاکرات و بر مبنای طرح توسعه مورد توافق میان ۲ شرکت، به منظور اجرای عملیات توسعه و پشتیبانی بهره‌برداری از این میدان، رئوس موافقت‌نامه (HOA) میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس منعقد شد.

گفتنی است، در صورت به قرارداد رسیدن این HOA، امکان دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۲۰۰ هزار بشکه و تولید تجمعی حدود ۶۵۵ میلیون بشکه در طول ۱۰ سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم معادل ۱۱۶۷ و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۱۸۷ میلیون دلار وجود دارد.

402

کد خبر: 954726

وب گردی

وب گردی