ارتش اسرائیل، مشکلات زیربنایی و خطرات خارجی

یک تحلیلگر فلسطینی از حماس به عنوان تهدید سرزمینی و حزب الله لبنان، سوریه و ایران به عنوان تهدید فرا سرزمینی ارتش اسرائیل یاد کرده و مهمترین مشکل داخلی ارتش را عدم اعتماد به نفس فرماندهان و فقدان عزم کافی برای استفاده از ظرفیت های موجود در این ارتش دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دکتر عدنان ابو عامر تحلیلگر فلسطینی در مقاله ای نوشت: ارزیابی ها و گزارش های ارتش رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که ارتش با مشکلات زیر بنایی و خطرات خارجی مواجه هست و در سایه افزایش تهدیدات خطرناک علیه دولت اسرائیل که بزرگترین ارتش خاورمیانه را نیز در اختیار دارد، حل این مشکلات در کوتاه مدت ممکن نمی باشد.

این تهدیدات ارتش را به درگیری با دشمنان داخلی مانند مقاومت فلسطین و دشمنان خارجی مانند حزب الله، سوریه و ایران و سازمان های جهادی مختلف موجود در جهان مجبور می کند، در نتیجه عدم رهایی از این ایرادات و شکاف‌ها بنیه ارتش را تهدید کرده و تسلط و هیبت آن را از بین می برد.

علاوه بر آن بر اساس معیارهای نظامی استراتژیک و امنیتی برخی از درگیری هایی که ارتش اسرائیل علیه دشمنان داخلی و خارجی وارد آن شده است نگرانی ‌هایی را در خصوص عملکرد ارتش پیش از جنگ و در حین جنگ به وجود آورده است و بر اساس ارزیابی های انجام شده این عملکرد رضایت بخش نمی باشد تا جایی که منجر به تشکیل کمیته های رسمی و پارلمانی برای بررسی چگونگی این ایرادات و شکست های به وجود آمده تشکیل شده است.

در اینجا ارائه برخی از مهم ترین مشکلات و موانعی که ارتش به طور ویژه و موسسات نظامی به طور کلی از جنبه های مدیریتی و میدانی در زمان فعلی با آن مواجه هستند و منجر به مدیریت نظامی ناکارآمد شده است را ذکر می‌کنیم.

۱- شکست اطلاعاتی - نظامی بزرگترین شکست ارتش را تشکیل می دهد، این شکست در جریان جنگ با گروه‌های مقاومت پس از سال ها تسلیح شدن و مخفی بودن آنها به وجود آمده است به وجهی که سازماندهی آنها نسبت به گذشته قوی تر شده و افراد آنها از آموزش های بیشتری نسبت به جنگ های سابق بهره مند شده اند که منجر به تغییر وضعیت در مقابله با نیروهای مقاومت در عرصه نبرد شده و در مواجهه با ارتش اسرائیل پیروز شده‌اند که این مساله حاکی از وجود خلل های اطلاعاتی است.

شکست های امنیتی و اطلاعاتی باعث ر بروز شکاف های اولیه میان رهبران سیاسی و ارتش از مدت‌ها پیش شده است چرا که در محافل سیاسی اسرائیل و وزرای دولت در رایزنی های پشت پرده از ناتوانی های اطلاعاتی ارتش در جمع آوری اطلاعات از دشمنان و آمادگی زیاد آنها برای مواجهه و مقابله با اسرائیل سخن می گویند، از این جهت مشکل واقعی دستگاه های اطلاعاتی ارتش به عدم وجود مدیریت واحد برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز مربوط می شود.

2- شکست های میدانی ارتش که در این مورد اظهارات بسیاری از افسران و سربازان ارتش بر شکست های نظامیان ارتش اسرائیل تاکید دارد چرا که عملکرد ارتش در آماده سازی بهینه نیروهای پیاده و یگان های نظامی و احتیاط مناسب نبوده و در جلوگیری از فرسایش یگان های تخصصی مانند یگان های مهندسی موفق نبوده است.

علاوه بر این همیشه اعتراضات مکتوب نظامیان ارتش اسرائیل به فرماندهان ارتش، نخست وزیران و وزرای دفاع مختلف اسرائیل در خصوص عملکرد نا مناسب فرماندهان نظامی خود در درگیری‌های مختلف ارسال شده است.

۳- از میان رفتن توان بازدارندگی اسرائیل که در جریان چند سال اخیر شواهدی آن را تایید می کند زیرا توان بازدارندگی اسرائیل تحت فشار ضربات حماس و حزب الله از میان رفته است، در حالتی که در سال های اخیر نظریه های جنگی از کمیت گرایی به کیفیت گرایی تغییر کرده است نبرد با این دو گروه از امکان تحقق توازن در آموزش کیفی آنها با نیروهای ارتش اسرائیل حکایت دارد، موشک های کاتیوشا، گراد و خمپاره ها ویرانی آرزوی اسرائیلی ها برای جنگ در بیرون مرزهای خود را در پی داشته و آنها را مجبور به باقی ماندن در مرزهای خود کرده است.

۴- کاهش جایگاه ارتش در میان محافل اسرائیلی به دلیل ضعف قابل مشاهده و رو به افزایش در روحیه ارتش و همچنین کاهش تسلط ارتش به وجهی که تصویری خجالت آور از فرماندهان ارتش در افکار عمومی اسرائیل شکل گرفته است چرا که اسرائیلی ها پیش از نقض مرزهای نوار غزه و هدف قرار دادن پایگاه مقاومت در این منطقه که از ترس موشک های فلسطینی انجام شد که به صورت روزانه از بالای سر اسرائیلی ها می گذشت روی ارتش خود حساب ویژه ای باز کرده بودند.

۵- افزایش پیوسته بودجه های ارتش که در هر ساله برای جبران کمبودهای ناشی از کاهش بودجه ارتش در سال های اخیر تصویب می شود تا از این طریق پشتیبانی های لوجستیکی، تجهیز یگان های نظامی به تجهیزات لازم، گسترش پایگاه های نظامی از لحاظ نیروی انسانی و قدرت تسلیحاتی، ایجاد تیپ های نظامی بیشتر و ذخیره مقدار سلاح مورد نیاز صورت پذیرد.

در حالی که ارتش به دنبال تجمیع امکانات برتری بخش و بروز رسانی تجهیزات قدیمی است اما در نهایت احساس خطرناک عدم اعتماد به نفس در میان فرماندهان و افسران میدانی به وجود آمده است که نتیجه آن بروز بیماری های متعدد از جمله کاهش ملموس روحیه نظامیان اسرائیل بوده است.

با وجود اختصاص بودجه نظامی قابل توجه اما می توان گفت که این مساله باعث تغییر ذهنیت استراتژیک به ویژه در بخش تصمیم گیری ارتش نشده است و هنوز کابوس حمله عربی نه به وسیله ارتش های کلاسیک بلکه از سوی جنبش حماس از داخل و حزب‌الله از خارج در فرماندهان ارتش وجود دارد، کابوسی بی سابقه که ژنرال های اسرائیلی را تا کنون به خود مشغول نکرده است.

در پایان باید گفت ارتش اسرائیل هنوز هم می تواند وارد جنگ شده و موفقیت‌ هایی مانند جنگ های ۱۹۴8، ۱۹۵۶ و ۱۹۶۷ به دست آورد بلکه این ارتش از بزرگترین نیروهای نظامی، امکانات لوجستیکی و تسلیحاتی نسبت به دیگر کشورهای منطقه برخوردار است، اما با این حال آنچه با این پیشرفت نظامی مطابقت ندارد فقدان مدیریت و عزم راسخ برای حرکت دادن و فعال کردن قدرت ارتش است، مساله ‌ای که در جبهه ‌های جنگ داخلی و خارجی اسرائیل می ‌توان آن را مشاهده کرد.

کد خبر: 954780

وب گردی

وب گردی