ضرورت رسیدگی  به وضع معیشتی ، بازنشستگی و سلامت روحی آتش نشانان

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: ما ادعا نداریم که به هیچ چیز نیاز نداریم زیرا آتش نشانی جزء سازمان هایی است که باید به طور دائم به روز رسانی شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، همه ما سال 96 را با خاطرات تلخی همچون پلاسکو به خاطر می آوریم اما این را هم به یاد داریم که مردان آتش نشان برای نجات شهروندان تا پای جان ایستادند و با حداکثر توان برای نجات مردم تلاش کردند.

چندی پیش علیرضا رحیمی ،نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با توجه به سختی کار این قشر و ایجاد افزایش انگیزه کاری گفت: علیرغم تاکیدات رییس کمیته بودجه شورای شهر مبنی براصلاح حقوق آتش نشانان و نوسازی ناوگان آتش نشانی هنوز نسبت به این موضوع اقدامی انجام نگرفته است.

رحیمی گفت: حساسیت کاری بالای آتش نشانان بالاست و داشتن آرامش و آسودگی معیشتی به عنوان مهمترین عامل انگیزه شغلی ضروری است.

وی افزود: با وجود اینکه این افراد آموزش ها و مهارت های بسیاری را طی کرده اند اگر تجهیزات آتش نشانی از کمیت و کیفیت خوبی برخوردار نباشد در عملکرد آنها در زمان خدمت تاثیر خواهد داشت و لزوم تقویت تجهیزات مهمترین گام در خدمت دهی موثر به شهروندان خواهد بود.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی شود گفت: هرچند که تاکنون آتش نشانی به صورت شغل عادی درنظرگرفته شده است لازم است برای بالا بردن امنیت جانی شهروندان برای رفع مشکلات آتش نشانان اقدامات جدی تری برداشته شود.

سیدجلال ملکی در مصاحبه اختصاصی با ایسکانیوز در این باره گفت: جای تشکر دارد که مسئولان گاهی از آتش نشانان یاد می کنند زیرا این قشر افراد زحمت کشی هستند که غیر از لطف خدا پناه دیگری ندارند و همیشه نیاز به حمایت مدیران و مسئولان دارند و در تکمیل مواردی که نماینده مجلس به آن اشاره کرده است باید بگویم سازمان آتش نشانی تجهیزات خوبی در اختیار دارد.

وی گفت: ما ادعا نمی کنیم که در دنیا بهترین هستیم ولی در سطح آسیا و خاورمیانه از حیث تجهیزات حرف هایی برای گفتن داریم و مدعی هستیم.

ملکی گفت: سازمان آتش نشانی به انجمن بین المللی CTIF که یکی از معتبرترین و قوی ترین انجمن های آتش نشانی و ایمنی در دنیا به حساب می آید پیوسته است سه سال پیش با موافقت تور اریکسون رئیس انجمن بین المللی CTIF، ایران به عنوان یکی از اعضای ثابت این مجموعه پذیرفته شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: وجود تجهیزات به روز،تعداد پرسنل و ایستگاه های مناسب و مطلوب، علم و دانش مرتبط،آتش نشانان داوطلب،دانشکده آتش نشانی،وجود مرکز آموزشی و مدارک، البسه حفاظت فردی که برای هر شخص چند میلیون تومان هزینه دارد در بازدید تور اریکسون از سازمان آتش نشانی، هیات رییسه CTIF را بر آن داشت تا با دادن امتیاز بالا و پذیرش عضویت ایران در این انجمن را تایید کند انجمن بین المللی CTIF یکی از معتبرترین و مهم ترین انجمن های تخصصی در زمینه آتش نشانی و امداد و نجات در دنیا است و تمامی اعضای آن شامل کشورهای پیشرفته و صاحب سبک اروپایی و امریکایی هستند.

وی گفت: تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران را اگر با شهرهای خارجی مقایسه کنیم متوجه می شویم کیفیت این سازمان بالا است ما ادعا نداریم که به هیچ چیز نیاز نداریم زیرا آتش نشانی جزء سازمان هایی است که باید به طور دائم به روز رسانی شود.

ملکی با اشاره به اینکه حرف های نماینده مجلس در مورد سازمان آتش نشانی موافق است ادامه داد: سازمان نیازمند تکمیل بیشتر است و به همین منظور تعداد تجهیزات و نردبان های بلند مرتبه خریداری شده است که در حال حاضر مقداری از آن وارد شده و بقیه تا سال آینده به چرخه عملیاتی سازمان وارد خواهد شد به همین دلیل است که مدیران مسئول دائم در حال رصد وضعیت سازمان هستند و هر جا که نیاز به ترمیم یا تعمیر تجهیزات باشدکوتاهی نمی کنند.

وی گفت: خودروهای در اختیار سازمان آتش نشانی از معتبرترین و برندترین خودروهایی است که در حال حاضر در دنیا مورد استفاده قرار می گیردکه پس از تایید های لازم و تامین مالی و آموزش های مهارتی استفاده خریداری شده و در چرخه عملیاتی قرار گرفته است اما باز هم تاکید ما بر این است که با توجه به حساسیت این حرفه هر زمان که لازم باشد باید به تجهیزات اضافه شود و این طور نیست که بگوییم این تجهیزات و خودروها را خریدیم و تا چند سال به چیزی احتیاج نداریم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مردم تصور غلطی از وظیفه سازمان آتش نشانی دارند و فکر می کنند وظیفه این سازمان مهار کردن بحران است اما اینطور نیست اصولا تعریف سازمان آتش نشانی حضور در حوادث شهری است نه بحران ها.

جلال ملکی گفت: در مواقعی مانند زلزله،سیل،رانش زمین، وقوع آتشفشان و...قطعا کمک خواهد کرد و جزء ارگان هایی خواهد بود که به عنوان نفر اول پا در میدان می گذارد اما در دنیا اینطور نیست که آتش نشان ها خودشان را برای موارد فوق آماده کنند و در صورت وقوع چنین بحران هایی باید ستاد بحران تشکیل شده و پس از تقسیم وظایف به آتش نشانی هم مسئولیتی واگذار شود و امداد و نجات توسط سازمانی که فقط 4هزار نیرو دارد ممکن نیست.

وی گفت: مفهوم تجهیز کامل را باید با وضعیت بحران موجود قیاس کنیم و این مقرون به صرفه نیست که به عنوان مثال جمعیت آتش نشانان شهر 5 یا 10 برابر باشد زیرا این تعداد علاوه بر حقوق، ایستگاه های مستقر و مجهز میخواهد و هزینه های چند برابری برای مردم توجیه اقتصادی ندارد.

ملکی گفت: ذات مسئولیت آتش نشانی به منظور مهار حوادث شهری است و برای بحران ها و حوادث بزرگ تعبیه نشده است و برای این منظور باید علاوه بر همکاری سازمان های مختلف آموزش های مردم نیز مد نظر قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: در تمام کشورهای دنیا برای حل بحران های بزرگ از ظزفیت های مختلفی استفاده می شود که مهمترین آن آموزش های مردمی است یعنی بجای صرف هزینه های هنگفت تجهیز آتش نشانی با هزینه های کمتر به آموزش فرهنگی و آموزشی بپردازیم.

وی با اشاره به قوانین سخت گیرانه در مسئله ایمنی گفت: کشورهایی مانند اتریش، انگلیس و امریکا قوانین سختگیرانه و شفاف در حوزه ایمنی را در اولویت برنامه های شهری خود دارند و برای کوچکترین تخلفی در حوزه ایمنی شدید ترین و سنگین ترین مجازات ها را در نظر می گیرند اما با نهایت تاسف ما در حوزه ایمنی این شفافیت مقررات را نداریم و قوانین محدود ما الزام آور نیست و به نوعی اختیاری شده است به عنوان مثال مالک یک ساختمان میلیون ها تومان خرج می کند تا حداکثر ایمنی در مورد ساختمانش اعمال شود اما همسایه مجاور با بی تفاوتی نسبت به این موضوع علاوه بر مخاطرات احتمالی برای خود، دیگران را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

جلال ملکی گفت: اهرم های فشار برای رعایت موارد ایمنی مانند عوارض بیشتر، عدم اجازه فروش یا اجاره ملک و کارهای آموزشی مردم را به سمت این باور می برد که باید برای داشتن ایمنی منزل و شهری به سراغ کارشناسان ایمنی برونداما تا وقتی باور فرهنگ ایمنی جا نیفتاده باشد حتی با کاملترین تجهیزات و مجهزترین ساختمان های ایمن امکان خطر وجود دارد.

مردم برای داشتن ایمنی منزل و شهری به سراغ کارشناسان ایمنی برونداما تا وقتی باور فرهنگ ایمنی جا نیفتاده باشد حتی با کاملترین تجهیزات و مجهزترین ساختمان های ایمن امکان خطر وجود دارد

ملکی گفت: تجهیزات به روز و کامل بسیار خوب است اما این همه داستان نیست. وی در مورد وضع معیشتی پرسنل سازمان آتش نشانی گفت: آتش نشانی جزء مشاغل سخت و پر خطر است و متاسفانه علی رغم پیگیری های مکرر مسئولان شهرداری ،مدیر سازمان و حتی خود بنده در سالهای گذشته و در حال حاضر انجام شده است هنوز به نتیجه قطعی در این مورد نرسیده ایم و هنوز در حد نامه نگاری باقی مانده است. چند سال پیش قانونی در مجلس تصویب شد به این مضمون که آتش نشان ها برای بازنشستگی یا باید 20 سال سابقه کار قابل قبول در این شغل داشته باشند و همزمان 50 سال هم سن داشته باشنددر حالیکه برای مشاغل سخت یکی از این موارد مطالبه می شود اما برای آتش نشانی قانون به این شکل تصویب شد که هردو مورد مطالبه می شود.

وی در پایان گفت: برخی از کسانی که در این حوزه پیگیر بودند می گفتند مجلس باید اصلاحیه این قانون را بدهد و عده ای هم می گفتند این موضوع مربوط به شهرداری است متاسفانه این قانون هنوز قابلیت بهره برداری را ندارد با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی برای استخدام حداکثر سن 25 سال را می پذیزد و در صورتی که فرد زیر این سن به استخدام سازمان در آمده باشد اگرچه زمان بازنشستگی برای مشاغل سخت 20 سال است، با 20 سال سابقه کار چنانچه فرد به 50 سالگی نرسیده باشد نمی تواند بازنشسته شود این قانون در روند عملیاتی قابل استناد نیست و دچار مشکل شده است و با گفت و گو هایی که در این موضوع انجام شده است با ادله ،بحث مالی را مطرح کرده و یا خلاء تجربی و تخصصی را مطرح می کنند اما این موضوع در صورت اصلاح شدن ،راهکارهایی را دارد و تصویب اصلاحیه این قانون در وضع معیشتی و بازنشستگی و سلامت روحی و روانی آتش نشانان تاثیر گذار است.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 954781

وب گردی

وب گردی