پیام تسلیت برخی مقامات فرهنگی  برای درگذشت دکتر احمدی

در پی درگذشت حجت الاسلام دکتر احمد احمدی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت وزارت ارشاد ، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ریاست کتابخانه ملی در پیام هایی جداگانه برای این فقدان ابراز تاسف کردند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، در پی درگذشت حجت الاسلام دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اشرف بروجردی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیام های تسلیتی به این مناسبت منتشر کردند که در ادامه آن را می خوانید:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت:

استاد احمدی زندگی‌اش را با موج‌های زودگذر سیاست نیالود

در این رابطه غلامعلی حدادعادل ریاست رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در پیامی ابراز کرد:

خبر درگذشت دوست گرامی و استاد عزیز، مرحوم دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، مایه تأثر و تأسف فراوان شد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی فقدان این روحانی صاحب فضل و فضیلت را که در عمر پربرکت خود خدمتگزار صادق دین و فرهنگ و عم و فلسفه بود، به اهل حوزه و دانشگاه و دوستان و همکاران و به‌ویژه به خانواده و فرزندان محترم ایشان تسلت می‌گوید و برای آن استاد فقید از خداوند طلب علوّ درجات می‌کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی را تسلیت گفت.

دکتر محسن جوادی با انتشار پیامی، درگذشت حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی؛ استاد حوزه و دانشگاه؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان سمت را تسلیت گفت.

خبر درگذشت استاد بزرگوار حوزه و دانشگاه و چهره دلسوز فرهنگ و ادب ایران حضرت آیت الله دکتر احمد احمدی، موجب تاسف و تاثر شدید شد.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به جامعه علمی و فرهنگی کشور و به ویژه به خانواده آن مرحوم ، از خداون منان برای آن عالم ربانی، مغفرت و رضوان الهی و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل مسالت دارم.
من سالها در کلاس درس آن بزرگوار توفیق حضور داشته ام و علاوه بر استفاده علمی شاهد تلاش دلسوزانه ایشان برای ارتقای فرهنگ کشور بودم. وی علاوه بر توفیق در نشر صدها کتاب درسی در سازمان سمت ، در تاسیس برخی از مراکز دانشگاهی مانند مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم و تربیت علمی و معنوی تعداد زیادی از طلاب و دانشجویان نقش مهمی داشت. خداوند ان شالله وی را که به تاسی از اولیای الهی زندگی پر نشاط و در عین حال ساده ای داشت مشمول ادعیه زاکیه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داده و در بهشت رضوان الهی مقام دهد.

همچنین رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.
درگذشت حکیم متاله و فقیه مبرز، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر احمد احمدی موجب تالم و تاثر خاطر شد و جامعه فرهنگی ایران به سوگ نشست.
اینجانب، ضایعه ارتحال این عالم موحد را به جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفته و از پروردگار متعال برای خانواده ایشان صبر و برای ایشان، علو درجات مسئلت می‌نمایم.
این شخصیت برجسته در طول حیات پُر برکتشان چه در حوزه و چه در دانشگاه، خدمات شایسته‌ای به علوم انسانی و اعتلای فرهنگی کشور ارائه کردند و فعالیت های روشنگرانه ایشان سبب شد مکتوبات علوم انسانی پس از انقلاب شکل تازه ای به خود بگیرد.
جامعیت علمی و فکری ایشان نمونه بارز وحدت حوزه و دانشگاه بود و خدمات فرهنگی فراوان ایشان در حوزه نشر، و بسط علوم انسانی در دانشگاه ها فرصت های بسیاری را پیش روی پویندگان دانش فراهم ساخت.
ایشان در عرصه فلسفه، استادی دانا و پژوهشگری توانا بود؛ چه در حوزه و چه در کرسی استادی فلسفه اسلامی و فلسفه غرب در دانشگاه تهران، طی سال ها، بسیاری از تشنگان علم را مستفیض کردند.
ساده زیستی و تواضع در منش فردی ایشان و دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور مزید بر شخصیت علمیشان، وی را به استادی نمونه و عملگرا بدل کرده بود و امید است راه او در حوزه اندیشه و اندیشه ورزی ادامه داشته باشد.

براساس این گزارش، حجت‌السلام و المسلین دکتر احمد احمدی (۱۳۱۲-۱۳۹۷) دارای مدرک دکتری فلسفه غرب از دانشگاه تهران بود. وی از سال ۱۳۵۲ به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد و در این دانشگاه دروس فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس می‌کرد.

دکتر احمدی بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت. وی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس بود و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد.

502

کد خبر: 954851

وب گردی

وب گردی