تولید ۱۰۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور/افزایش حقوق ورودی از ۴۰ به ۵۵درصد

مدیرکل صنایع فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید ۱۰۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی منتخب در سال گذشته خبر داد و گفت: حقوق ورودی این محصول از ۴۰ به ۵۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس هاشمی، با اشاره به اینکه آمار تولید لوازم خانگی منتخب سال گذشته ۱۰۲میلیون و ۳۰۰ دستگاه در کشور است، گفت: آمار سال ۹۶ با توجه به قدرت خرید مردم، وضعیت بازار و مشکلات واحدهای تولیدی یک میلیون و ۱۰۰ دستگاه در سال ۹۶ تولید داشتیم.

مدیر کل صنایع فلزی وزارت صنعت، افزود: لباسشویی یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه ظرفیت تولید داشتیم که از این مقدار ۹۰۰ دستگاه تولید شد و همچنین­ کولر آبی ۲ میلیون و ۳۰۰ دستگاه که ۸۰۰ دستگاه تولید داشتیم.

او با بیان اینکه اهداف وزارت صنعت توانمندسازی واحدهای صنعتی است، گفت: حقوق ورودی لوازم خانگی را از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش دادیم؛ در عین حال، یکی از برنامه های وزارت صنعت حمایت از قطعه‌سازان است که باتوجه به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد آمار واردات در صنعت لوازم خانگی گزارش شده است، سعی داریم تولیدات قطعه سازی را توانمندتر کنیم.

هاشمی افزود: از ۶ ماهه دوم سال ۹۶ تمامی لوازم خانگی در فهرست ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کنندگان بردیم تا تمام محصولات لوازم خانگی باید از شرکتهای خارجی نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشند تا وارد کننده ضمن پرداخت حقوق دولت بتواند خدمات پس از فروش داشته باشد.

او گفت: بحث رقم قاچاق کالا تقریبی است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا رقم مشخصی را اعلام نمی کند. در این میان البته در ۶ ماهه سال ۹۷ کد رهگیری برای کالای لوازم خانگی تولیدات داخلی و قاچاق داده می شود.

همچنین حمیدرضا غزنوی­، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در خصوص ظرفیت مصرف و میزان قاچاق لوازم خانگی در بازار ایران گفت: مصرف بازار ایران در لوازم های خانگی یخچال، یخچال فریزر و سای بای ساید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه، لباسشویی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه، اجاق گاز ۷۰۰ هزار دستگاه، تلویزیون (وسایل صوتی و تصویری) ۲ میلیون دستگاه است.

او تصریح کرد: متاسفانه ۱۳ درصد قاچاق­ کل کشور مربوط به لوازم خانگی است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره­ به اینکه در کشور­ ۲ برابر نیاز بازار، ظرفیت تولید تولید یخچال و لباسشویی داریم، افزود: متاسفانه ۸۰۰ هزار دستگاه یخچال به طور رسمی به کشور وارد می شوند.

غزنوی با اشاره به اینکه در بحث اجاق گاز واردات کالای خارجی نداریم، گفت: به دلیل کیفیت مرغوب اجاق گاز ایران، رقبای خارجی توان رقابت با تولیدات داخلی این محصول ندارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 954865

وب گردی

وب گردی