طراحی  «شبیه‌ساز عملکرد گیت‌های منطقی» توسط هیأت علمی دانشگاه آزاد سمنان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان طی یک پروژه پژوهشی توانستند به محصول مشترک خود با عنوان «شبیه‌ساز عملکرد گیت‌های منطقی» دست یابند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد سمنان، طرح «شبیه‌ساز عملکرد گیت‌های منطقی» که چندی پیش طی مراسمی در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان با حضور مجری طرح و مسئولان رونمایی شد ازجمله محصولات کاربردی با قابلیت بهره‌برداری در زمینه های آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی است.

دکتر وحید قدس مجری طرح و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در این خصوص گفت: گیت‌های منطقی در حقیقت یک مدار الکترونیکی است که یک یا چند ورودی و فقط یک خروجی داشته و کاربردهای گسترده‌ای در الکترونیک دارد.

قدس این شبیه‌ساز را ابزاری مفید برای یادگیری و یا آموزش کاربردی مدارهای دیجیتالی و منطقی عنوان کرد و درباره هدف از اجرای این طرح گفت: شبیه‌سازی مدارهای منطقی بدون استفاده از تراشه‌های جدا و با استفاده از تراشه‌های برنامه پذیر به‌صورت یکجا طراحی شده است به‌طوری‌که کارآموز با تعداد زیاد تراشه‌ها مواجه نشود.

مدیر گروه رشته برق واحد سمنان اظهار کرد: در این طرح به شبیه‌سازی تراشه‌های مدارهای منطقی پرداخته و بردی ساخته ‌شده است که بدون اینکه کارآموز درگیر کار با تراشه‌های واقعی شود به‌صورت متمرکز و به‌صورت شبیه‌سازی شده با دروازه‌ها و بلوک‌های منطقی آشنا می‌شود.

مجری طرح شبیه‌ساز عملکرد گیت‌های منطقی، درباره قابلیت‌های اختصاصی این شبیه‌ساز گفت: بر روی این برد عناصری مانند: AND, OR, NAND, NOR, NOT, XOR, XNOR, FLIP-FLOP, DECODER (2 to 4), MULTIPLEXER (4 to 1), BCD Counter, Shift Register (SISO) شبیه‌سازی شده است. ورودی به‌صورت سوئیچ مکانیکی و خروجی LED نوری و در مورد شمارنده لامپ هفت قسمتی (segment-7) است.

وی همچنین قابلیت آشنایی و یادگیری بیشتر کارآموزان و دانشجویان با مفاهیم و مطالب مدارهای منطقی را از دیگر مزیت‌های این شبیه‌ساز معرفی کرد و افزود: در این طرح برای اینکه کارآموزان و یا دانشجویان با اتصالات زیاد که عموما وقت‌گیر و با اشکالات ناخواسته زیاد و یا قطعی سیم‌ها توام است درگیر نباشند از شبیه‌سازی با استفاده از میکروکنترولر یا تراشه‌های قابل برنامه‌ریزی استفاده شده است.

قدس، محصول جدید را قابل‌استفاده برای تمام مراکز آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی و دانشگاهی دانست و افزود: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت سفارش می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به آدرس Www.semnaniau.ac.ir با حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد سمنان ارتباط برقرار کنند.

کد خبر: 954873

وب گردی

وب گردی