موضع بانک مرکزی مبنی بر شفافیت نظام بانکی درست بود/ شرط اصلی برای ادغام بانک های نظامی، موافقت سهامداران است

مدیرعامل بانک قوامین گفت: زیان بانک ها نجومی است و در این مدت بانک ها سودی نداشتند اما سود اعلام و تقسیم کردند، پس موضع بانک مرکزی مبنی بر شفافیت نظام بانکی موضع درستی است اما دیر اجرا شده و باید 10 سال گذشته اجرایی می شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامحسن تقی‌نتاج مدیرعامل بانک قوامین در مجمع فوق‌العاده با حضور صاحبان سهام بانک قوامین گفت: بازار سرمایه‌ی ما از لحاظ کارایی اطلاعاتی، بسیار ضعیف است و در این بازار به راحتی می توان در حق خریداران کلاهبرداری کرد که در خود بانک قوامین، ما سهام یکی از شرکت ها را 2 هزار و سیصد تومان فروختیم اما ارزش سهم آن تا 8 هزار تومان بالا رفت؛ در حالی‌که با محاسبات کارشناسان ارزش ذاتی این سهم حدود هزار و پانصد تومان بود و بعداز آن معاملات را باطل کردند که اگر ما نیز در دام می افتادیم، بسیاری از دارایی‌های بانک گرفتار می‌شد.

مدیرعامل بانک قوامین خطاب به سهامداران این بانک تصریح کرد: از من نخواهید که از این دست اقدامات انجام دهم و با یکسری از مؤسسات هماهنگ کنم که قیمت برخی سهم ها را بالا ببرم؛ چون قیمت سهام بانک باید به صورت دقیق محاسبه شود، هم چنین در بانک قوامین از کوچکترین هزینه‌ها جلوگیری می‌شود؛ مثلا وقتی انواع فشارها برای استخدام نیروی انسانی به مدیران اعمال می‌شود با رد کردن چنین درخواستی، تبعات زیادی برای مدیر به همراه خواهد داشت.

او با بیان اینکه کارکنان بانک قوامین در نظام بانکی کمترین حقوق و مزایا را دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: گره زدن همین حداقل حقوق و مزایا به عملکرد پرسنل، منجر به مدیریت هزینه‌ها می‌شود.

نتاج افزود: اجازه ندارم زیان بانک‌های دولتی را اعلام کنم اما به خاطر اینکه در 15 سال گذشته از درون آسیب دیده‌اند؛ زیان بانک‌ها نجومی است و در این مدت بانک ها سودی نداشته‌اند اما سود اعلام و تقسیم کردند؛ بنابراین موضع بانک مرکزی مبنی بر شفافیت نظام بانکی موضع درستی بوده اما دیر عملی شد و باید 10 سال گذشته اجرایی می‌شد.

نتاج با بیان اینکه بانک‌ها نباید سودهای غیرواقعی و سوری اعلام می کردند، تأکید کرد: در سال‌های قبل سودهای بالایی بین مشتریان توزیع شده و در حال حاضر بانک‌ها در حال پرکردن سودهایی هستند که وجود نداشته است.

مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: برای تسویه کردن حساب‌های قبلی بانک که سودهایی بالایی می گیرند به نقدینگی بالایی نیاز داریم و اکنون این سرمایه را در اختیار نداریم.

او در پاسخ به این ابهام که چرا وقتی سود سپرده مشتریان 10 درصد است، تسهیلات 9 درصدی در قوامین اعطا می‌شود؟ گفت: استقبال خوبی از طرح فاخر قوامین شده است که بانک، 80 درصد سپرده مشتری را به او تسهیلات 9 درصدی می‌دهد و با 20 درصد باقی مانده، قیمت‌های تمام شده را کاهش می‌دهیم.

نتاج افزود: در شرایط کنونی اگر بانک‌های کشور از جمله بانک قوامین نقطه سربه‌سر حرکت کنند، موفق خواهند بود که در این حالت نباید انتظار سود داشت.

او در خصوص ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در خصوص ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح بررسی‌هایی انجام داده و توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است که این توافقات شرط دوم ادغام است و اولین شرط، پذیرش سهامداران این بانک‌ها است یعنی باید در مجامع بررسی شود که آیا سهامداران با ادغام موافق هستند یا خیر و اگر شما سهامداران موافقت کنید بانک مرکزی باید مجوز رد یا تأیید ادغام را بدهد.

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: در مرحله‌ی اول قرار شد بانک‌های مهراقتصاد، انصار و ثامن ادغام شوند که تاکنون فقط موسسه ثامن و بانک انصار تجمیع شده‌اند و سهامداران بانک مهراقتصاد هنوز موافقت نکرده‌اند و اگر کار با موفقیت انجام شود در آینده ممکن است بحث ادغام بقیه‌ی بانک های نظامی نیز مطرح شود.

نتاج خاطرنشان کرد: واحدهای اقتصادی هیچ‌وقت نگفتند که بدهی خود را به بانک نمی‌دهند، حتی اذعان دارند معوقات خود را هم پرداخت می‌کنند؛ اما از بانک مهلت می‌خواهند و بدهکاران بانک قوامین اعلام کرده‌اند که تمام بدهی‌های خود را تسویه خواهند کرد اما بانک مرکزی اعتقاد دارد باید بیش از 2 هزار میلیارد تومان ذخیره بگیریم که در این موضوع ما و بانک مرکزی اختلاف‌نظر داریم و اصرار داریم که طبق روال عادی صورت‌های مالی را ارائه کنیم، چون سهامداران و همکاران ما در بدهی‌های بانک نقشی نداشته‌اند که اگر ذخیره‌های بالای 2 هزار میلیارد تومان از مشتری اخذ شود، وضعیت بانک از حالت عادی خارج خواهد شد.

او گفت: دارایی سهامداران موجود بوده و هیچ سرمایه‌ای در بانک از بین نرفته است، اینکه ارزش هر سهم چقدر باشد به سازوکار بازار سهام بستگی دارد و نماد بورسی بانک هم بسته است و با وجود تلاش هایی که انجام داده‌ایم، نماد بورسی را به برگزاری مجمع مشروط کرده‌اند هم‌چنین اینکه پول سهامداران برگردد یا نه به عملکرد بانک برمی‌گردد.

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: املاک بنیاد تعاون ناجا را به قیمت روز خریداری می‌کنیم و حدود 70 هزار میلیارد تومان بنیاد تعاون به بانک بدهکار است، در خصوص تبدیل این املاک به سرمایه باید گفت که این املاک درهرحال از کاغذ بهتر است اما باز هم این املاک جوابگوی تأمین ذخیره‌ی ارزی مورد تقاضای بانک مرکزی نخواهد بود.

400

کد خبر: 954935

وب گردی

وب گردی