وضعیت «قرمز» در پلدختر

شهرستان پلدختر با تنش آبی مواجه است آب مصرفی آن از آب چاه است و هر لحظه ممکن است خشک شود که جایگزینی هم برای آن وجود ندارد؛ روستاها با خشکسالی شدید مواجه هستند و در برخی از آنها آب باید جیره بندی شود.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، کم آبی و خشکسالی چندین سال است که استان لرستان و شهرستان پلدختر را دچار مشکل کرده است به طوری که چشمه ها و رودخانه های آن در حال خشک شدن است و برای تابستان امسال مشکل کم آبی بسیار حاد خواهد شد.

با وجود اینکه استان لرستان یکی از استان های پر بارش کشور است و شهرستان پلدختر محل خروج بسیاری از روان آب ها، آب رودخانه کشکان، چولهول و رودخانه ها و آبشارهای فصلی زیادی است ولی به علت نبود سد در پلدختر برای نگهداری آب، همه روان آب ها از این شهر خارج و به استان خوزستان و سدهای آن وارد می شود.

استان لرستان به‌دلیل داشتن آبشارهای بکر و منحصر به فردش به‌سرزمین آبشارها معروف است. این استان به‌واسطه بارندگی مناسب در سال‌های نه چندان دور و کوهستانی بودن، بیش از 50 آبشار شگفت‌انگیز را در خود جای داده که همه ساله این طبیعت زیبا، هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. اما این استان نیز این روزها وضعیت مناسبی در بارندگی ندارد، بسیاری از چاه‌های استان حتی رودخانه‌های فصلی و چشمه‌ها خشک شده است.

این استان در سال زراعی جاری تاکنون فقط 104 میلیمتر بارش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل و بلند مدت (60ساله) به ترتیب منفی 59 درصد و منفی 57درصد کاهش داشته است. در این مدت شهرستان دلفان با 166 میلیمتر بیشترین بارندگی و شهرستان الیگودرز با 53 میلیمتر کمترین بارندگی را داشته است.

"نعمت اله دستیاری" فرماندار پلدختر در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: برای مقابله با بحران کم آبی در کل کشور هیچ تصمیم مدون و حساب شده ای گرفته نشده است البته در قالب کار گروه حفاظت از منابع آب شهرستان یکسری تصمیماتی از جمله جلوگیری از چاه ها و پمپاژهای غیرمجاز صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: اگر به سمت و سوی استفاده صحیح، اصولی و علمی از آب حرکت نکنیم این مباحث اصلاح نخواهند شد بجز آن که از مباحث نوینی مانند آبیاری قطره ای استفاده شود.

برای مقابله با بحران کم آبی نیاز به یک اراده و تصمیم ملی است

فرماندار پلدختر با بیان این که انجام این فعالیت ها کافی نیست، افزود: برای مقابله با بحران کم آبی نیاز به یک اراده و تصمیم ملی است، زیرا حتی در قسمت هایی از کشور و شهرستان آب حیف و میل می شود.

وی ادامه داد: بالای 70 تا 80 درصد آب مصرفی در کشاورزی به صورت غرقابی، غیرعلمی و سنتی انجام می شود، به طور مثال آب مصرفی در کشت هایی مانند سیب زمینی، هندوانه و برنج که شاید یک صدم محصول به وجود آمده این کشت ها ارزش مصرفی آن آب را ندارد، در شهرستان ممنوع کرده ایم تا بتوان مشکلات مواجه با بحران آبی را حل کنیم.

"دستیاری" در رابطه با وضعیت بحران کم آبی در روستاهای این شهرستان گفت: واقعیت امر آن است که سفره های زیرزمینی و منابع آب تابع نزولات آسمانی هستند و قطعا با بارش کم در شهرستان این موضوع بر تمام مسائل تاثیرگذار است؛ به طور مثال آب رودخانه کشکان به یک دهم یا بیشتر کاهش پیدا کرده، کشکان که یک رودخانه است وای به حال چشمه ها و سفره های زیرزمینی.

دولت برای مقابله با کم آبی باید دستورالعمل اصولی داشته باشد

فرماندار پلدختر با تاکید بر این که دولت برای مقابله با بحران کم آبی باید یک وحدت قوی یا دستورالعمل اصولی داشته باشد، گفت: اگر دولت برای مقابله با کم آبی مدیریت صحیحی بر روی منابع آب نداشته باشد این موضوعات اصلاح نخواهد شد.

وی با اشاره به این که شهرستان پلدختر با تنش آبی مواجه است، اظهار داشت: آب مصرفی در پلدختر از آب چاه است و هر لحظه ممکن است خشک شود و ما برای این آب جایگزینی نداریم؛ به همین شکل روستاهایمان با کم آبی و خشکسالی مواجه هستند که حتی در برخی از روستاها آب باید جیره بندی شود اما در تلاش هستیم تا این مشکل حل شود.

"دستیاری" با بیان این که در حال حاضر فقط از آب موجود در شهرستان استفاده می کنیم گفت: این منطقه در نزدیکی استان خوزستان قرار دارد و یک منطقه خشک است و حفر چاه و دستیابی به منابع آب زیرزمین بسیار سخت و مشکل و آب این چاه ها شاید تا 150 متر کم شده است.

وی گفت: ظاهرا دولت و در سطح ملی ظاهرا باور نکرده اند که ما در این شهرستان و روستاهایش با مشکل کم آبی مواجه هستیم.

فرماندار پلدختر تصریح کرد: کنتور آب و شیرهای آب باید همگی بهینه سازی شوند اما این اتفاق نیفتاده است.

"دستیاری" در پاسخ به این سوال که آیا با استاندار لرستان برای این موضوع رایزنی داشته اید یا خیر، گفت: کار گروه حفاظت از منابع آب به مدیریت شخص آقای استاندار است منتها برای حل این موضوع تا دولت نخواهد ورود و آب موجود را مدیریت کند با بخشنامه یا دستور درست نخواهد شد.

901/900

کد خبر: 955160

وب گردی

وب گردی