حضور امور تربیتی در مدارس  یکی از دستاوردهای بسیار ارزشمند انقلاب  بود

یک جامعه شناس و رفتار شناس گفت:حضور امور تربیتی یکی از دست آورد های انقلاب اسلامی بود و به تربیت دینی جوانان و آموزش فرهنگ اسلامی بسیار کمک می کرد ایجاد اردوهای یک روزه سیاحتی،زیارتی و ورزشی برنامه های مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان بود که متاسفانه با تعطیل شدن این نهاد بسیار ارزشمند خلا و کاستی آن بخوبی در مدارس احساس می شود.

به گزارش ایسکانیوز، کار و فراغت، مفاهیمی هستند که با وقت و زمان افراد جامعه ارتباط دارد. کار، یعنی گذران وقت با فعالیت و هدف خاص و فراغت ، گذران وقت آزادی است که اشخاص در آن به فعالیت خاصی نمی پردازد . به طور معمول کار کردن در جامعه اهمیت دارد و برای آن برنامه‌‏ریزی می‏ شود، اما اوقات فراغت مورد بی‌‏توجهی قرار می‏ گیرد و برنامه ‏ای برای چگونه گذراندن آن در نظر گرفته‏ نمی ‏شود، به ویژه در تعطیلات طولانی تابستان، کودکان و نوجوانان تصور می کنند که تمام اوقات فراغت خود را باید صرف تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری، مهمانی رفتن، گردش و تفریح کرده و اصلا کاری به درس و کتاب و مدرسه نداشته باشند.

البته نباید این باور در ذهن تداعی شود که تنها فرزندان دانش آموز ما باید برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی داشته باشند بلکه کودکان ما نیز باید شامل این موضوع قرار گرفته و از سنین طفولیت اهمیت برنامه ریزی را بیاموزند.

برای کودکان،نوجوانان و جوانان سه ماه تعطیلی آغاز بلاتکلیفی است زیرا فقط 10 تا 15 درصد از فرزندان ایرانی تحت پوشش برنامه های اوقات فراغت آموزش و پرورش قرار دارندبقیه یا توسط خانواده های خود در کلاس های تربیتی ،آموزشی و هنری ثبت نام می شوند و یا به برنامه های ورزشی و تفریحی می روند.

دکتر امیر محمود حریرچی در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز در باره اوقات فراغت دانش آموزان گفت: با شروع فصل تابستان در بین نوجوانان و جوانان ایرانی بلا تکلیفی و در خانواده ها اضطراب و دلهره حکم فرما می شود چرا که سه ماه هوای گرم،بلاتکلیفی فرزندان با فصل تابستان به همراه می آید و در پایان تابستان 10 الی 25 درصد آسیب های اجتماعی مرتبط با نوجوانان و جوانان افزایش می یابد.

این جامعه شناس گفت: افراد جامعه و خانواده ها برای پر کردن این اوقات باید علایق،سلیقه و نگاه فرهنگی و اجتماعی خود را به کار گیرند برای کودکان،نوجوانان و جوانان سه ماه تعطیلی آغاز بلاتکلیفی است زیرا فقط 10 تا 15 درصد از فرزندان ایرانی تحت پوشش برنامه های اوقات فراغت آموزش و پرورش قرار دارند و بقیه یا توسط خانواده های خود در کلاس های تربیتی ،آموزشی و هنری ثبت نام می شوند و یا به برنامه های ورزشی و تفریحی می پردازند.

وی گفت: اما جوانانی هم هستند که به همراه پدر یا مادر خود به محل کار و شغل آنها رفته و سرگرم می شوند چرا که با توجه به گرانی قیمت باشگاه ها و سالن های ورزشی و رفاهی درصد بسیار ناچیزی از نوجوانان و جوانان می توانند از این امکانات بهره گیرند.

این رفتار شناس گفت: وزارت ورزش و جوانان باید در فصل تابستان با عرضه مراکز رایگان یا ارزان قیمت برای اکثریت جوانان ایرانی اوقات فراغت مناسبی را ایجاد کنند به نظر می رسد در کشور ما برای پر کردن اوقات فراغت کمبود بودجه وجود ندارد بلکه در سال گذشته نقصان اصلی کمبودکارشناس و مدیر برنامه ریزی در اوقات فراغت بوده است.

حریرچی افزود: معلوم نیست چرا وزارت خانه ها و سازمان های مرتبط در این زمینه نیروهای مورد نیاز را تربیت نمی کنند تا با برنامه ریزی های لازم اوقات فراغت جوانان را به طرز مناسبی پر کنند. دانش آموزی که 9 ماه در کلاس حضور داشته اگر قرار باشد دوباره سه ماه تعطیلات را نیز به کلاس برود درس گریزی و مدرسه ستیزی در او ایجاد می شود البته دانش آموزانی که برای کنکور یا کلاس های بالاتر که دارای حجم درسی بیشتری هستند آماده می شوند باید دروس مورد نظر را مرور کنند اما آن هم به طرز محدود چرا که فصل تابستان اگر قرار باشد مانند ایام تحصیل اختصاص به کلاس و مدرسه داشته باشد اوقات فراغت جوانان به نحو مطلوب پر نمی شود.

صدا و سیما باید با ایجاد برنامه های متنوع و جذاب به فکر تابستان بچه ها باشد و آموزش و پرورش ،وزارت ورزش و جوانان باید با تربیت کارشناسان اوقات فراغت از زمان های فراغت جوانان به نحو مطلوب استفاده کند تا بچه ها با انرژی مناسب و روحیه تازه و قدرتمند وارد سال تحصیلی جدید شوند

وی گفت: متاسفانه در فصل تابستان اکثریت فرزندان ما در کوچه ها و خیابان ها سرگردانند که هم خطر تصادف و آسیب های جانی آنان بالا می رود و هم برای مردم و اهالی کوچه و خیابان دردسر ساز است بنابر این صدا و سیما باید با ایجاد برنامه های متنوع و جذاب به فکر تابستان بچه ها باشد و آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان باید با تربیت کارشناسان اوقات فراغت از زمان های فراغت جوانان به نحو مطلوب برنامه ریزی کنند تا بچه ها با انرژی مناسب و روحیه تازه و قدرتمند وارد سال تحصیلی جدید شوند.

دکتر امیر محمود حریرچی در پایان با اشاره به نقش معلمان تربیتی آموزش و پرورش بیان کرد: حضور امور تربیتی یکی از دست آورد های انقلاب اسلامی بود به تربیت دینی جوانان و آموزش فرهنگ اسلامی بسیار کمک می کرد ایجاد اردوهای یک روزه سیاحتی،زیارتی و ورزشی برنامه های مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان بود که متاسفانه با تعطیل شدن این نهاد بسیار ارزشمند خلا و کاستی آن بخوبی در مدارس احساس می شود مخصوصا در حال حاضر که با گسترش تلفن های هوشمند و فضای مجازی و گروه ها و شبکه های اجتماعی بسیار تربیت دینی برای جوانان ضروری است حضور این نهاد و گسترش آن بایدبا جدیت در دستور کار آموزش و پرورش و نهاد های مرتبط قرار بگیرد .

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 955202

وب گردی

وب گردی