دانشگاه های دولتی بیکاران بیشتری تربیت می کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: رشته هایی در دانشگاه آزاد اسلامی آینده دار هستند که بتواند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی ضمن بازدید از رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی و تحریریه ایسکانیوز، با خبرنگاران در زمینه ظرفیت های جذب دانشجو در مقاطع ارشد، پتانسیل های واحد در حوزه گردشگری، درآمدزایی، فعالیت های فرهنگی و پژوشی به گفت و گو نشست. مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

ظرفیت های ارشد دانشگاه آزاد واحد تبریز به چه صورتی است؟

در خصوص رشته های کارشناسی ارشد می توان گفت علیرغم اینکه دارای ظرفیت ورود در برخی رشته ها هستیم، در برخی از رشته ها نیز با تعطیلی مواجه هستیم و ورودی دانشجو نداریم از جمله این رشته ها می توان به رشته علوم پایه، الهیات و علوم انسانی اشاره کرد، البته گفتنی است تنهابخش هایی از این رشته های داوطلب جدی ندارند. به اعتقاد من وزارت علوم،سازمان سنجش باید یک مرحله ای در نظر بگیرند تا پذیرش دانشجو در این رشته ها بدون کنکور صورت گیرد.

یعنی پذیرش دانشجو در رشته هایی که استقبال داوطلب کمتر است بدون کنکور صورت گیرد؟

بله، ارزیابی ما به گونه ای است که در رشته هایی که داوطلب نداشته و یا داوطلب کمتری دارند بدون کنکور دانشجو پذیرش شود، بسیاری از افراد برای ثبت نام در این رشته ها اقدام خواهند کرد. مراجعات به ما در این زمینه زیاد است، در چنین شرایطی مراجعان اعلام می کنند به علت های مختلفی تمایلی به انجام آزمون ارشد ندارند و می خواهند در این رشته هایی که داوطلب چندانی ندارد ورود پیدا کنند. در این زمینه ما احساس می کنیم اگر کنکور از رشته هایی که طرفدار کمتری داشته یا ورودی دانشجو ندارند،حذف شود این رشته ها احیا خواهند شد. گفتنی است این رشته ها رشته های خوبی هستند از جمله آن ها می توان به رشته های علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق و غیره اشاره کرد، در این رشته ها از اعضای هیات علمی خوبی برخورداریم.

در زمینه شهریه چه تسهیلاتی ارائه می دهید؟

گفتنی است در زمینه تخفیف شهریه مجوزهای لازم برای رشته های کارشناسی ارشد اخذ نشده است، البته گفتنی است مجوزهای تخفیف شهریه تا 50 درصد در رشته های کاردانی و کارشناسی داده شده است اما در مقطع ارشد این اتفاق رخ نداده است، البته مبحث تخفیف شهریه برای دانشجویان ارشد پیشنهاد خوب و قابل بررسی است. برخی از دانشجویان کارشناسی بدون کنکور وارد دانشگاه شده اند و از این مورد استقبال می کنند، اگر این مورد در مقطع ارشد نیز لحاظ شود مطمئنا استقبال بیشتر خواهد شد. در زمینه تخفیف شهریه می توان گفت در صورتی که سیاست های مرتبط با آن از طریق سازمان ابلاغ شود تا در دستور کار هیات امنا قرار گیرد، می تواند یکی از راهکارهای افزایش دانشجو به شمار رود.

وضعیت استقبال دانشجویان از رشته ها ی علوم پایه چگونه است؟

در حال حاضر کشور ما به شدت نیازمند رشته های علوم پایه است، امروزه یکی از نگرانی تضعیف رشته های علوم پایه در کشور است.

به اعتقاد شما رشته های آینده دار در آموزش عالی کدام رشته ها هستند؟

با توجه به اینکه مردم در دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل در رشته های مورد علاقه خود هزینه می کنند، طبیعی است که این دانشگاه با دید سرمایه گذاری به مسائل نگاه کند. برای مثال یک نفر دانشجو که می خواهد در دانشگاه تحصیل کند، تصور می کند بعد از فراغت از تحصیل می تواند صاحب شغل باشد .دانشگاه آزاد اسلامی مانند دانشگاه دولتی نیست به همین جهت من معتقدم دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی بیکاران بیشتری تربیت می کنند. برای مثال اگر فردی بداند که اگر از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شود و بیکار بماند قطعا به این دانشگاه نخواهد آمد و رشته ها بدون داوطلب خواهد ماند.

اما در دانشگاه های دولتی به علت اینکه تحصیلات رایگان است، دانشجویان به علت اینکه در آینده مشغول به کار شده و سطح علمیشان نیز ارتقا پیدا کند، در این دانشگاه ها به تحصیل می پردازند. ما معتقدیم رشته هایی در دانشگاه آزاد اسلامی آینده دار هستند که بتواند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کنند.این رشته ها قطعا با قوت باقی خواهند ماند برای مثال در حال حاضر در تمامی رشته های پزشکی داوطلب داریم.از جمله سایر این رشته ها می توان به حقوق، معماری، روانشناسی اشاره کرد. طبیعی است رشته هایی که زمینه استقبال در آن ها وجود ندارد تعطیل خواهند شد.

راهکاری برای افزایش استقبال دانشجویان دارید؟

در کشور ما باید سیاست گذاری های لازم در راستای احیای برخی رشته ها صورت گیرد، برای مثال خبرنگاران به ما فشار می آورند که واحد تبریز دارای رشته روزنامه نگاری و علوم ارتباطات است اما آن را تعطیل کرده اید، ما به آن ها می گوییم خودمان این رشته ها را تعطیل نکردیم این رشته ها تعطیل شده است زیرا اگر فردی بخواهد یک خبرگزاری یا روزنامه تاسیس کند، هیچ گاه از او نمی پرسند که مدرک روزنامه نگاری دارد یا خیر. اما زمانی که فردی بخواهد یک دفترخانه تاسیس کند از او می پرسند آیا مدرک حقوق دارید با خیر یا فردی که می خواهد مطب تاسیس کند قطعا مدرک پزشکی وی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همان طور که می دانید رشته حقوق همیشه طرفدار مختص به خودش را دارد ام فردی ممکن است پزشک باشد و یک روزنامه تاسیس کند، در چنین شرایطی باید مدرک این فرد بررسی شود .به طور کلی در چنین مشاغلی به طور تخصصی نیرو جذب نمی کنند، در صورت احیای رشته های خاص، بیشتر دانشجویان به آینده شغلی خود می نگرند و سپس نسبت به انتخاب رشته اقدام می کنند.

در حوزه گردشگری ورود کرده اید؟

ما به تازگی در حوزه درآمدزایی ورود پیدا کرده ایم. ما در زمینه گردشگری در استان آذربایجان شرقی از پتانسیل خوبی برخورداریم و احساس می کنیم می توانیم اقدامات خوبی را در این راستا انجام دهیم. ما دارای امکانات هتل و اقامتگاه های خوبی در اهر، کلیبر و جلفا هستیم.در حال حاضر موفق به اجرای طرحی شده ایم که یک فرد زمانی که به استان ما می آید، 10 روز را در تبریز سپری کند، سپس به جلفا برود و پس آن نیز به سمت منطقه کلیبر حرکت کند تا جنگل های ارسباران را ببیند، پس از آن به سمت اهر حرکت کرده و سپس به تبریز بازگردد تا بتواند به محل زندگی خود بازگردد. به طور کلی در این طرح می خواهیم یک تور گردشگری راه اندازی کنیم، در حال حاضر در حال انجام اقدامات لازم در راستای راه اندازی این تور هستیم.

کدام مناطق گردشگری مد نظر شماست؟

با توجه به اینکه بسیاری از اماکن توریستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، آن طور که باید شناخته شده نیستند که از جمله آن ها می توان به جنگل های ارسباران در منطقه کلیبر، آینالود و قلعه بابک و غیره اشاره کرد. ممکن است بسیاری از مردم ایران مناطقی که پیش تر به آن اشاره شد را ندیده باشند. قطعا جاذبه های تاریخی، آب و هوا و مناظر بکر در استان ما وجود دارد.خوشبختانه استان آذربایجان شرقی مانند شمال کشور شرجی نیست و از آب و هوای مطلوبی برخوردار است. ما در حال حاضر در حال فراهم کردن امکانات اولیه اجرای این طرح هستیم و در ابتدا قصد داریم این امر را از خانواده های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کنیم.

در زمینه درآمدزایی در واحد تبریز چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حال حاضر در زمینه درآمد زایی شهر تبریز دارای زمین های کشاورزی با مساحت 103 هکتار است که تا به حال اقدامی در آن ها صورت نگرفته است. ما در این زمینه ورود کرده ایم و در شهرستان هایی که زمین های کشاورزی و رشته های مرتبط با آن داریم فعالیت هایی را آغاز کرده ایم .انشالله به زودی طرح هایی در این راستا راه اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم بهره لازم از این موارد را در حوزه کشاورزی، دامپروری داشته باشیم، برای مثال اقدام واحد سراب در راستای پرورش ماهی بسیار موثر بوده و درآمدزایی مناسبی داشته است. همچنین در حال بررسی و مطالعات امکانات واحدها هستیم که در صورت وجود امکانات و شرایط درآمدزایی در حوزه های مختلف، بتوانیم آن ها را فعال کنیم.

فعالیت های فرهنگی در استان شما چه جایگاهی دارد؟

استان آذربایجان شرقی در مجموع یک استان فرهنگی و تاریخی است و در سالیان گذشته در دوره تاریخ معاصر از جمله شهرهای تاثیر گذار در حوزه فرهنگ و سیاست بوده به همین جهت تبریز در بسیاری از امور همواره پیشرو بوده است. ما احساس می کنیم پتانسیل های خوبی در حوزه فرهنگ در استان علی الخصوص شهر تبریز وجود دارد که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

همواره فعالیت های فرهنگی در دانشگاه مورد تاکید دکتر ولایتی و دکتر رهبر بوده است، در همین راستا چند روز گذشته معاونت فرهنگی واحد تبریز تغییر پیدا کرد. آیا این تغییر بیانگر تحولات فرهنگی در واحد تبریز است؟

قطعا تحول در حوزه معاونت فرهنگی در راستایی صورت گرفته است که پیش تر به آن اشاره شد تا بتوان از افرادی استفاده کرد که توانمند و با انگیزه هستند و می توانند با سیاست های تیم جدید دانشگاه آزاد اسلامی همگام باشند. این تغییر نیز قطعا با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته و هدفمند بوده است.گفتنی است این تحول در برنامه های فرهنگی که ارائه در آینده در واحد تبریز ارائه خواهد شد محسوس و قابل مشاهده خواهد بود.من نیز با اینکه رئیس استان هستم خودم را نیروی فرهنگی می دانم و معتقدم تمامی حوزه های ما باید با رویکرد فرهنگی پیش بروند و پیوست فرهنگی داشته باشند. در حوزه آموزش و پژوهش خارج از حوزه فرهنگ نیستند حتی در حوزه اقتصاد اگر بخواهیم اقدام کنیم باید ابتدا از حوزه فرهنگ آغاز کنیم.حوزه فرهنگی بسیار پراهمیت است و تمام فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی استان ما را تحت تاثبر قرار می دهد.

تاثیر حوزه فرهنگ بر تربیت دانشجویان را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان طور که می دانید انقلاب اسلامی انقلابی با ماهیت فرهنگی است اگر ما بخواهیم تولید علم و ثروت داشته باشیم باید در راستای فرهنگ تعالی اسلامی و دینی و الهی ما باشد. من معتقدم فرهنگ در هر امری از اواویت بیشتری برخوردار است و می تواند تمامی حوزه ها را تحت پوشش قرار دهد. دانشگاه نیز باید در بستر سالم و محیط فرهنگی مناسب و انقلابی رشد پیدا کند تا از آن انسان ها ی متعهد، علاقمند به وطن فارغ التحصیل شوند. این افراد باید معتقد به مبانی دینی، انقلابی باشند و در اعتلای فرهنگ اسلامی تلاش کنند. سال گذشته تمدن اسلامی، فرهنگ است، امروزه اگر می خواهیم تمدن اسلامی گذشته را داشته باشیم باید از حوزه فرهنگی به این مساله ورود پیدا کنیم.

201

کد خبر: 955214

وب گردی

وب گردی