رهایى بازار طلاى سرخ از دست دلالان

زعفران به عنوان یک محصول ارزآور در کشور همواره دستخوش نوسانات قیمت است که سود اصلی حاصل این نوسانات را عموما واسطه هایی می برند که با ترفندهای مختلف اقدام به خرید ارزان زعفران می کنند.

به گزارش گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ در این رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید از ظرفیت های بازاری مثل بورس کالا در بخش های مختلف بهره برد به طوریکه با آغاز عرضه زعفران و راه اندازی معاملات آتی این محصول، رفته رفته شاهد رسیدن سود واقعی به زعفرانکار خواهیم بود.

او با بیان اینکه با اطلاع رسانی مناسب نسبت به مزیت های بورس، کشاورزان انگیزه ای دوباره می گیرند، افزود: کشاورزان از طریق معاملات آتی می توانند برای فروش محصولشان در ماه های آینده برنامه ریزی داشته باشند و حتی امروز قیمت فروش زعفران برای چند ماه بعد را مشخص کنند.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: با این معاملات دیگر شاهد زیان زعفرانکاران در زمان برداشت محصول نخواهیم بود و در واقع قرارداد آتی، یک تضمین و یک اطمینان خاطر برای تولیدکننده و کشاورز است.

حذف واسطه ها

او با بیان این که عرضه کالا در بورس با کمترین هزینه انجام می شود تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم، محصولی که با کلی زحمت از سوی کشاورز تولید می شود، با یک چهارم قیمت از او خریداری شده و افراد دیگری در چرخه توزیع از نرخ های بالای بازار سود می برند.

این نماینده مجلس گفت: اگر تدبیری اندیشیده شود تا کشاورز به عنوان عرضه کننده اصلی محصولش را به دست مصرف کننده برساند یا حداقل با سودی معقول و در روندی شفاف به توزیع کننده بفروش برساند، آن زمان شاهد نوسان کاذب قیمت ها نخواهیم بود.

به گفته او، مکانیسم بورس کالا یکی از مسیرهای شفاف و کارآمد برای حذف واسطه ها و رسیدن سود واقعی به کشاورز است.

حاجی دلیگانی در پایان ابراز امیدواری کرد که باتوجه به شرایط اقلیمی کشور برای تولید زعفران، طرح معاملات آتی و عرضه این محصول در بورس کالا به نفع کشاورزان و ارتقا جایگاه ایران در بازار جهانی زعفران خواهد شد.

401

کد خبر: 955242

وب گردی

وب گردی