دولت برای حل مشکل ته لنجی ها از نظر افراد باتجربه استفاده کند

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: دولت باید از نظر افرادی که در امور "ته لنجی ها" دارای تجربه و سابقه هستند استفاده کند تا از یک طرف ضامن حمایت از تولید و اشتغال داخلی باشد و از طرف دیگر زندگی این لنج داران و ساکنین بنادر، که هیچ راهی برای امرار معاش ندارند، را تامین کند.

سید کمال الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: ته لنجی یک قانون مدونی ندارد از تعریف آن این گونه می توان گفت که کالاهایی به وسیله لنج یا کشتی حمل می شود و پس از بارگیری و تخلیه مقداری ضایعات دور ریختنی (کالای پرت) دارند که شناورها در گذشته کالاهایی را به عنوان ضایعات دور ریختنی یا پرت بار می کردند تا در موقع تحویل کالا به صاحب کالا آن ضایعات دور ریختنی باعث نشود کالای تاجر کم و یا تحویل داده نشود.

وی افزود: کارکنان شناور و صاحب لنج کالایی که به عنوان ضایعات دور ریختنی یا همان "پرت" در قسمت ته لنج باقی می ماند را تحت عنوان ته لنجی بدون آنکه دارای گمرک یا مقررات صادرات و واردات باشد را استفاده می کردند که به این کالاها ته لنجی می گفتند.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر تصریح کرد: با گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی و توسعه تجارت امروزه بیشتر کالاها با کشتی ها و شناورهای بزرگ از مقاصد و مبادی بسیار دوردست حمل می شود و لنج ها دیگر نقش بسیار موثری در این خصوص ندارند.

لنج ها امروزه در تجارت حمل و نقل دارای جایگاه تعریف شده ای نیستند

شهریاری با بیان این که استفاده از لنج ها در گذشته به عنوان یک شناور در تجارت نقش داشتند، افزود: لنج ها امروزه در تجارت حمل و نقل جایگاه تعریف شده ای را ندارند به همین دلیل این لنج ها روی دست صاحبانشان مانده و آنها برای امرار معاش دچار یک سردرگمی شده اند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در خانه ملت گفت: در بسیاری از کشورها دولت ها این لنج ها را از مردم خریداری و با پرداخت پول لنج ها صاحبانشان را در تعاونی هایی عضو کرده اند که در نتیجه صاحبان این لنج ها یکسری شناورهای مدرن و بزرگ خریداری و از دست این لنج ها فارغ شدند. اما در کشور ما متاسفانه تکلیف لنج ها روشن نشده و این لنج ها به عنوان دارایی و سرمایه لنج داران و خانواده های بنادر کوچک و ساحل نشینان در دستشان است و ناچار به امرار معاش از طریق همین لنج ها هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر افزود: امروزه لنج ها به سوی کشورهای حوزه خلیج فارس رفته و یکسری کالاهایی را خریداری و تحت عنوان ته لنجی در کشور خودمان تخلیه می کنند اما این موضوع با مقررات صادرات و واردات کشور مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر لنج داران چاره دیگری برای امرارمعاش خود ندارند به همین دلیل مقداری کالا به عنوان تحت لنجی به کشور وارد می کنند تا بفروشند.

شهریاری ادامه داد: دولت و دستگاه های اجرایی این عمل لنج داران را تحت عنوان قاچاق رسمی، زیان به تولید داخلی و تجارت غیررسمی تلقی می کند و مخالفت این موضوع هستند.

برای حل مشکل ته لنجی ها با دولت بارها صحبت کرده ایم

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردمی که در خلیج زندگی می کنند هیچ راهی برای ادامه زندگی از طریق این لنج ها ندارند مگر آنکه کالایی به عنوان ته لنج به کشور بیاورند.

وی با بیان این که برای حل این مشکل بارها با دولت صحبت کرده ایم، گفت: باید برای این موضوع مقررات خاصی وضع شود تا بتوانند با لنج هایشان مقداری کالا وارد و این کالا را تحت عنوان ته لنجی یا هر عنوان دیگری بتوانند به فروش برسانند و هزینه زندگی خود را تامین کنند و در نتیجه این سرمایه هنگفتی که به صورت لنج در اختیارشان قرار می گیرد به عنوان یک درآمد داشته باشند.

برخی اوقات دولت دچار افراط و تفریط می شود

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه دولت متاسفانه در گذشته و حال در برخی اوقات دچار افراط و تفریط می شود، گفت: دولت در گذشته به مردم اجازه داد تا کالاهایشان را تحت عنوان "ته لنجی" بیاورند اما پس از مدتی متوجه شدند که این موضوع به تولید و اشتغال داخلی ضربه می زند.

وی افزود: در برخی زمان ها دولت دوباره جلوی این اقدام را 100 درصدی گرفت به طوری که این لنج ها دیگر اجازه تردد نداشته و صاحبان این لنج ها دوباره از نظر معیشت در مضیقه قرار گرفتند.

شهریاری تصریح کرد: متاسفانه افراط و تفریط های دولت باعث شده تا مردم ساحل نشین و ساکنین بنادر و لنج ها دچار بلاتکلیفی شوند و هرچند وقت یک بار لنج داران با اعلام نارضایتی خود و فشاری که به دولت می آورند آنها را متقاعد کنند تا تحت عنوان ته لنجی کالای خود را وارد کنند اما پس از مدتی دولت دوباره تحت فشار نهادهای دولتی و رسمی قرار گرفته جلوی کار آنها را می گیرد.

نماینده مردم دشتی و تنگلستان در خانه ملت گفت: متاسفانه این موضوع یک دور باطل شده است و ما بارها از دولت درخواست کردیم تا این موضوع را اصلاح کند.

وی ادامه داد: دولت مصوباتی را غیرکارشناسانه و در پشت درب های بسته تصویب می کند و هیچ زمانی حقوق این مردم را به درستی نتوانستند شناسایی و تشخیص دهند تا برای مردم بتوانند با وضع مقرراتی که حافظ منافع ملی، تولید داخلی باشد، اشتغال ایجاد کند.

دولت باید برای حل مشکل ته لنجی ها از نظر افراد باتجربه استفاده کند

شهریاری گفت: بارها به دولت گفته ایم که در تدوین مقررات حتما نظرات ما را به عنوان نمایندگان مردم این خطه از کشور که با نوع زندگی مشکل و معیشت آنها آشنا هستیم مد نظر قرار دهد اما دولت متاسفانه یکسویه و پشت درهای بسته با استفاده از چند کارشناس، که حتی پایشان را ممکن است در دریا نگذاشته باشند، مصوباتی را به تصویب می رسانند که اجرایی نیست و در عمل با مشکل روبرو می شویم و در نتیجه دوباره سر و صدای ساحل نشینیان و لنج داران را درمی آورد.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: دولت باید با کسب نظر از افرادی که در این امور دارای تجربه و سابقه هستند مصوباتی را بینابین تصویب کند تا هم از یک طرف ضامن حمایت از تولید و اشتغال داخلی باشد و از طرف دیگر زندگی این لنج داران و ساکنین بنادر، که هیچ راهی برای امرار معاش ندارند، را تامین کند.

901/900

کد خبر: 955259

وب گردی

وب گردی