شی جینپینگ: برجام باید با «جدیت» اجرا شود

رئیس‌جمهور چین در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تأکید بر سودمند بودن توافق هسته‌ای ایران برای صلح و ثبات غرب آسیا، گفت که برجام باید با جدیت اجرا شود.

به گزارش ایسکانیوز، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران ضمن حمایت از برجام، خواستار اجرای «جدی» برجام شد.

بنا بر گزارش رسانه‌های چین، شی روز یکشنبه (دیروز) بعد از نشست دو روزه امنیت منطقه‌ای در شهر «چینگدائو» واقع در شرق چین که شامل روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق می شد، دیدار دوجانبه‌ای را با روحانی انجام داد.

خبرگزاری شینهوا روز دوشنبه (امروز) درباره این دیدار گفت که رئیس‌جمهور چین، دیدار با روحانی را «یک نتیجه مهم چندجانبه» توصیف کرد و در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نیز اینگونه گفت که این توافق «برای صلح و ثبات در خاورمیانه (غرب آسیا) و نظام بین‌المللی عدم اشاعه سودمند است و همچنان باید به جدیت اجرا شود».

طبق این گزارش، روحانی نیز در این دیدار تصریح کرد که ایران انتظار دارد که جامعه بین‌الملل از جمله چین، «نقش مثبتی را در رسیدگی مناسب به مسائل مرتبط ایفا کنند».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه (دیروز) در نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO)، تصریح کرد که خروج آمریکا از برجام «می‌تواند اوضاع را بی‌ثبات کند» اما مسکو همچنان از «اجرای بدون قید و شرط» برجام حمایت می‌کند.

بنا به گزارش کرملین، روحانی همچنین روز شنبه هفته جاری، دیدار دوجانبه‌ای با پوتین داشت و تصریح کرد که بعد از خروج «غیرقانونی» واشنگتن از برجام، نیاز به گفت‌وگوهای بیشتر میان روسیه و ایران درباره برجام است.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: فارس

302

کد خبر: 955260

وب گردی

وب گردی