برداشت 200 کیلوگرم گل محمدی از اراضی واحد میانه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه از برداشت 200 کیلوگرم طلای معطر (گل محمدی) در نخستین برداشت از اراضی این واحد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از واحد میانه، دکتر علی سلیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه با بیان اینکه کشاورزی همواره یکی از پایه های مهم اقتصاد و تولید به ویژه افتصاد مقاومتی است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه از اسفند ماه سال گذشته، 3 هزار مترمربع از اراضی خود را به کاشت 4 هزار اصله نهال گل محمدی اختصاص داد که در نخستین سال، 200 کیلوگرم از این محصول برداشت شد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده مقدار بیشتری از زمین های این دانشگاه به کاشت گل محمدی تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: این امر بر اساس بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و مصوبه هیات امنای دانشگاه، در راستای تأمین درآمدهای غیر شهریه ای است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی میانه، گل محمدی را «طلای معطر» معرفی و کشت این محصول را برای اولین بار در جهان، کشور ایران عنوان کرد و گفت: هر کیلو اسانس مرغوب گل محمدی حدود 40 میلیون تومان ارزش دارد و یکی از گرانترین گل های دنیاست. واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی می توانند با ورود به این عرصه، به درآمدزایی غیرشهریه ای کمک شایانی کنند.

وی کاهش وابستگی واحدهای دانشگاهی به شهریه دانشجویان از محل ایجاد شرکت های اقتصادی دانش بنیان، انجام فعالیت های پژوهشی و راه اندازی کشت های گلخانه ای را از اقدامات جدی دوره مدیریت دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: کشت گل محمدی با توجه به اقلیم کشور و وضعیت کم آبی ایران، می تواند با آب کم و در شرایط اقلیمی نیمه خشک رشد کند و به ثمر برسد.

وی ادامه داد: عرقیات، گلاب گیری، صنایع تبدیلی، فرآورده های دارویی و بهداشتی و حتی تفاله گل محمدی نیز دارای ارزش اقتصادی است.

سلیمی در مورد آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برای انتقال تجریبات و تعامل با سایر واحدها برای کشت گل محمدی یادآور شد: نهال‌های گل محمدی واحد میانه بسیار مرغوب بوده و از کیفیت‌ بالایی برخوردار است، می‌توانیم این نهال مرغوب را از طریق تکثیر غیرجنسی و از روش ازدیاد قلمه یا از محل کشت بافت را در اختیار واحدهای متقاضی قرار دهیم.

201

کد خبر: 955297

وب گردی

وب گردی