افزایش 1.5 میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی نفت

آژانس بین‌المللی انرژی با گزارش افزایش 1.5 میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی نفت، تفکر پایان یافتن دوران کشورهای تولید کننده نفت را نفی کرد،‌آژانس تاکید کرد که هنوز زود است فاتحه نفت را بخوانیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پیش از این تصور می‌شد که دوران طلایی طلای سیاه رو به پایان است و کشورهای تولیدکننده نفت باید آرام آرام رخت خود را بربندند و اقتصاد جهان را در انرژی‌های جدیدی غیر از نفت دنبال کنند، آژانس بین المللی انرژی در گزارشی تأکید کرده است اولاً تقاضای جهانی برای نفت همچنان رو به بالا است و ثانیاً گفته هنوز بسیار زود است تا آگهی ترحیمی برای طلای سیاه بنویسیم.

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش اعلام کرده است که تقاضای جهانی برای نفت در سال گذشته ۱.۶ درصد معادل یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بسیار بالاتر از میانگین یک درصد افزایش یک دهه اخیر بوده است.

*گسترده شدن سامانه حمل و نقل جهانی

براساس گزارش آژانس، دلیل این افزایش تقاضا بیشتر مربوط به گسترده بودن سامانه حمل و نقل در جهان است، به ویژه اینکه خودروهای اسپورت در آمریکا و کامیون‌های سبک در اکثر اقتصادهای اصلی دنیا و نیز تقاضای روزافزون بخش‌های پتروشیمی باعث شده تقاضا برای این ماده سیاه به شدت افزایش یابد.

تقاضای جهانی برای نفت برای سال ۲۰۱۷ به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافت و روند افزایشی تقاضا را پس از افت شدید نفت در سال ۲۰۱۴ تداوم بخشید.

براساس گزارش آژانس بین‌الملل انرژی یکی از محرک‌های اصلی برای افزایش تقاضای نفت، گسترده شدن بخش حمل و نقلی در جهان است، صاحبان وسایل نقلیه در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال‌های گذشته افزایش شدیدی یافت که از آن جمله سهم وسایل نقلیه اسپورت و دیگر وسایل سنگین است.

این گستردگی حمل و نقل به ویژه در آمریکا ملموس‌تر بود، به طوری که سهم خودروهای اسپورت و نیز کامیون‌های سبک در این کشور از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۴۷ درصد افزایش یافت و ۶۰ درصد سهم فروش کلی خودرو را در سال ۲۰۱۷ در این کشور شکل داد.

علی‌رغم اینکه سهم این وسایل نقلیه از نظر تعداد افزایش یافته، سهم ناوگان‌های مسافربری تقریبا به نصف رسیده است، دقیقا همین عوامل در اتحادیه اروپا هم مصداق دارد، به طوری که در این کشورها سهم تقاضای جهانی ۲ درصد بیشتر شده یعنی به دو برابر میانگین افزایش یک دهه اخیر رسیده و بیشترین نرخ رشد را از سال ۲۰۰۱ تاکنون ثبت کرده است.

*افزایش تقاضای نفت از سوی پتروشیمی‌ها

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی همچنین افزایش تقاضا از سوی پتروشیمی‌ها را دلیل دوم عنوان می‌کند که این پتروشیمی‌ها طی سال‌های گذشته روند سریع‌الرشدی را در تقاضای نفت به ویژه در آمریکا داشته‌اند و انقلاب نفت «شیل» توانسته رقابت بسیار جدی را در عرضه‌کنندگان نفت داخلی ایجاد کند، همچنین این اتفاق در چین و سایر کشورهایی با اقتصاد نوظهور هم شکل گرفته است.

از سوی دیگر از آنجا که تقاضا برای محصولات پلاستیکی در جهان بیشتر شده، همین عاملی برای بالا رفتن فعالیت پتروشیمی‌ها و نیز تقاضا برای نفت شده است.

در حال حاضر حدود ۶۰ درصد رشد تقاضای جهانی نفت از سوی کشورهای آسیایی است و در این میان چین به عنوان پیشران بازارهای جهانی در فروش خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود. همچنین این کشور سهم بسیار بالایی را هم در تقاضای نفت دارد، ضمن اینکه تقاضای نفت در منطقه خاورمیانه به دلیل گرایش به سمت مصرف گاز تقریباً ثابت شده و تلاش می‌شود تا با اصلاح قیمت تولید نفت و حذف یارانه، مصرف آن کاهش یابد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تأکید می‌کند اگرچه احتمالا در سال‌های آتی کاهش رشد تقاضای نفت را شاهد خواهیم بود و علائمی مبنی بر افزایش سریع تقاضا به این زودی وجود ندارد اما بسیار زود است که ما فاتحه نفت این طلای سیاه را بخوانیم.

منبع: فارس

402

کد خبر: 955423

وب گردی

وب گردی