انعقاد یک قرارداد برای باران زایی

استاندار اصفهان با بیان اینکه اخیراً با فرد ایرانی ساکن آلمان صحبت کردیم که وی ادعا کرد می‌تواند با تکنیک‌ها و روش‌هایی باران‌زایی کند، گفت: قراردادی منعقد کردیم، اما این قرارداد به شرط افزایش بارندگی بیش از میزان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، محسن مهرعلیزاده در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی هفته درباره خشکسالی و اقدامات مدیریتی استان اظهار داشت: در حقیقت مسئله بحران آب جدی است اما این بحران تنها به امسال ختم نمی‌شود شاید طی چندین سال گذشته به‌دلیل کم‌آبی و مدیریت ایجاد منابع جدید برای حوضه و نیز مدیریت مصرف که باید اقداماتی صورت می‌گرفت ولی بخشی از آن‌ها عملیاتی نشده است امروز دچار بحران شدیم.

وی افزود: متأسفانه در سال آبی 96-97 که از ابتدای مهرماه آغاز و تا انتهای شهریورماه 97 ادامه دارد بدترین وضعیت آبی را در طول 47 سال گذشته داشتیم.

استاندار اصفهان با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری تصریح کرد: خوشبختانه بارش‌ها در اردیبهشت‌ها بیشتر از نسبت پیش‌بینی‌ها بود که تا حدودی وضعیت آبی را عوض کرد و از 62 درصدی که نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی داشتیم به 50 درصد رسید.

وی ضمن تشکر از مردم اصفهان درخصوص رعایت و صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: تا جایی که من اطلاع دارم در کشور، مردم اصفهان مقام دوم را از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب دارند، تاکنون مردم همکاری کردند و نزدیک به 15 تا 17 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را از خود نشان دادند.

مهرعلیزاده بیان کرد: همچنین کشاورزان در مناطق غرب، شرق و شمال و تمام مناطق استان بسیار در این زمینه از خود صبوری نشان دادند که از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه برای مدیریت مصرف آب اقدامات بسیاری صورت گرفته است، افزود: از بهمن سال گذشته تاکنون که کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تشکیل شد طرح‌های بسیار خوبی طراحی و سعی کردیم در سطح ملی در وزارت نیرو موضوع اصفهان را مطرح کنیم همچنین در هیئت دولت هم این مطالب مطرح شد تا جایی که میزان مصرف و اولویت شرب در مرحله نخست، باغ و صنعت در مرحله دوم و کشاورزی و محیط زیست در مرحله سوم باشد.

استاندار اصفهان ادامه داد: همچنین به صورت ماهانه میزان مصرف در هر بخش و در هر استان که در این حوضه قرار دارد مانند استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد مشخص و ابزارهای کنترل نصب شده است از این رو مشخص می‌شود برای اصفهان و شهرستان‌های این استان از نظر شرب چه میزان باید مصرف شود.

وی با بیان اینکه همزمان طرح‌های استفاده از تصفیه‌های پساب در صنایع راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: تقریباً در ماه آینده 15 درصد مصرف آب فولادمبارکه را از پساب خواهیم داشت، همچنین شهرداری مکلف شده تا به جای استفاده از فضای سبز با چمن از سنگریزه‌های تزئینی استفاده کند.

مهرعلیزاده در واکنش به شکایت مردم برخی از نقاط شهر مبنی بر قطعی آب گفت: یکبار حدود 20 روز گذشته و یکبار هم 4 روز گذشته قطعی آب در برخی از نقاط شهر داشتیم، در این راستا باید گفت با توجه به صرفه جویی‌ها اما میزان آبی که در لوله‌ها جاری می‌شود نیاز 100 درصدی مردم را برطرف نمی‌کند و باید 30 درصد در این زمینه صرفه‌جویی صورت بگیرد.

تعاملات با استان بالادست در جهت برداشت قانونی آب

وی اظهار داشت: در بالادست و باغ‌ها چه در استان اصفهان و چه استان همسایه خارج از برنامه و حدمجاز آب برداشت می‌کردند که از اوایل خرداد با تعاملاتی که صورت گرفته در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری این برداشت‌ها به صورت قانونی صورت می‌گیرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه امیدواریم با کنترل‌ و صرفه‌جویی در مصرف آب شاهد کم‌آبی در تابستان نباشیم، افزود: به شرط آنکه کنترل‌ها صورت بگیرد و مردم روند صرفه جویی را به همین صورت و حتی بهتر پیش بگیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کنترل میزان مصرف آب در استان چهارمحال و بختیاری هم صورت می‌گیرد، بیان کرد: بله، البته باید گفت که ما نمی‌توانیم در امورات استان دیگر دخالت کنیم اما از آن جایی که این تصمیم ملی است و در شورای هماهنگی حوضه زاینده رود و کارگروه سازگاری با کم‌آبی بحث شده با دقت بیشتری کنترل‌ها عملیاتی می‌شود.

مهرعلیزاده بیان کرد: میزان مصرف آب استان‌ها در یک جدول مشخص شده که سهم هر بخش در هر استان به چه میزان باید باشد و وزارت نیرو در این راستا کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تونل سوم کوهرنگ گفت: خوشبختانه علی رغم اینکه حدود 11 ماه به دلیل مشکلات موجود ساخت سد تونل سوم کوهرنگ متوقف شده بود از 17 فروردین ماه با هماهنگی‌هایی که بین دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری صورت گرفت اکنون در جهت ایجاد سد فعالیت‌ها ادامه پیدا کرده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ از سال 89 آغاز و قرار بود طی 4 سال یعنی تا سال 93 به بهره‌برداری برسد اما در این مدت تنها 22 درصد پیشرفت داشته که طی این مدت که دوباره آغاز به کار کردند حدود 3 درصد پیشرفت کرده است.

وی با بیان اینکه از پیمانکار تونل سوم کوهرنگ خواستیم که عملیات اجرایی را تا 2 سال آینده به اتمام برساند، تصریح کرد: به نوعی این پروژه در همان سال اول متوقف شده بود و در زمان آغاز پروژه حدود 80 میلیارد تومان برای احداث تونل در نظر گرفته شده بود اما اکنون برای 78 درصد باقی مانده پروژه باید نزدیک به 500 میلیارد تومان هزینه کنیم.

مهرعلیزاده گفت: ما در خصوص افزایش منابع و آبرسانی حوضه کارهایی از جمله اتمام تونل سوم کوهرنگ و پروژه انتقال آب از خلیج فارس را انجام دادیم که در این خصوص در حال مطالعه هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از خلیج فارس برای مصارف صنعتی است، بیان کرد: این آب برای مصارف صنعتی است چون هزینه بالایی دارد به گونه‌ای که به صورت تقریبی هر مترمکعب 15 تا 25 هزار تومان خواهد بود و این در حالی است که هر مترمکعب آب مصرفی 500 تا 800 تومان است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: با وضعیت زاینده‌رود بعید می‌دانم هم آب برای شرب و هم صنعت و کشاورزی تأمین کرد به هر صورت باید آب را تأمین کنیم، در حال حاضر 2 لوله از خلیج فارس تا سد گل گهر وجود دارد و اکنون بر روی لوله سوم کار می‌کنیم و تقریباً در این زمینه مذاکرات اولیه را انجام دادیم.

وی با اشاره به مطالعه روی آب‌های ژرف گفت: آب‌های ژرف مقوله جدیدی است که تقریباً آب را از عمق 2500 متری به سمت بالا هدایت می‌کند، آب‌های ژرف آب‌های سطحی نیستند و این در حالی است که ما تاکنون مشکل برداشت از آب‌های سطحی را داشتیم و در صورتی که بارندگی نباشد چاه‌ها و قنات‌هایی که در آب‌های سطحی وجود دارند خشک می‌شوند، اما باید ببینیم این کار از نظر زیست محیطی خطراتی برای محیط زیست از لحاظ مداخله در استاتیک و دینامیک زمین مشکلاتی را به وجود نیاورد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه اخیراً با فرد ایرانی ساکن آلمان صحبت کردیم که وی ادعا کرد می‌تواند با تکنیک‌ها و روش‌هایی باران‌زایی کند، گفت: اگرچه برخی از مدیران معتقدند صحبت‌های این فرد بنای علمی ندارد، اما وی مطرح می‌کند که با ایجاد یک سری امواج در مسافت‌های طولانی مثلاً از روی دریاها می‌تواند بخارات را جمع و به ابر تبدیل ‌کند.

وی با بیان اینکه باروری ابرها به این معناست که ابرهایی که وجود دارند اما بارور نیستند را باور می‌کنند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این فرد به صحبت و کار خود اعتماد دارد چندین جلسه با وی داشتیم و قراردادی در این زمینه منعقد کردیم، اما این قرارداد به شرط آن است که اگر بارندگی بیش از آن‌چه پیش‌بینی شده باشد متوجه می‌شویم اقدام این فرد به درستی صورت گرفته است.

استاندار اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حفر موقت 80 حلقه چاه اضافه کرد: احداث این حلقه‌ چاه‌ها برای زمان اضطرار در تابستان است، همچنین حدود 200 چاه از باغداران استان اصفهان اجاره کردیم تا آب این چاه‌ها را خریده و در مقداری از آن را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی با اشاره به حمایت دولت در راستای تأمین بودجه چاه‌های آب شرب بیان کرد: خوشبختانه نزدیک به 80 میلیارد تومان برای چاه‌های آب شرب بودجه دریافت کردیم، همچنین درخواست 116 میلیارد تومان برای چاه‌های باغداران درخواست کردیم.

کد خبر: 955489

وب گردی

وب گردی