سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های خود به مطالب قابل تاملی اشاره کرده بودند که در زیر گزیده ای از آنها را می خوانیم.

روزنامه " الشعب " مصر در یادداشتی به قلم "منیر شفیق" با عنوان" اتحادیه اروپا و مساله هسته ای ایران" دلایل موافقان با تسلیم شدن این اتحادیه در برابر تصمیم ترامپ درباره تفاهم نامه هسته ای را بیان می کند. وی دراین زمینه می نویسد:"به نظر می رسد اتحادیه اروپا واز جمله آلمان و فرانسه و همچنین بریتانیا در برابر فشار های آمریکا در خصوص خروج ترامپ از تفاهم نامه هسته ای ایران و تحمیل تحریم های اضافی و جدید براین کشور مقاومت می کنند. برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که در نهایت اتحادیه اروپا به دلایل زیر در برابر آمریکا تسلیم خواهد شد.

این دلایل عبارتند از:1- رابطه همیشگی ای که میان اروپا با آمریکا در ناتو وجود دارد.

2- اروپا با آمریکا در مساله موشک های ایران توافق دارد در حالی که این سیاست اروپا ضد سیاست های ایران در منطقه است.

3- منافع اقتصادی ای که اروپا به واسطه پذیرفتن تصمیم ها و سیاست های ترامپ در قبال ایران به دست می آورد خیلی بیشتر از آن چیزی است که در دشمنی با وی نصیبش می شود .(این مساله را به عنوان یکی از مسایل مهم باید درنظر گرفت)"

روزنامه " الحیات " عربستان در مطلبی با عنوان" تجدید نظر اوپک در سیاست های تولید نفتی اش" به قلم "ولید خدوری" به تغییر سیاست های نفتی اوپک در نشست های پیش رو اشاره نموده و آن را متاثر از سیاست آمریکا و همچنین عربستان می داند. وی می نویسد: "اظهارات رسمی و اطلاعات منتشر شده رسانه ای بر انتظار توافق اعضای اوپک مبنی بر افزایش تولید نفت این سازمان در دونشست 22 و23ماه ژوئن تاکید دارد. اگر این اطلاعات صحیح باشد این چهارمین بار است که اوپک سیاست های تولید نفتی اش را از زمان ایجاد خلل توسط آمریکا در میزان تولید و عرضه جهانی آن از تابستان سال 2014 تغییر می دهد. علت تغییر در سیاست های نفتی اعضا هم برای این است که هنگامی که قیمت ها افزایش پیدا نماید تقریبا ذخیره سهم جهانی کاهش پیدا می کند. در همین زمینه، قابل ذکر است که قیمت نفت "برنت " در ماه های آوریل و می به 80دلارافزایش پیدا کرده بود اما قیمت ها بعد از این که وزیر انرژی عربستان "خالد الفالح" اعلام کرد که تولید نفت اوپک افزایش پیدا می کند، به هفتاد و نیم دلار رسید."

روزنامه " الخلیج " امارات هم در مطلبی با عنوان"هشدار اردوغان به عراق" به قلم "حسن مدن" به دخالت های اردوغان در سوریه و عراق به بهانه مبارزه با تجزیه طلبان کرد اشاره می کند. نویسنده در همین زمینه بیان می کند: "اردوغان در روابط با دو کشور همسایه مرزی اش یعنی سوریه و عراق که مرزهای آنها در امتداد مرزهای ترکیه قرار دارند، اقداماتی را انجام می دهد. اردوغان با پرچم حمایت از امنیت ملی ترکیه از خطر کردها در سوریه با این تصور که میان آنها با حزب کارگران کردستان مورد حمایت نظام سوریه ارتباطاتی وجود دارد وارد سوریه شد. اردوغان از وضعیت به هم ریخته داخلی سوریه بهره برداری نمود. اردوغان تنها به دخالت در سوریه اکتفا نکرد بلکه تهدید نمود که در عراق نیز با همین بهانه دخالت نظامی خواهد کرد. اردوغان با عراق از موضع برتری طلبی و تهدید تعامل می کند. وی در گفت وگو با تلویزیون ترکیه اظهار داشت که اگر کوچک ترین تهدیدی از سوی عراق ترکیه را تهدید نماید و احتمال دارد که این تهدید هم اتفاق بیفتد وی ازکسی برای دخالت نظامی در عراق اجازه نمی گیرد."

روزنامه " الوطن " عمان در مطلبی با عنوان "تداوم نبرد حاکمیت در سوریه " که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد به درگیر گروه های توطئه گر با نظام سوریه برای حاکمیت بربخشی از این کشورو تجزیه آن و همچنین برخورد ارتش مردمی سوریه با آنها اشاره دارد. وی می نویسد: "علی رغم تدوام اقدامات تخریب گرایانه گروه های توطئه گر در سوریه و اجرای نقشه ها و طرح های استعمار گرایانه کشورهای دیگر؛ تلاش های نظامی دولت سوریه برای پاک کردن کامل این کشور از وجودتروریست ها و ناکامی آنان تا آخرین قطره خون مورد حمایت حامیان این نظام می باشد برای اینکه از نظر سوری ها این جنگ،جنگ عزت و کرامت و شرف است. در همین زمینه ارتش سوریه در انتظار توافقات توطئه گران می باشند تا مناطق جنوب سوریه را ازوجودشان پاک نمایند. برخی از منابع تاکید نمودند که ارتش سوریه آماده می شود تا به داعش در منطقه "سویدا" حمله نماید."

کد خبر: 955528

وب گردی

وب گردی