وداع با کشت برنج در یک استان دیگر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبر از ممنوعیت کشت برنج در این استان داد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، محمد جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میزان آب مصرفی در هر هکتار از اراضی کشت برنج در این استان را بین 22 تا 30 هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت: کشت این محصول همه ساله در خردادماه انجام می شد که سالانه سه هزار و 750 تن محصول در این استان تولید می شد.

وی ادامه داد: کشاورزان به جای برنج از کشت های جایگزین استفاده کنند تا معیشت آنان به خطر نیفتد.

عمده تولید برنج در خراسان شمالی در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 42 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

همچنین پیش از این معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفته بود بر اساس مصوبه شورای کشاورزی استان کشت برنج برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در این استان ممنوع خواهد شد.

محمد قاسمی نژاد با اشاره به بحران آب موجود در کشور گفت کشت برنج در استان خوزستان محدود و کشت جایگزین به کشاورزان معرفی می شود.

وی با بیان اینکه محصولاتی مانند حبوبات، آفتابگردان، سویا و گیاهان علوفه ای که نیاز آبی کمتری دارند جایگزین برنج می شود، افزود: طی پنج سال اخیر سطح زیر کشت برنج در این استان نصف شده و از حدود ۹۷، ۹۸ هزار هکتار به کمتر از ۴۰ هزار هکتار رسیده است.

از سویی دیگر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با تاکید برممنوعیت کشت برنج در استان کرمانشاه گفت: کشت برنج معمولاً در مناطقی با بارش بیش از ۸۰۰ میلیمتر صورت می‌گیرد و استان کرمانشاه هم اکنون با بارش ۳۱۱ میلیمتر محل مناسبی جهت کشت‌های با نیاز آبی بالا نیست.

با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیش از نود درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کند دولت تصمیم دارد با ساماندهی این بخش وضعیت منابع آبی را سامان بخشد.

بحران کم آبی یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور است که باید با مدیریت دقیق و برنامه ریزی جامع از تشدید این بحران و پیامدهایش جلوگیری شود که برای این مساله به نظر می‌رسد اصلی ترین راهکار اصلاح الگوی مصرف در همه بخش های کشاورزی، صنعت و شرب است اما با توجه به ازدیاد مصرف در حوزه کشاورزی لازم است که دولت نگاه سختگیرانه‌تری به این حوزه داشته باشد.

900

کد خبر: 955624

وب گردی

وب گردی