ماجرای  حذف رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه صداوسیما توسط وزارت علوم چیست؟

رئیس دانشگاه صداوسیما به تشریح جزئیات حذف رشته های دانشگاه صدا و سیما توسط وزارت علوم پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، چندی است که حذف رشته های برخی از دانشگاه های دستگاه های اجرایی علی الخصوص سازمان صدا و سیما خبر ساز شده است، روز گذشته نیز جعی از داوطلبان کارشناسی ارشد، دانشجویان و اساتید دانشگاه صدا و سیما در اعتراض به این تصمیم وزارت علوم تجمع کردند.دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در زمینه حذف رشته‌های کارشناسی ارشد توسط وزارت علومگفت: شورای عالی اداری در جلسه مورخ 2 دی ماه سال 96 تصمیم گرفت یک شبه پذیرش دانشجو در ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی و موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه های اجرایی را ممنوع کند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب هزاران دانشجو، استاد، مدیر و کارمند این مراکز ناگهان بلاتکلیف شده و در حالت تعلیق قرار گرفتند. منطق این مصوبه ظاهرا بر اساس «صرفه جویی» و «افزایش کیفیت» بوده است، در حالی که بسیاری از این مراکز درآمدزا و کارآفرین بوده و باری بر دوش بودجه دولت نداشتند،همچنین کیفیت آموزش در آن ها از مراکز خصوصی بالاتر بوده است.

ذینفع اصلی این مصوبه چه کسانی هستند؟

رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: زمانی که هیچ تحقیق و گزارش مستندی درباره کیفیت این مراکز منتشر نشده است ، چگونه به صورت فله‌ای ناگهان ۳۰۰ مرکز را تعطیل می‌کنند؟ چرا به جای تقویت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی همه مراکز باید تعطیل شوند؟ واقعا در چنین شرایط اقتصادی و اجتماعی این مصوبه چه ضرورتی داشته است؟ذینفع اصلی این مصوبه چه کسانی هستند؟ دانشجویان این مراکز به کدام مراکز گسیل داده می‌شوند؟ واگذاری صدها میلیاردها تومان ساختمان‌ و اموال این مراکز چگونه انجام خواهد شد؟ چه کسانی از این ماجرا سود می‌برند؟

وی اظهار داشت: قاعدتا ذینفع اصلی موسسات آموزش عالی خصوصی هستند. عجیب آن است که معاون وزیر علوم که گفته می شود مغز متفکر و پیگیر اصلی تصویب این مصوبه بوده خودش عضو موسس یک موسسه آموزش عالی و مرکز علمی کاربردی خصوصی بوده‌ است.

در نامه وزارت علوم به سازمان اداری و استخدامی، هیچ سخنی از لزوم توقف پذیرش دانشجو نبود​

دکتر اسفندیاری بیان کرد: نکته جالب دیگر این که مصوبه اخیر دولت تدبیر و امید با استناد به مصوبه مشابهی در سال ۱۳۹۰ به امضای محمود احمدی نژاد بوده است. پیگیری مصرانه برخی مقامات دولت فعلی جهت اجرای این مصوبه دولت سابق در نوع خود جالب توجه است!

وی افزود: لازم به ذکر است متن مصوبه جدید آشفته و مبهم است و از شتابزدگی و فقدان تدبیر در تصویب آن حکایت می‌کند. معلوم نیست مصوبه فقط در مورد علمی-کاربردی ها و موسسات پژوهشی است یا اینکه مثل مصوبه سال ۱۳۹۰ شامل برخی دانشکده ها و موسسات آموزشی وابسته به دستگاه‌ها هم می‌شود.

رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: وزارت علوم به رئیس سازمان اداری و استخدامی نامه استعلام می فرستد که با توجه به مصوبه سال ۱۳۹۰ آیا پذیرش دانشجو در موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی مجاز است؟ جواب این است که آن ها باید به وزارت علوم واگذار شوند اما هیچ سخنی از لزوم توقف پذیرش دانشجو نبود؛ اما ۱۰ روز مانده به انتخاب رشته کارشناسی ارشد، ناگهان معاون آموزشی وزارت علوم ظرفیت پذیرش دانشجو در ده ها رشته در چند دانشگاه و دانشکده وابسته به دستگاه های اجرایی را صفر می‌کند! گویی یک بمب ساعتی در شلوغ‌ترین ساعت رفت‌ و آمد کار گذاشته شده باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها و دانشکده هایی که قبلا با موافقت وزارت علوم برای این رشته‌ها هیات علمی جذب کرده اند، با صرف میلیاردها تومان آزمایشگاه و کارگاه و استودیو ساخته‌اند، اما این مراکز در سال ۹۷ هیچ دانشجوی جدیدی نمی‌توانند پذیرش کنند، این یعنی اوج آشفتگی و نابسامانی در وزارت علوم و خطر اتلاف وسیع بیت المال.

دکتر اسفندیاری ادامه داد: پیگیری‌ها در سطح هیات دولت از معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی نشان می‌دهد مقصود از مصوبه اخیر اصلا توقف پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی مثل دانشگاه صدا و سیما نبوده است. نامه مکتوب زیر بر این موضوع تصریح می‌کند.

وی افزود: زمانی که با وزیر علوم تلفنی صحبت می‌کنم از خبر لغو مجوز پذیرش دانشجو تعجب کرد و گفت: در آن مصوبه صحبت از «واگذاری» بوده است نه «تعطیلی!» آنهم با این عجله! در راستای وزیر علوم به معاون آموزشی دستور می‌دهند که در سال ۹۷ همه رشته‌ها فعال بماند تا سر فرصت تعیین تکلیف شوند.

رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: شایان توجه است وقتی دانشکده صدا و سیما و دانشکده‌ علوم قضایی به ترتیب در سال‌های ۹۲ و ۹۵ توسط وزارت علوم به دانشگاه ارتقا یافته‌اند، آیا مضحک نیست که با استناد به یک مصوبه مربوط به سال ۱۳۹۰ رشته‌های آن ها حذف بشود و در معرض تعطیلی قرار گیرند؟!

وی اظهار داشت: معاون آموزشی وزیر که مسئول اصلی این افتضاح مدیریتی است نه به نامه معاون رییس جمهور توجه کرده و نه دستور وزیر علوم را اجرا می‌کند و تنها ۳ رشته از ۹ رشته را بر‌می‌گردانند. آن هم چون اختصاصی هستند و هیچ دانشگاه دیگری ندارد. در واقع سازمان سنجش به معاون آموزشی یادآور می‌شود که حذف این رشته‌ها موجب اعتراض داوطلبان می‌شود چون برای آن ها درس خوانده‌اند و هیچ جای دیگری برایشان وجود ندارد، این یعنی خطر آبروریزی برای وزارت علوم، در واقع به گونه ای ناچار به برگرداندن برخی رشته‌ها می‌شوند.

دکتر اسفندیاری افزود: این موضوع به رسانه‌ها کشیده شد، در آخرین روز قبل از انتشار دفترچه شخصا ۶ ساعت پشت در اتاق معاون آموزشی و مدیرکل گسترش پیگیر بازگشت رشته‌ها می‌شوم. می‌گویند انجام می‌شود، اما نمی‌شود. با زبان روزه در ماه رمضان وعده دروغ می‌دهند.به این نامه حیرت‌انگیز توجه کنید: بالای آن برای جلب رضایت وزیر و تظاهر به انجام دستور وی نوشته‌اند پذیرش دانشجو در «کلیه رشته‌های» دانشگاه صدا و سیما در سال ۹۷ بلامانع است. اما پایین فقط اسم ۳ رشته از ۹ رشته را ذکر کرده‌اند. رسما دارند وزیر را بازی می‌دهند!

اصلاحیه های سازمان سنجش از آشفتگی در معاونت آموزشی وزارت علوم حکایت می کند

وی بیان کرد: بعد از مدتی متوجه می‌شوند 2 رشته دیگر دانشگاه صدا و سیما هم اختصاصی است و در دانشگاه های دیگر نیز ارائه نمی شود. آنها را هم بر‌ می گردانند که داوطلبان معترض نشوند. اصلاحیه دوم،سوم و چهارم سازمان سنجش هم منتشر می‌شود و حکایت از آشفتگی شدید در معاونت آموزشی وزارت علوم دارد.

رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: در همین راستا معاون آموزشی وزیر برای پاسخ به شبهات و حفظ آبرو، جلسه مصاحبه مطبوعاتی برگزار می‌کند و با زبان روزه می‌گوید به دلیل مصوبه شورای عالی قانونا ملزم به حذف رشته‌ها بودیم،دروغ است. می گوید دانشگاه صدا و سیما مستثنی شد و همه رشته‌ها برگشت. دروغ است.

وی اظهار داشت: اعتراض می‌کنیم که چرا رشته روزنامه‌نگاری ما را حذف کردید؟ جناب معاون که شیمی خوانده، می‌گوید چه ربطی به صدا و سیما دارد؟! نمی‌داند که ژورنالیسم هم شامل خبرنگاری رادیو و تلویزیون است هم روزنامه و مجله. به جای بررسی کارشناسی، بر اساس فهم اشتباه خودش رشته را حذف کرده است. جناب معاون که مدعی افزایش کیفیت آموزش است، مجوز رشته «مدیریت رسانه» را به فلان شعبه دورافتاده دانشگاه پیام نور و فلان دانشگاه غیر انتفاعی در قم داده است اما به دانشگاه صدا و سیما که ۱۳ سال این رشته را اجرا کرده ظرفیت پذیرش دانشجو نمی‌دهد،هیچ منطقی حاکم نیست.

دکتر اسفندیاری اضافه کرد: پرسش این است که در اولین آزمون سراسری در دوره وزارت دکتر غلامی،چرا باید این همه فتنه و بحران و آشفتگی اتفاق بیافتد؟ آیا این موارد طبیعی است؟ آیا ماموریت معاون آموزشی(عنصر مورد حمایت دکتر توفیقی وزیر اصلاح‌طلب سابق)، این است که مسیر کار وزیر جدید را مین‌گذاری کند؟

وی افزود: این پرسش وقتی جدی می‌شود که معاون در مقابل دستور صریح و مکتوب وزیر هم مقاومت می‌کند. نوشته زیر دست‌خط وزیر علوم است خطاب به معاون خود و بر برگشت «کلیه رشته‌های دانشگاه صدا و سیما» تاکید داشته است. اما این دومین دستور هم بی‌نتیجه ماند.

وی در پایان تاکید کرد: وزیر محترم علوم که شخصیت علمی وزین و نجیب و با اخلاقی هستند قطعا در برابر این کارنامه پر از سوء مدیریت و شبهه تضاد منافع و اقدامات فتنه‌انگیز و رفتار غیرصادقانه بی‌تفاوت نخواهند بود. امیدواریم شخصی باکفایت، به دور از اغراض سیاسی و در شان وزارت علوم را جایگزین کنند.

201

کد خبر: 955663

وب گردی

وب گردی