بلاهایی که استرس به سرمان می آورد

استرس احساسی یکی از سخت ترین استرس هاست که ساخته دست خودمان است شاید از هیچ به وجود آید و استرسی ایجاد کند که تشدید کننده احساسات و حس های شماست. در نتیجه هرچه استرس احساسی زیاد می شود فقط اوضاع بدتر می شود.

به گزارش ایسکانیوز، با مواجهه انسان با یک خطر حقیقی یا غیر حقیقی، بخشی از مغز، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند در نتیجه هورمون های دیگری به سرعت در بدن جاری شده، بدن را برای اقدام لازم آماده می سازد و اگر این رویارویی ادامه دار شود، نشانه های بیماری جسمانی و روانی استرس در شخص پدیدار می شود.

استرس را می توان آثار منفی فشارها و حوادث زندگی،فرسودگی بدنی یا عاطفی دانست که بر اثر مسائل و مشکلات واقعی یا ذهنی به وجود می آید.

متاسفانه یکی از عواقب استرس افزایش بدخلقی است در واقع وقتی برای کنار آمدن با استرس فرد باید از هر چیزی که این استرس را ایجاد می کند دوری کند اما آنچه مسلم است افراد نباید خود را در استرس های احساسی گم کنند. در عوض، باید سعی کنند بفهمند که این استرس از کجا می آید و چطور می توانند جلوی آن را بگیرند با وجود سخت بودن این کار دور کردن استرس از خود فواید آنی برای ذهن و فواید طولانی مدتی برای جسم در پیش خواهد داشت.

مریم سادات ظهوریان جامعه شناس در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز درباره بروز استرس در افراد گفت: سرگرمی انسان امروزی به روزمرگی و کار مداوم عملاً آنها را از تفکر در آنچه خداوند برای آرامش و سعادتش نازل کرده است، بازداشته است و انسان کنونی برای حل مشکلات روحی خود اغلب به بیراهه می رود.

وی گفت: برای مقابله با فشارها و تنیدگی های موجود در زندگی، که ممکن است زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و آرامش روانی او را برهم زند راهکارهایی در قرآن کریم ارائه شده است که شامل تقویت مبانی دینی، معتدل بودن، خروج از محدودیت فردی، تقویت توانایی ها و مهارت های سازگاری و انعطاف پذیری، معنویت انسان،نماز و نیایش، تحکیم روابط خانوادگی،اشاره شده است.

ظهوریان بیان کرد: استرس یک سری پیشامد های نامتعارف در یک زمان خاص است که بر فرد تحمیل می شود هر زمانی بدن انسان قدرت مواجهه با یک مقدار و دوز فشار را دارد وقتی این فشار غیر متعارف باشد در بدن تحولاتی ایجاد می کند که عمدتا ممکن است از ظرفیت و توانایی مقابله بدن خارج باشد و بدن نتواند با آن مقاومت کند و بالطبع در این موارد بدن ممکن است دو واکنش داشته باشد یکی واکنش های جسمی و یک سری واکنش های روحی.

این جامعه شناس دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد افزود: واکنش های جسمی ممکن است در مواردی مانند افزایش فشار خون ،ناراحتی های قلبی و عروقی و...بروز کند .از لحاظ روحی نیز ممکن است فرد دچار کناره گیری،بهم ریختگی روحی ،افسردگی و... شود در بحث علائم جسمی آنچه حائز اهمیت است بهم ریختگی جسم با مسائل خود ایمنی است زیرا ما می دانیم هر کدام از هورمون ها یک نوع واکنش نسبت به مسائل و مشکلات از خود بروز می دهند. با استرس ، هورمون ها باعث بهم ریختگی سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک بدن می شوند.

ظهوریان گفت: استرس واکنش هایی است در برابر یک سری محرکات ناسازگار و در واقع انرژی ای که می بایست هر فردی برای عملکردفکری و روزانه داشته باشد با اصطحکاک مواجه می شود یعنی انرژی بجای اینکه صرف مسائل مفید و خلاقیت ها شود به هدر می رود واین مستقیم انسان را از رسیدن به هدف باز می دارد و علاوه بر هدر رفتن وقت مفید عملکرد فرد را مختل کرده و کارایی و راندمان کار فرد را پایین می آورد زیرا انرژی در راه درست صرف نمی شود.

این جامعه شناس ادامه داد: مسائل استرس زا چه کوچک و چه بزرگ در خانواده به عنوان کوچکترین عنصر اجتماع تاثیر گذار است و وقتی خانواده مختل شود عملا همه افراد که از خانواده پا به عرصه اجتماع می گذارند دچار مشکل می شوند و همانطور که اعتقاد داریم فرد نباید مشکلات کاری و بیرونی خود را به داخل خانواده انعکاس دهد همانطور نیز استرس در داخل خانواده فرد را در وقت حضور در میان جمع تحت تاثیر رفتاری قرار می دهدنباید تحت تاثیر مشکلات فرد خشم و عصبانیت خود را به اجتماع منتقل کند .

وی تاکید کرد: حضور در جامعه باید با رفتاری متعادل و متناوب همراه باشد و یک فرد متعادل، تفاوت های رفتاری زیادی را از خود نشان نمی دهد و رفتارهای هر کس توسط مردم و جامعه مورد قضاوت قرار می گیرد.

ظهوریان در پایان گفت: به گفته پزشکان، نتایج این مطالعه حاکی از وجود ارتباط میان سلامت روح و جسم است؛ به گونه‌ای که ابتلای فرد به بیماری مزمن جسمی می‌تواند به سلامت روح او هم آسیب وارد کند. همچنین در صورتی که فرد به بیماری روانی مبتلا باشد، سلامت جسم هم در معرض تهدید قرار دارد. در حال حاضر افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن روان 20 سال زودتر از عموم مردم جان خود را از دست می‌دهند.

گفتنی است : استرس معمولاً به دلیل یک اتفاق ناگوار که سیستم عصبی فرد را تحت فشار شدید قرار می دهد ایجاد می شود مانند از دست دادن یکی از عزیزان، دیدن مرگ یک انسان یا قرار گرفتن در یک موقعیت خطرناک و از آنجایی که چنین اتفاقاتی فشار زیادی بر فکر و اعصاب فرد وارد می کند، این فشار باعث ایجاد تغییراتی در نحوه عملکرد مغز می شود. در واقع، یک فشار احساسی شدید ممکن است باعث شود فرد دچار اختلال استرس پس از سانحه شود.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 955697

وب گردی

وب گردی