سقف پرداخت خسارات ناشی از برق بیش از یک میلیون تومان است

چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 15:44
قبوض برق

رئیس گروه تحلیل گزارشات تخصصی شرکت توانیر گفت: در زمینه پرداخت خسارت‌های ناشی از برق برخی از افراد برای دریافت خسارات خود اقدام نمی‌کنند که این مساله باعث شده حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ پرونده معلق موجود باشد که پول آن‌ها آماده پرداخت است، اما متقاضی برای دریافت آن به شرکت مراجعه نمی کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رقم حق بیمه بروی قبوض برق و دریافت خسارت در زمان آسیب مالی و جانی برای برخی از افراد با سوالاتی همراه است که در این خصوص با مجید گودرزی رئیس گروه تحلیل گزارشات تخصصی شرکت توانیر به گفت‌و گو مشروح پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

جزئیات حق بیمه بر روی قبوض برق در سال ۹۷ چه تغییراتی کرده و آیا به مرحله اجرا درآمده است؟

برای سال ۹۷ برعکس سال‌های گذشته در قانون بودجه آمده است که آیین نامه اجرایی توسط وزارت امور اقتصاد دارایی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و پس از تصویت هیات دولت قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد. این قید برای سال ۹۷ گذاشته شده است و کمیسیون امور اجتماعی دولت الکترونیک هیات دولت دو هفته گذشته پیشنهاد سازمان برنامه بودجه را که با همکاری تهیه شده بود تصویب کردند و امیدواریم با قرار گرفتن در دستور کار هیات دولت برای سال ۹۷ ابلاغ شود که براساس آن مناقصه صورت گیرد.

رقم حق بیمه در قبوض برق در سال‌های اخیری چه تغییری داشته است؟

ماهانه صد تومان برای سال ۹۷ حق بیمه تعیین شده این رقم در سال ۹۶ هم صد تومان بود، اما قبل از سال ۹۶، رقم حق بیمه بر روی قبوض برق ۵۰ تومان تعیین شده بود.

این در حالی است که قبوض در سال‌های ۹۶ به قبل دو ماهه صادر می‌شد، ولی از سال گذشته این رقم صد تومان به‌طور ماهانه دریافت می‌شود که در کل دوره‌ای ۲۰۰ تومان تعیین شده است.

آیا رقم حق بیمه بر روی قبوض برق برای مشترکان روستایی و شهری متفاوت است؟
این رقم برای تمام مشترکان اعم از عشایری، روستایی، شهری و تجاری یکسان درنظر گرفته شده است.

حق بیمه افراد به چه صورت دریافت می‌شود؟

دریافت حق بیمه در سال‌های اخیر به طور روزشمار تعیین می‌شد و اگر مشترک حتی به مدت یک روز هم حق بیمه پرداخت کرده بود با محاسبات انجام شده در طول دوره مشمول این قانون بود، اما در قانون جدید روند روز شماری برداشته شد و این فرآیند به‌طور دوره‌ای انجام می‌گیرد.

مشترکان برای پیگیری و دریافت خسارات خود چه فرآیندی را باید طی کنند؟

در خصوص پیگیری لوازم آسیب‌دیده به شرکت‌ها اعلام شده است که متقاضیان را برای دریافت حق بیمه راهنمایی کنند در این میان متقاضیان روستایی باید تشکیل پرونده داده و متقاضیان شهری که قابلیت دسترسی به اینترنت را دارند باید درخواست خود را در سیستم‌های اتوماسیون ثبت کنند و پس از آن باید در سایت مربوطه کار‌های لازم انجام شود.

در حال حاضر ثبت و پیگیری به صورت دستی انجام می‌شود یا این فرآیند سیستمی است؟

با توجه به اینکه گستردگی این بیمه نامه و تعداد حوادث بسیار بالا است و چون در گذشته این اقدام به‌طور دستی انجام می‌شد تصمیم گرفته شد که این فرایند به‌ طور سیستمی ثبت شود و یا اینکه متقاضیان برای انجام کار‌ها به امور برق مناطق مراجعه کنند و افراد کارشناس اطلاعات را برای اشخاص تکمیل کرده و شرکت توزیع بعد از مجاز اعلام کردن متقاضی، ادامه فرآیند را انجام دهد.

آیا مشترکانی هستند که امکان دریافت خسارت ناشی از برق را نداشته باشند؟

بله در این میان متقاضیان با مصرف غیرمجاز مشمول دریافت حق بیمه نیستند و همچنین افرادی که انشعاب غیرمجاز از کنتور‌ها دارند نمی‌توانند برای دریافت حق بیمه اقدام کنند و در صورت مواجه با این افراد ما موظفیم‌ آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

چه افرادی می‌توانند برای دریافت حق بیمه در صورت بروز حادثه اقدام کنند؟

کلیه مشترکانی که انشعاب قانونی دارند و حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند اعم از خانگی، روستایی، عشایری و مشترکان تجاری که در قالب سایر مصارف هستند در چارچوب قوانین مبادله شده می‌توانند در صورت خسارت دیدن برای دریافت حق خود اقدام کنند.

چه تعداد پرونده معلق از سال‌های گذشته باقی مانده است که هنوز خسارات خود را دریافت نکرده اند؟

رفتار اجتماعی برخی از مردم در مراجعه برای دریافت خسارت به گونه‌ای است که بعد از درخواست، برای دریافت خسارت خود اقدام نمی‌کنند از این رو باعث شده است که برخی از این خسارات به افراد پرداخت نشود و بلاتکلیف بماند که در این بین حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ پرونده معلق وجود دارد که پول آن آماده پرداخت است، اما متقاضی برای دریافت آن به شرکت مراجعه نکرده است.

روند پیگیری و دریافت خسارت از سوی مشترکان به طور میانگین چقدر زمان بر است؟

مشترکانی که دچار خسارت شده باشند می‌توانند مدارک خود را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرار داد و بر اساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت انجام می‌شود.

این در حالی است که اگر پروسه دریافت حق بیمه تکمیل شده و به‌ طور کامل پیگیری شود این روند از طریق بیمه به‌ طور میانگین ۱۵ روز به طول می‌انجامد که در این بین خسارت تجهیزات زمان کمتر، نقص عضو زمان معین خود و خسارات مربوط به فوت ممکن است پروسه‌های دیگری را طی کند که این موارد به ضوابط بیمه ارتباط دارد.

چرا در بعضی موارد زمان دریافت خسارت از سوی شرکت بیمه گر طولانی می‌شود؟

در این زمینه شرکت بیمه گر طبق ضوابطی باید پیگیری را انجام دهد که با توجه به خسارت وارده که می‌تواند جانی یا مالی باشد زمان پیگیری ممکن است طولانی شود و در این بین برای مبالغی تا یک سقفی نیاز به پیگیری از سوی متقاضی وجود ندارد و با ثبت شدن شماره حساب افراد خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

سقف پرداخت خسارت چقدر تعیین شده است؟

قبلا که رقم ۵۰ تومان حق بیمه دریافت می‌شد تجاری‌ها در آن قرار نداشتند به طوریکه واحد‌های تجاری نوع خسارتشان فرق دارد.

برای سال ۹۶ سقف خسارت تجهیزات یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تعیین شده است به طوریکه فقط جبران خسارت انجام شود و رقم نهایی بعد از بازدید و تعیین خسارت برآورد می‌شود.

اگر رقم خسارت برای تجهیزات بیش از رقم ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان باشد چه تصمیمی گرفته می شود؟

سقف خسارت این رقم است و چون در تعداد دفعات پرداخت خسارت به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن آن محدودیتی ندارد از این رو برای خسارت سقف تعیین شد و بیش از این رقم به وسایل آسیب دیده پرداخت نمی‌شود و نبود محدودیت در تعداد دفعات پرداخت خسارت منوط به این قانون است که وسایل در یک تاریخ آسیب ندیده باشند.

مردم برای دریافت خسارات و پیگیری به کدام سایت مراجعه کنند؟

مشترکین خانگی و تجاری برای دریافت و ثبت خسارات می‌توانند سایت http://bime.tavanir.org.ir/ مراجعه کنند و خسارات بین تاریخ ۹۶/۱/۱ تا ۹۶/۱۲/۲۹ خود را ثبت کنند.

منبع: میزان

402

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار

آرشیو