نقشه جدید روحانی برای تحمیل مذاکرات به ایران چیست؟

گرانی‌های بی‌سابقه از افزایش چندده درصدی و بعضا چندبرابری قیمت در کالاهای مختلف اعم از سکه،خودرو، خوراکی، مسکن و ... موجب شده برخی از توییتری‌ها این اقدامات را برنامه‌ریزی شده برای تحمیل مذاکرات بدانند.

به گزارش ایسکانیوز؛ دولت روحانی که زاده خود یعنی برجام را بی جان می بیند تمام تلاشش این است تا شاید اروپا نوشدارویی برای درمان این زاده معلول و ناتوان باشد. دولت یازدهم که با وعد و وعید بزک نمیر کشور را اداره می کرد اکنون و پس از نا امیدی همه به جز خودشان عنان کار از دستشان در رفته و گرانی هر بار از سویی همچون دمل چرکین سر باز می کند.
گرانی‌های سرسام‌آور در بازار طلا، خودرو، مسکن و کالاهای اساسی درحالی این روزها مردم را شوکه کرده است که هنوز دولت واکنشی به این وضعیت نشان نداده است.علی نادری با برشمردن برخی گرانی‌های مشکوک در روزهای اخیر در هشدار نسبت به فشار جهت کشاندن ایران پای میز مذاکره نوشت:

علی قلهکی هم هزینه سازش را برای مردم دانست و در مورد دولت روحانی نوشت:

بازار خودرو
بازار خودرو که مدت هاست با نوساناتی در حال رشد خزنده است این روز ها با افزایش قیمت 20 و 30 میلیونی برای برخی خودرو های معمولی همگان را نگران کرد. از افزایش قیمت خودروهای لوکس که بگذریم پژو 2008 در یک روز 25 میلیون تومان گران شد؛ مزدا3 نیز دیروز افزایش 30 میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و با قیمت 235میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
اوضاع آشفته بازار خود رو نشان از تداوم رشد قیمت ها در این صنعت مونتاژی دارد به نحوی که سراتو سفید دیروز با رشد 13میلیون تومانی با قیمت 150 میلیون تومان و سراتوی مشکی با قیمت 167 میلیون تومان به‌فروش رسید.
این ناآرامی ها در حالی همه را در بهت فرو برده که وزیر صنعت و معدن که مسئولیت مدیریت بازار خودرو را مستقیماً در دولت به‌عهده دارد هیچ گونه اظهار نظری در این رابطه نداشته اند و گویا اقدامی در جهت بازگشت آرامش به بازار خودرو در سر ندارند!
میلاد کمالی از اطلاعیه تعجب‌برانگیز سایپا به مشتریان خود خبر داد و نوشت:

کاربر دیگری هم با اشاره به مصاحبه یکی از مسئولین در مورد احتکار توسط خودروسازان نوشت:

بازار سکه و طلا
دولت که برای مهار گرانی دلار چاره ای جز قاچاق اعلام کردن خرید فروش دلار ندید انتظاری جز سرریز شدن سرمایه به سمت بازار سکه نمی رفت و گرانی سکه تا حد زیادی قابل پیشبینی بود اما اکنون که قیمت سکه هر روز در حال رکورد شکنس از و از مرز 2 میلیون 500 هزار تومان نیز عبور کرده است شرایط کمی متفاوت شده است با این حال فعالان بازار طلا معتقدند سکه 500‌ــ‌400 هزار تومان حباب دارد و این قیمت‌ها واقعی نیست اما تجربه نشان داده است که که این حباب به تدریج به واقعی تبدیل خواهد شد.
گرانی طلا در سکه متوقف نماند و منجر به رکورد شکنی در طلای 18 عیار نیز گشت به طوری که هر گرم طلای 18 عیار همین الآن بدون لحاظ اجرت ساخت، 206 هزار و 700 تومان فروخته می‌شود. این افزایش بی حساب در حال صورت می گیرد که دولت بار ها شعار تسهیل ازدواج جوانان را داده است و همچنان مسئولان بانک مرکزی واکنشی به وضعیت به‌وجودآمده در بازار طلا نشان نداده‌اند.
هرمس با اشاره به گرانی اقلام مختلف علی الخصوص سکه طلا نوشت:

سحر برارجانی با یادآوری سخنان حسن روحانی در مورد گرانی‌های زمان دولت دهم گفت:

سید امیر سیّاح هم خطاب به کسانی که در بلبشوی بازار اقدام به سودجویی می‌کنند گفت:

بازار مسکن
بازار مسکن که مدت هاست در رکود به‌سر می‌برد از چند ماه قبل گرانی‌های سرسام‌آور را هم به آن اضافه شده، گرانی‌هایی که هم خریداران را شوکه کرد و هم مالکان را.
قیمت مسکن در اکثر نقاط شهر تهران در ماه‌های اخیر رشد چند برابری داشته است و این‌بار هم مسئولان می‌گویند قیمت‌ها واقعی نیست! ولی هنوز گامی در راستای بازگشت آرامش به این بخش هم برداشته نشده است. طبق آمار رسمی سایت وزارت راه و شهر سازی قیمت خانه در برخی نقاط تهران در فاصله زمانی فروردین تا خرداد ماه 2 برابر شده است.
لازم به ذکر است در اردیبهشت ماه سال 1397 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 11 و 9.6 درصد رشد نشان می‌دهد.
حسن روحانی که در سال 92 به افزایش حجم نقدینگی کشور در دولت دهم انتقاد جدی داشت حال از آن دوران درس نگرفته به طوری که حجم نقدینگی از ابتدای دولت روحانی تاکنون سه برابر شده است. ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی کمتر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود و امروز بالای ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان. یعنی در کمتر از ۵ سال، حجم نقدینگی ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیاد شده است.
اوضاع نابسامان کنونی در بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن عاقبت رشد سرسام‌آور نقدینگی در دولت روحانی و تصمیمات دستوری و یکشبه در سیاست‌های پولی و مالی است.
در این شرایط، دولت راهی جز سکوت ندارد چراکه دیگر نمی‌تواند دولت قبل را مقصر رشد نقدینگی معرفی کند. مجید از اصلی به نام پایستگی نرخ تورم در دوران روحانی خبر داد و گفت:

فرید ابراهیمی هم از واکنش احتمالی رئیس‌جمهور و طرفدارانش به قیمت سکه نوشت و گفت:

پیام فضلی‌نژاد با عتاب به مجلس که به جای نظارت حکم توجیه‌کننده سیاست‌های دولت را یافته نوشت:

منبع:snn

301

کد خبر: 955769

وب گردی

وب گردی