بررسی روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های خود به مطالب قابل تاملی اشاره کرده بودند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره شده است.

روزنامه " دنیای الوطن " فلسطین در مقاله ای با عنوان "موفقیت آمیز نبودن دیدار نتانیاهو از اروپا" به قلم "حلمی الغول" به ناکامی نتانیاهو در سفر اخیرش به اروپا برای جلب نظر موافقت آنها در تفاهم نامه هسته ای ایران اشاره می کند. وی در همین زمینه می نویسد: "نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از سه کشور اروپایی آلمان ، فرانسه و انگلیس دیدارنمود. در این دیدار،این سه کشور سیاست های وی را رد نموده و خواستار تجدید نظر در سیاست های نتانیاهو مخصوصا در دو مساله فلسطین و ایران شدند.همچنین موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار با وی را نپذیرفت. در مسایل اختلاقی میان کشورهای اروپایی با اسراییل مسئولان اروپایی به صراحت اعلام کردند که تفاهم نامه هسته ای ایران را حفظ خواهند نمود برای اینکه این تفاهم نامه در جهت تامین منافع سیاسی، اقتصادی ، امنیتی اروپا و جهان است.در همین زمینه قابل ذکر است که صدر اعظم آلمان و ماکرون رییس جمهور فرانسه و تزرامی نخست وزیر انگلیس نه تنها به تبلیغات گمراه کننده نتانیاهو علیه ایران توجهی نکردندبلکه موضع آمریکا را نیز درباره تفاهم نامه هسته ایران رد کردند."

روزنامه " الشرق " قطر هم در یادداشتی با عنوان" چرا تحریم قطر درتحقق اهدافش موفقیت آمیز نبود؟" به قلم "خالد بن راشد الخاطر" ضمن موفقیت آمیز نبودن تحریم های کشورهای تحریم کننده علیه قطر ؛اشکالات بنیادین در ساختار اقتصادی و وابسته نکردن قطر اقتصادش به اقتصاد این کشور ها را ازعوامل اصلی نا کامی آنها دانست. نویسنده می نویسند: "تحریم قطر از سوی کشورهای تحریم کننده نه تنها در تحقق اهدافش موفقیت آمیز نبوده بلکه به دلایل زیر نتایج معکوسی داشته است: 1-محدودیت در معرض وتاثیر قرارگرفتن اقتصاد قطر از اقتصاد کشورهای تحریم کننده 2-سیاست های کلی مسالمت آمیزی که قطر آن را در دو دهه گذشته پی گیری می کرد و هچنین سیاست های مسالمت آمیزی که قطر بعد از تحریم در برابر کشورهای تحریم کننده در پیش گرفت .در کنار در معرض قرار نگرفتن و متاثر نشدن اقتصاد قطر از اقتصاد کشورهای تحریم کننده ،عواملی مانند ضعف زیر ساخت های اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز موثر بوده است به گونه ای که اقتصاداین کشورها هم دارای اشکالات ساختاری می باشند وهم تنوع نداشته و تولیدات کشاورزی هم ندارند."

روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان به قلم "محمد علی السقاف" و باعنوان "یمن بر سر چهارراه" به تلاش های نماینده سازمان ملل در امور یمن برای تمام نمودن بحران در این کشور می پردازد . وی می نویسد: " "مارتین گریفیتسگ" نماینده سازمان ملل در امور یمن قرار است در 18ژوئن چارچوب گفت و گوهایی که شورای امنیت درباره راههای حل جنگ یمن که چهار سال به عنوان بزرگترین فاجعه انسانی ای است که تاریخ معاصرتاکنون شناخته را ارایه دهد. در نوبت اول ، دیدارهایش با طرف های درگیر تغییرات ریشه ای در متوقف نمودن جنگ و ارایه راه حل سیاسی به نتیجه نرسیده بود.عملیات های نظامی هم در استان "حدیده " و برخی از مناطق دیگرمانند صنعاء و صعده افزایش پیداکرده بود . وتصمیم های نظامی آنگونه که مورد انتظار بود در ساحل غربی یمن و به طور مشخص در حدیده به هدف نرسید که نشان دهنده گستردگی این نزاع با حضور طرفهای بین المللی دارای منافع در این منطقه می باشد."

روزنامه " الاهرام " مصر هم در یادداشتی به قلم "احمد سید احمد" باعنوان" عراق بر سر چهار راه"به مشکلاتی که عراق بعد از حمله آمریکا به این کشور با آنها مواجه شده پرداخته به گونه ای که مردم این کشور را بر سر چهارراه تصمیم گیری های سختی قرار داده است. نویسنده در همین زمینه اشاره می کند: "از سال 2013 برای عراقی ها ثبات و رهایی از خشونت و نابودی و درگیری آرزویی دست نیافتنی شده است. مشکل اساسی عراق کاشت تخم طایفه گرایی میان مردم این کشور بعد از حمله آمریکا به عراق در این سال می باشد که سبب افزایش شکاف میان قومیت ها گردید. یکی از نتایج این جنگ شکل گیری گروه ترریستی داعش بوده که سبب کشتار و نابودی در این کشور و برخی از شهرهای بزرگ مانند موصل گردیده است. بعد از این که نیروهای نظامی عراق در سال 2017 داعش را نابود کردند‏، مشکل برگزاری رفراندم کردها در عراق شکل گرفت که خودش بر شدت طایفه گرایی و شکاف میان قومیت ها افزود. یعد از این مساله هم انتخابات پارلمانی عراق مطرح شد که به مثابه زنگ هشدار وکارت قرمز برای شهروندان عراقی بود که تاکنون براساس طایفه گری عمل می کردند."

کد خبر: 955785

وب گردی

وب گردی