به تولید انبوه و صنعتی واکسن HPV در کشور در آینده ای نزدیک امیدواریم

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به وجود دانش فنی کافی، چندین شرکت در کشور به تولید آزمایشگاهی واکسن HPV اقدام کرده اند اما هنوز وارد تولید انبوه و صنعتی نشده است.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا بیگلری با بیان این مطلب گفت: واکسن HPV پس از تولید آزمایشگاهی، باید بتواند با رعایت ضوابط، مطالعات حیوانی را انجام دهد و کارآزمایی های بالینی بر روی نمونه های انسان باید انجام شود که این بررسی ها، مستلزم فرآیند زمانی یک تا دو ساله است.
وی تصریح کرد: وجود دانش فنی تولید واکسن در کشور و چندین شرکت تولید کننده، می تواند تضمین کند که با فرآورده های اولیه یکی از این مجموعه ها، می توان به تولید انبوه و صنعتی واکسن HPV در کشور در آینده ای نزدیک امیدوار بود.

قیمت واکسن HPV تولید شده در کشور بسیار پایین تر است و با قیمت وارداتی آن قابل مقایسه نیست


رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص اعتبار مورد نیاز برای ساخت واکسن HPV، گفت: برای مرحله تولید انبوه واکسن، باید زیرساخت ها، فضاها و تجهیزات مورد نیاز فراهم شود.
بیگلری افزود: اعتبارات مورد نیاز تولید واکسن با محاسبات دقیق انجام می شود اما برای ساخت زیرساخت ها، یک عدد پایه وجود دارد که برای تولید واکسن های مختلف، متفاوت است و برای واکسن های معمول، بیشتر از 50 تا 60 میلیارد تومان نیاز است.
وی درباره محل تامین اعتبار برای ساخت واکسن HPV، گفت: دولت و مجلس برای ساخت واکسن های با اولویت بالا مانند روتاویروس و پنوموک، اعتبارات مورد نیاز را تامین می کنند اما این بدان معنی نیست که به واکسن HPV نیاز نداریم.

اعتبارات مورد نیاز تولید واکسن با محاسبات دقیق انجام می شود اما برای ساخت زیرساخت ها، یک عدد پایه وجود دارد که برای تولید واکسن های مختلف، متفاوت است و برای واکسن های معمول، بیشتر از 50 تا 60 میلیارد تومان نیاز است


رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: با توجه به قیمت و فناوری آن، بهتر است که به ساخت این واکسن در کشور بپردازیم چون هر واکسنی که ساخته می شود، گامی برای تولید واکسن های بعدی و ارتقای فناوری های این حوزه است.

کمک سازمان های مردم نهاد برای ارتقای صنعت واکسن سازی

بیگلری با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد و خیریه ها اگر اعلام آمادگی کنند، زمینه بسیار خوبی در مشارکت عمومی برای تامین واکسن های مورد نیاز کشور ایجاد می کند، ادامه داد: اگر قرار باشد تا اعتبارات دولت برای ساخت واکسن HPV تامین شود، باید سال ها صبر کنیم اما ورود و کمک سازمان های مردم نهاد و خیریه ها مسلما سرعت ارتقای صنعت واکسن سازی را در کشور افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: تولید واکسن ها در داخل کشور منافع و مزیت های بسیار مهمی مانند ارتقای صنعت واکسن سازی، ورود کشور به بازارهای بین المللی و همچنین کاهش هزینه های خرید واکسن را به همراه دارد و به شکوفایی اقتصاد مقاومتی نیز کمک زیادی می کند بنابراین قیمت واکسن HPV تولید شده در کشور بسیار پایین تر است و با قیمت وارداتی آن قابل مقایسه نیست.


700

کد خبر: 955802

وب گردی

وب گردی