ترامپ بازنده نشست سنگاپور است

مطبوعات مهم آمریکا دیروز در واکنش به دیدار ترامپ و کیم جونگ اون به تحلیل این واقعه سیاسی پرداخته و بسیاری از آنها این نشست مشترک را در راستای منافع آمریکا ندانستند و رئیس جمهور آمریکا را طرف فریب خورده در این مذاکرات اعلام کردند.

به گزارش سرویس بین المللی ایسکانیوز، رسانه های غربی به بررسی نتایج نشست سنگاپور پرداخته و برخی از آنها این نشست را بی اهمیت توصیف کردند که یکی از آنها واشنگتن پست بود که این نشست را به تابلویی زیبا توصیف کرد.

این روزنامه آمریکایی افزود: رهبر کره شمالی از این نشست برای تقویت مشروعیت خود و ترامپ نیز برای کسب اعتماد به نفس بیشتر استفاده کردند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به سند خروجی این نشست اعلام کرد: هیچ ضمانتی برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره وجود ندارد علاوه بر آنکه این به معنای آن است که مذاکرات هم اکنون تنها برای مذاکرات ادامه دارد.

همچنین دیوید ایکس من خبرنگار روزنامه دیلی بست در این خصوص نوشت: توافق سنگاپور کره شمالی را به هیچ عنوان به خلع سلاح هسته ای ملزم نکرده است بلکه کیم جونگ اون بر دونالد ترامپ غلبه یافته است چرا که رئیس جمهور آمریکا بر اساس گفته های خود راستگویی و اعتماد به رهبر کره شمالی را برای دستیابی به توافقی واضح و روشن در خصوص خلع سلاح هسته ای کامل را کافی دانست.

این روزنامه‌نگار آمریکایی به نقل از برخی کارشناس ها افزود: با وجود آنکه کره شمالی برخی از آزمایشگاه های هسته ای خود را نابود کرده اما این کشور می‌تواند به راحتی سلاح هسته ای خود را توسعه دهد.

اما نیکولاس کریستوف در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: به احتمال زیاد ترامپ در سنگاپور فریب خورده و عقب نشینی های زیادی در خصوص توقف تمرینات نظامی با کره جنوبی انجام داده است، علاوه بر آنکه وی با این دیدار به کیم جونگ اون مشروعیت داده است.

این نویسنده آمریکایی ادامه داد: علاوه بر آن رئیس جمهور آمریکا کره شمالی را به عنوان قدرتی بزرگ و مساوی با خود به رسمیت شناخته و تنها در مقابل این جمله ساده کیم جونگ اون که اعلام کرد «به خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره پایبند است» ضمانت های امنیتی زیادی ارائه داده است، این همان موضعی است که کره شمالی آن را بارها از سال ۱۹۹۲ تکرار کرده است.

کریستوف افزود: در بیانیه مشترک سنگاپور هیچ نشانه ای از تعلیق برنامه تولید پلوتونیوم و اورانیوم کره شمالی وجود ندارد و به نابودی موشک های بالستیک قاره پیمای این کشور و همچنین اجازه به بازرسان برای دسترسی به تاسیسات هسته ای به اشاره ای نشده است، در این بیانیه مشترک حتی یک وعده واضح در خصوص توقف کامل آزمایش های هسته ای یا موشک های دوربرد دیده نمی شود.

این روزنامه نگار آمریکایی در مقاله خود نتیجه گیری کرده است که کیم جونگ اون ترامپ را کاملاً در زوایه برده و معتقد است رئیس جمهور آمریکا این مساله را درک نکرده است، آمریکا از این نشست فوایدی بسیار ناچیزی نسبت به مذاکره کنندگان سابقی که در گذشته به توافقی با کره شمالی دست یافتند برخوردار شده است.

کد خبر: 955857

وب گردی

وب گردی