عید فطر تجلی اتحاد و همبستگی امت اسلامی است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عید فطر تجلی اتحاد و همبستگی امت اسلامی است، گفت: این عید پایانی بر نزاع و درگیری ها و همچنین آغازی برای همگرایی است.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، عید سعید فطر در روز اول ماه شوال و پایان ماه رمضان از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است.

روزه گرفتن در این روز حرام و مسلمانان نماز عید را برگزار می‌کنند که پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است.

در این روز اهمیت پیوندهای اجتماعی بیش از پیش نمایان و جامعه در جهت عاری شدن از فضای دو قطبی فقیر و غنی پیشروی می‌کند به گونه‌ای که اساس توزیع ثروت بر پایه عدل و انصاف خواهد بود؛ پرداخت زکات فطره به نوعی توجه دین به پیوند عبادت با روابط اجتماعی را نشان می‌دهد.

در کشور ما از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عید فطر به مدت دو روز (روز عید و روز بعد) تعطیل است.

آیت‌الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تبریک عید سعید فطر به مقام معظم رهبری، امت اسلامی و ملت بزرگ ایران در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: عید سعید فطر نماد پیوند امت، امامت و نشانه اقتدار و عظمت اسلام و امت اسلامی است که در این روز شکوه حضور میلیونی در نماز عید فطر را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این که عید فطر تجلی اتحاد و همبستگی امت اسلامی است افزود: این عید پایانی بر نزاع و درگیری ها و همچنین آغازی برای همگرایی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان همچنین با اشاره به این که این عید روز جایزه بزرگ الهی به بندگان خداوند است، گفت: این جایزه برای افرادی است که یک ماه روزه گرفته و به تزکیه نفس پرداخته و خود را از بند شهوت و شهرت نجات داده و در فکر خدمت صادقانه به بندگان خدا بودند.

عید فطر، عید توحید، بندگی، تواضع، فروتنی و خدمت به بندگان صالح خدا است

آیت الله کعبی ادامه داد: عید فطر، عید توحید، بندگی، تواضع، فروتنی و خدمت به بندگان صالح خدا است و این روز جشن بزرگ بندگی خدا، جشن نزدیک شدن به خدا، جشن اخلاص، بهتر شدن و خدایی شدن جامعه ما است.

وی تصریح کرد: عید سعید فطر را به تک تک آحاد مردم روزه دار تبریک می گویم و از خداوند متعال مسالت داریم تا این عید را بر تمام مردم مبارک داشته و اخوت، صمیمیت، وحدت و همگرایی را میان آنان بیش از پیش قرار دهد.

اولویت پرداخت فطریه به همسایگان و آشنایان محتاج است

عضو مجمع نمایندگان مجلس خبرگان در رابطه با این که پرداخت فطریه بر چه کسانی واجب است، گفت: فطریه بر افرادی واجب است که از لحاظ مالی متمکن هستند به آن معنا که توان اداره خانواده خود را دارند.

وی افزود: اگر فردی فقیر یا مسکین و به اصطلاح درآمد یک ماه یا سال خود را نداشته و محتاج به کمک دیگران است طبعا به این افراد فطریه تعلق نمی گیرد؛ منتها برای این افراد مستحب است تا به اندازه فطریه یک نفر مبلغی را جدا و دستگردان شود و به مسکین دیگری کمک کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان تصریح کرد: پرداخت فطریه بر کسانی که توان مالی برای اداره زندگی خود حتی به شکل حداقلی را دارند واجب بوده تا فطریه تک تک افراد خانواده خود و کسانی که سرپرستی آنها را برعهده دارند حتی فرزندان کوچک و غیربالغ اعم از دختر و پسر را به اندازه همان مبلغی که مرجع تقلید و مقام معظم رهبری اعلام کردند پرداخت کنند.

آیت الله کعبی گفت: مردم عزیز فطریه را به صندوق کمیته های امام خمینی (ره)، بهزیستی، موسسات خیریه یا افراد مورد نظر خود پرداخت کنند البته اولویت پرداخت این فطریه ها به همسایگان یا قوم و خویشان ضعیف و محتاج است.

901/900

کد خبر: 955976

وب گردی

وب گردی