در تهران  روزانه  8 تا 9 هزار تُن  زباله تولید و جمع آوری  می شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: سرانه تولید زباله در شهر تهران برای هر نفر حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم در روز است در حالی که نُرم میانگین سرانه تولید زباله برای هر نفر در دنیا به طور میانگین حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم است.

به گزارش ایسکانیوز محمد حسین بازگیر گفت: اولین چالش مدیریت پسماند‌های عادی و زباله‌های خانگی در شهر تهران، عدم وجود طرح جامع مدیریت پسماند‌ها است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در خصوص وضعیت تولید زباله و پسماند در شهر تهران گفت: در حال حاضر به طور میانگین روزانه حدود ۸ تا ۹ هزار تن پسماند عادی و زباله خانگی در شهر تهران تولید و جمع آوری می‌شود.

وی ادامه داد: براساس قانون، پسماند به مواد زائدی اطلاق می‌شود که از نطر مالک یا تولیدکننده آن دیگر قابل استفاده نیست. البته این تعریف به معنای این نیست که آن پسماند به هیچ وجه قابلیت استفاده نداشته باشد بلکه پسماند قابلیت استفاده در مصارف دیگر را خواهد داشت.

بازگیر بیان داشت: براساس قانون مدیریت پسماند، جمع آوری مکانیزه، بازیافت، تفکیک و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه پسماند‌های عادی و خانگی شهر تهران بر عهده شهرداری است.

وی یادآور شد: بر طبق این قانون در داخل شهرها، مدیریت اجرایی پسماند‌ها بر عهده شهرداری‌ها است و در داخل روستا‌ها این وظیفه بر عهده دهیاری‌ها و در فاصله بین این محدوده‌ها مسئولیت جمع آوری و رسیدگی به پسماند‌ها بر عهده بخشداری‌ها است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ادامه داد: البته بر اساس ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند دستگاه ناظر بر این فرایند، سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی گفت: در شهر تهران اقدامات بسیاری د. حوزه مدیریت پسماند‌های عادی و زباله‌های خانگی صورت گرفته و خودرو‌های حمل پسماند شهرداری مسئولیت جابجایی آن‌ها را به محل‌های مشخص جمع آوری برعهده دارند.

بازگیر با بیان اینکه مکانیزه کردن جمع آوری پسماند‌ها یکی از اقدامات مطلوب شهرداری تهران در این زمینه به نسبت گذشته بوده است، گفت: در نظر گرفتن سایت‌های کهریزک و آراد کوه برای جمع آوری، تفکیک و بازیافت پسماند‌ها از جمله اقدامات مطلوب شهرداری تهران در این زمینه بوده البته این سایت‌ها به نسبت سالیان قبل در وضعیت بهتری از نظر محیطی و مدیریتی قرار دارند.

وی افزود: این در حالی است که متاسفانه شهرداری تهران هنوز طرح جامع مدون و مصوبی برای مدیریت پسماند‌ها ارائه نداده در حالی که بر طبق قانون باید این طرح جامع را تدوین و در اختیار اعضای کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و استان تهران قرار می‌داد تا به تایید و تصویب اعضا برسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در پایان تاکید کرد: در حال حاضر اولین چالش مدیریت پسماند‌های عادی و زباله‌های خانگی در شهر تهران، عدم وجود طرح جامع مدیریت پسماند‌ها است.

خبر را اینجا بخوانید.

700

کد خبر: 956007

وب گردی

وب گردی