جلوی جولان سوداگران  مسکن را بگیرید

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران گفت:یکی از راهکارهایی که می‌تواند جلوی جولان سوداگران را بگیرد، اجرای مالیات بر عایدی مسکن است، هرچند باید دولت برای تعادل عرضه و تقاضای مسکن نیز فکری اساسی کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مهدی روانشادنیا، با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن باعث شد، تا امروز با یک آشفتگی در بازار مسکن مواجه شویم، گفت: بازار مسکن همواره در دوره سیکل 4 تا 5 ساله در رکود به سر می‌برد و در یک دوره 6 ماهه یا یک ساله دچار رونق در معاملات و افزایش قیمت مسکن می‌شود.

او با تاکید بر اینکه این رکود و این اتفاق در 20 سال گذشته همواره اتفاق افتاده، ادامه داد: رشد قیمت مسکن در سال‌های 86 و 91 و در اواخر سال 96 رخ داد و این رشد قیمت به گونه‌ای باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان شده است، بنابراین این رشد قیمت مسکن باعث شد، تا امروز با یک آشفتگی در بازار مسکن مواجه شویم که ضرر آن را مردم و مصرف‌کنندگان واقعی دیدند.

روانشادنیا ادامه داد:‌ کاهش ساخت مسکن باعث کمبود عرضه و به هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن شده است، بنابراین رشد قیمت نهاده‌های مسکن قطعاً در رشد قیمت مسکن نقش دارند و امیدواریم در نیمه دوم امسال بازار مسکن از آرامش نسبی برخوردار باشد.

او خاطر نشان کرد: به هر حال بعضی پارامترها در رشد قیمت مسکن دخیل هستند که می‌توان به بازارهای موازی مثل رشد نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد؛ البته به طور طبیعی رکود در بورس نیز باعث شد، تا رشد قیمت مسکن رخ دهد.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: البته سوداگران نیز از این وضعیت سودجویی کرده و به نوعی به این آشفتگی بازار دامن زدند.

روانشادنیا در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی برای کنترل قیمت مسکن می‌توان به دولت ارائه کرد، گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند جلوی جولان سوداگران را بگیرد، اجرای مالیات بر عایدی مسکن است، هرچند باید دولت برای تعادل عرضه و تقاضای مسکن نیز فکری اساسی کند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت مسکن در نیمه دوم امسال کاهش می‌یابد، گفت: هیچ‌ زمانی که قیمت مسکن افزایشی بوده است، به حالت قبل بازنگشته است، اما در بدترین شرایط ممکن است روند قیمت‌ها 4 تا 5 درصد کاهشی باشد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 956187

وب گردی

وب گردی