سال 2016 در آمریکا،  خودکشی میانسالان سه برابر جوانان بود

یک روانشناس امریکایی ، نگرش های منفی برخی افراد جوان را باعث پریشان خاطری سالمندان دانست و گفت: انجام فعالیت های ذهنی در دوران سالمندی، برقراری ارتباطات اجتماعی، فعالیت های جسمانی، فعالیت های تفریحی موردعلاقه سالمندان می تواند به بهبود سلامت روان سالمندان کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، دوره سالمندی یکی از چرخه هایی است که احتمال ایجاد مشکلاتی را در این دوران اجتناب ناپذیر می کند و علاوه بر تحلیل رفتن نیروی جسمانی و کاهش توانایی های بدنی مشکلات روحی و روانی نیز برای افراد ایجاد می کند البته با توجه به آموزش های دینی مسلمانان و تاکید آموزه های دینی مبنی بر تکریم سالمندان و تلاش در جهت صله رحم مقوله هایی هستند که این آسیب را در بین جوامع مسلمان کاهش می دهد.

اختلالات حافظه و آلزایمر در دوران سالمندی از جمله اختلالات شبه جسمی ای است که منشا روانی دارد و با افسردگی و افکار خودکشی در سالمندان آنها را در معرض این خطر قرار می دهد.

بر اساس گفته کارشناسان و روانشناسان، اختلالات مربوط به خواب، اضطراب، بی قراری و غیره از دیگر موارد شایع در دوران سالمندی است که با ازدواج فرزندان و خالی شدن منزل، در بوجود آمدن احساس خلاء نقش مکملی برای رسیدن سالمندان به این بن بست ایفا می کند.

افزایش ۳۰ درصدی خودکشی سالمندان در آمریکا

اختلالات حافظه و آلزایمر در دوران سالمندی از جمله اختلالات شبه جسمی ای است که منشا روانی دارد و با افسردگی و افکار خودکشی در سالمندان آنها را در معرض این خطر قرار می دهد

چندی پیش یکی از آژانس‌های وزارت بهداشت آمریکا، به افزایش ۳۰ درصدی خودکشی در آمریکا طی ۱۶ از سال 1999 تا 2015 سال اخیر اشاره کرده و گفته بود بیش از نیمی از مرتکبان به آن، پیش از اقدام به خودکشی مشکلات روانی شناخته شده‌ای داشتند.

از منظر سنی، بیشترین خودکشی در آمریکا در رده سنی بزرگسالان انجام گرفته است. البته در همه رده‌های سنی به جز افراد بالای ۷۰ سال، آمار خودکشی رشد یافته است.

توجه به جایگاه والای سالمندان در دین اسلام

در دین اسلام ،آیات و روایات دینی در خصوص احترام به سالمندان بیانگر توجه به جایگاه والای سالمندان وجود دارد جایگاه ارزشمند سالمندان در کانون خانواده و ارج نهادن به این نعمت نه تنها آنها را به زندگی امیدوارتر می کند و باعث شادی و جلوگیری از تحلیل روانی آنها می شود بلکه توجه به تجربیات و پندهای زندگی ، می تواند راهنمای جوانان و افراد کوچکتر در جلوگیری از سقوط فرهنگی،اخلاقی و اجتماعی باشد.

جامعه اسلامی ما از فرهنگ قرآنی در جهت تکریم و احترام به سالمندان و بزرگ‌ترها بهره گرفته و آحاد جامعه و خانواده ها لحظه‌ای از این موضوع غفلت نکند که سخن پیر، کیمیایی است که می تواند مس وجود انسـان را بـه طلای ناب مبدل سازد.

بسیارى تصور مى‌کنند خودکشى بیشتر در میان جوانان شایع است، حال آنکه کاملا برعکس است. در واقع مردان و زنان میانسال هستند که بیشترین خطر را دارند

RACHELLE BERGSTEIN به نقل از یک روانشناس ،در نیویورک پست می نویسد: بسیارى تصور مى‌کنند خودکشى بیشتر در میان جوانان شایع است، حال آنکه کاملا برعکس است. در واقع مردان و زنان میانسال هستند که بیشترین خطر را دارند."در زنان میانسال علاوه بر موارد فوق، افسردگى نیز عامل مهمی برای خودکشی به شمار می‌آید.
راشل برگستین می گوید: در سال ٢٠١٦ تعداد افرادی که در سنین ٤٥ تا ٦٥ سال در آمریکا دست به خودکشى زدند 69 هزار و 161 نفر و سه برابر تعداد خودکشى در سنین ١٥ تا ٢٤ سال (۵۷۲۳ نفر) بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 2016 در آمریکا، خودکشی میانسالان سه برابر جوانان بوده است در گزارش خود با عنوان "بزرگترین افسانه در مورد کسانی که بیشترین خطر را برای خودکشی دارند" می نویسد:سیستم‌هاى حمایتى و پیشگیرى از خودکشى عمدتاً براى نوجوانان طراحى شده و افراد میانسال که با مشکلات متعدد فردى مثل تنهایی، افسردگی و فراموش شدگی دست به گریبان هستند، معمولاً به حال خود رها مى‌شوند.

در سال ٢٠١٦ تعداد افرادی که در سنین ٤٥ تا ٦٥ سال در آمریکا دست به خودکشى زدند 69 هزار و 161 نفر و سه برابر تعداد خودکشى در سنین ١٥ تا ٢٤ سال (۵۷۲۳ نفر) بوده است

وی در این گزارش بیان کرده متاسفانه، Kushnick می گوید تلاش های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان تمرکز دارد و صرف نظر از سن، نشانه های هشدار دهنده بروز خودکشی معمولا یکسان هستند.

او می گوید: "علت اصلی خودکشی، عقب نشینی اجتماعی است" و عقب نشینی خلق و خوی، به عامل استرس زندگی هم مربوط می شود "اگر کسی نشانه هایی از ناامیدی را نشان می دهد، وقت آن است که برای کمک به او بشتابیم.

منبع: New York Post / 6 JUNE 2018

مترجم: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 956392

وب گردی

وب گردی