ماجرای بیمارستانی که مردم  از آن شکایت دارند

بر اساس خبرهای رسیده بیمارانی که در بخش های مختلف بیمارستان معروفی در تهران بستری هستند از وضعیت نابسامان عمرانی بیمارستان ناراضی هستند و سرو صداهای ناشی از ساخت و ساز ساختمان جدید بیمارستان در جوار مکان فعلی و نامناسب بودن امکانات و وسایل اتاق ها و بخش ها به عنوان یکی از گرانترین بیمارستان های خصوصی بر نارضایتی آنها افزوده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، به دنبال چندین تماس از شهروندان مبنی بر نارضایتی از یک بیمارستان خصوصی بر آن شدیم تا با بررسی و انعکاس این خبر نظر مسئولان را به اهمیت رضایت شهروندی معطوف کنیم.

اگرچه مراکز پزشکی و درمانی تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کنند اما اگر روحیه انتقاد پذیری در مدیران مراکز وجود داشته باشد و رضایت بیماران به عنوان یکی از مهم ترین مولفه ها در نظر گرفته شود احساس آرامش و اعتماد به شهروندان باز می گردد.

تاکنون عملیات ساختمانی شبانه نداشته ایم

دکتر قاسم روح اللهی رئیس این بیمارستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در باره این نارضایتی ها و ساخت و ساز ساختمان مجاور گفت: این ساختمان با کسب مجوز از شهرداری تهران در حال ساخت است و دلیلش توسعه فضای بیمارستان در جهت ایجاد فضای بهتر و جدیدتر برای بیماران است .

وی گفت: من در بازدید از بخش ها به آرامش بیماران تاکید دارم و سعی می کنیم حتی الامکان از اتاق های انتهای بخش ها که در مجاورت ساخت و ساز است استفاده نشود اما واقعیت این است که این ساختمان باید ساخته شود و ساخت و تجهیز آن اجتناب ناپذیر است اماحداکثر تلاش خود را به کار می گیریم تا اگر بخشی نیاز به تعمیرات یا نوسازی دارد تا حد ممکن سرو صدا کمتر باشد و حتی در اتاق هایی که صدای عملیات ساختمان سازی شنیده می شود از بستری بیماران اجتناب کنیم.

این متخصص جراحی عمومی افزود: ساخت و ساز اسکلتی این عملیات پایان یافته است و طبیعتا سرو صدا کمتر خواهد شد.

این ساختمان با کسب مجوز از شهرداری تهران در حال ساخت است و دلیلش توسعه فضای بیمارستان در جهت ایجاد فضای بهتر و جدیدتر برای بیماران است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در مورد احتمال ساخت و ساز شبانه گفت: تاکنون عملیات ساختمانی شبانه نداشته ایم و کارگران از صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر مشغول به کار هستند و با تاریکی هوا به هیچ عنوان انجام نمی شود اما سوال من این است که آیا در جوار یک آسایشگاه که بیماران بد حال بستری هستند ساختمان سازی انجام نمی شود؟ آیا می شود عملیات نوسازی یا بهسازی ساختمان های فرسوده را تعطیل کرد؟

دکتر روح اللهی گفت: از ساخت این بیمارستان حدود 20 تا 25 سال می گذرد و ما در سال گذشته با توجه به اینکه بخش های آن به سمت فرسودگی می رفت تصمیم به بازسازی گرفتیم و بخش های 2،7 و 9 را باز سازی کردیم سپس بخش دیالیز و ICU را بازسازی کردیم .

رئیس این بیمارستان گفت: وزارت بهداشت و مسئولان باید دقت کنند که در حال حاضر وجود هیچ بیمارستان خصوصی نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه زیان ده نیز هست و بالا بودن هزینه هایی بیمارستانی از یک سو و تکان نخوردن تعرفه ها از سوی دیگر باعث ورشکستگی بیمارستان های خصوصی خواهد شد.

وزارت بهداشت و مسئولان باید دقت کنند که در حال حاضر وجود هیچ بیمارستان خصوصی نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه زیان ده نیز هست

وی گفت: با دستورالعمل های جدیدی که از طرف وزارت بهداشت برای بیمارستان های خصوصی صادر شده هزینه اقلامی که می بایست توسط بیماران تامین می شد بر عهده بیمارستان قرار گرفته است و یا حذف اتاق های VIP به عنوان اتاق های لوکس ، باعث شده این اتاق ها با تعرفه های اتاق خصوصی در اختیار بیماران قرارگیرد با این توضیح چگونه بازسازی و به روز رسانی تجهیزات ممکن می شود؟

روح اللهی بیان کرد: با همه این توصیفات در صدد جلب رضایت بیمارانمان هستیم و اهتمام ما بر این است که با بازسازی تمام بخش ها فضا را برای بیماران مطلوب کنیم و پرسنل هم برای آرامش بیماران از حداکثر توان خود استفاده می کنند در برخی مواقع که بیماران از سر و صدا شکایت می کنند به حرف آنها احترام می گذاریم و رسیدگی به بیماران سرلوحه برنامه های ما قرار دارد.

رئیس بیمارستان گفت: این بیمارستان از سال 72 با کادر و پرسنل مجرب و پزشکان فوق تخصص در همه زمینه های پزشکی در سطح عالی قرار داشته و هیچ گاه هزینه های بیشتر از مصوب دولت از بیماران دریافت نکرده است و در بازدید های کارشناسان وزارت بهداشت تاکنون تخلفی از این بیمارستان گزارش نشده است و من به نوبه خود به هیچ وجه اجازه نمی دهم هیچ پزشکی از بیمارش هزینه بیشتری را بگیرد و این از افتخارات من است.

قبول داریم که بیمارستان قدیمی است و باید باز سازی شود و امکاناتش را نیز به روز نماید و سعی می کنیم همانطوری که بیماران از وضعیت رسیدگی پرسنل رضایت دارند از مکان و لوارم های اتاق بستری نیز راضی باشند

وی گفت : با همه وجود برای رسیدن به سطح مطلوب تلاش می کنیم و قبول داریم که بیمارستان قدیمی است و باید باز سازی شود و امکاناتش را نیز به روز نماید و سعی می کنیم همانطوری که بیماران از وضعیت رسیدگی پرسنل رضایت دارند از مکان و لوارم های اتاق بستری نیز راضی باشند.

این متخصص جراحی های عمومی در پایان گفت: بیمارستان های خصوصی کمک درمانی به کشور است و اگر این مراکز درمانی دچار مشکل یا تعطیلی شوند مطمئنا مشکلات درمانی در کشور بیشتر خواهدشد.

تمام مراکز درمانی باید در چهار چوب قانون گام بردارند

برای باز شدن ماجرا سراغ مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت رفتیم.

دکتر علیرضا عسگری، در گفتگو با ایسکانیوز در باره شکایت های چندنفر از شهروندان و نارضایتی بیماران از ساخت و ساز ساختمان دوم و در جواب دکتر روح اللهی گفت: بر اساس صحبت های رئیس بیمارستان اگر بیمارستانی در حال ورشکستگی است و توجیه اقتصادی ندارد نباید به ساختن دومین ساختمان بپردازد و این موضوع با هم تناقض دارد.

وی گفت: تمام مراکز درمانی باید در چهار چوب قانون گام بردارند و اخذ وجوه اضافه برتعرفه به هر دلیل غیر قانونی است و عمران و نوسازی بیمارستان ها نباید از جیب شهروندان باشد و این هزینه ها باید از سود سهامداران بیمارستان ها کسر شود نه جیب مردم.

دکتر عسگری در خصوص سرو صدای ساخت و ساز و مشکل برای بیماران گفت: این مشکل را نباید به شکل خاص نگاه کرد الان در هر محله ای ممکن است ساخت و ساز شود اما برای احترام به مردم توسط یک بنر از اهالی محل عذر خواهی می کنند قدر مسلم این است که یا نباید دست به این کار زد و یا باید مدتی کل پروژه درمانی بیمارستان را متوقف و با طمئنینه و با حداقل مزاحمت انجام شود.

اگر بخش خصوصی تصمیم به توسعه بگیرد باید بین همه گزینه ها راهی که کمترین مزاحمت را برای بیمار دارد انتخاب کند

مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: اگر بخش خصوصی تصمیم به توسعه بگیرد باید بین همه گزینه ها راهی که کمترین مزاحمت را برای بیمار دارد انتخاب کند این معمای پیچیده ای نیست و در خصوص حل مشکل این بیمارستان می توان تیپ بیمارانی که در اتاق های مجاور این ساخت و ساز قرار دارند را متفاوت انتخاب کرد و بیماران جراحی شده را کمتر در مجاورت آنجا بستری کرد.

وی گفت: باید حداقل مزاحمت را برای مریض ها به لحاظ پزشکی و درمانی رعایت کرد بالاخره پروژه ساخت و ساز و نوسازی چیزی نیست که وقتی شهرداری به صورت قانونی اجازه داده ممانعت کرد ولی طبعا آبرو و اعتباربیمارستان را بخاطر توسعه چند بخش نمی توان از بین برد.

دکتر عسگری بیان کرد: بنا براین بایستی طوری رفتار کرد که حداقل مزاحمت را برای بیماران داشته باشد و مخصوصا برای بیمارانی که در نظر تیم درمانی هیچ سرو صدایی برایشان جایز نیست رعایت شود البته برای هیچ بیماری سرو صدا های اضافه قابل پذیرش نیست اما بیمارانی که تحمل همین حد مزاحمت را هم ندارند باید بیشتر دقت شود بستری بیمار آئین نامه خاصی ندارد فقط باید این بالانسی برای آرامش بیمار و درمان را در نظرداشته باشند.

وی گفت: اگر جایی که مسئولیت وجود دارد دلسوزی هم همراه داشته باشد رضایت هم خواهد بود رئیس ،مدیرعامل و...می توانند نظارت بهتر و بیشتری داشته باشند و باید هر مسئولی خودش در صدد برطرف کردن معایب تحت مسئولیتش باشد.

دکتر عسگری گفت: ناظران وزارت بهداشت بر اساس چک لیست نظارتی از بیمارستان ها بازدید می کنند و چنانچه ایراداتی در بازدید های قبلی مشاهده شود سرکشی و بازدید با فواصل کمتری انجام می شود و گاهی تا هفته ای سه بار هم می رسد مخصوصا در تهران اخیرا بیشتر به این موضوع پرداخته شده است و این حتی به نفع خود بیمارستان ها هم هست و اگر روحیه انتقاد پذیری وجود داشته باشد با اصلاح معایب در کسب رضایت بیماران موفق تر خواهیم بود.

بر اساس بازدید های انجام شده با هر بیمارستان نسبت به کاستی های موجود برخورد مناسب انجام می شود برخی مواقع ممکن است با اولین تذکر شفاهی ایراد رفع شود اما گاهی این برخورد تا ابطال کار یک بیمارستان پیش میرود

مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در پایان گفت: بر اساس بازدید های انجام شده با هر بیمارستان نسبت به کاستی های موجود برخورد مناسب انجام می شود برخی مواقع ممکن است با اولین تذکر شفاهی ایراد رفع شود اما گاهی این برخورد تا ابطال کار یک بیمارستان پیش میرود.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 956430

وب گردی

وب گردی