رشد امروز شاخص بورس ادامه دار نیست/ محل سرمایه گذاری اصلی کشور بازار سرمایه است

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه رشد بازار سرمایه باید معقول و  حساب شده باشد بنابراین رشد دو روز اخیر بورس نمی تواند مدت زمان زیادی ادامه یابد.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به ثبت رکورد تاریخی شاخص بورس در بازار امروز گفت: بازار سرمایه تا هفته گذشته از دیگر بازارهای موازی عقب مانده بود، طی چند روز اخیر بازدهی بازار سرمایه چندان مناسب نبود و به نوعی می توان گفت که به طور کامل بازدهی نداشت.

او در ادامه بیان کرد: هر سال با نزدیک شدن به فصل مجامع و به دلیل تمایل سرمایه گذاران برای شرکت در مجامع، وضعیت بازار رو به بهبود می رفت و به طور معمول سهام داران از طریق خرید سهام و نیز با شرکت در مجمع سود نقدی دریافت می کردند.

ثابت با بیان اینکه بازار سرمایه در ابتدای سال جاری روند مساعدی را در پیش گرفته بود، گفت: در فروردین ماه بحثی با عنوان کنترل بازار ارز و نیز تک نرخی شدن دلار با قیمت 4200 تومانی مطرح شد که بازدارندگی هایی را برای بورس به همراه داشت زیرا انتظار بازار بر این اساس بود که نوسانات ارز به نفع شرکت های صادرکننده بورسی خواهد بود و آنها می توانستند از طریق صادرات با دلار گران تر سود بیشتری را کسب کنند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: علیرغم اینکه در فروردین ماه قیمت دلار در بازار آزاد بسیار بالاتر از 4200 تومان بود اما دلار را روی 4200 تومان تثبیت کردند که این امر باعث عقب نشینی برخی از شرکت های بورسی شد، در کنار این موضوع ثبات قیمت های جهانی و نیز خروج آمریکا از برجام باعث تاثیرات منفی بیشتری بر بورس شد.

او به ورود بخشی از نقدینگی های سرگردان به سمت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مسئولان دولتی و نیز مقام معضم رهبری بحث تولید را مطرح کردند که می توان گفت یکی از راه های سر و سامان دادن تولید، حمایت از شرکت های حاضر در بازار سرمایه است و همچنین مشارکت در طرح های توسعه ای منابع را به سمت اشتغال حمایت می کند که این عوامل در کنار یکدیگر در رشد بازار سرمایه بسیار تاثیر گذار بودند.

ثابت با بیان اینکه کسانی که تازه وارد هستند باید به سمت صندوق های سرمایه گذاری سوق پیدا کنند، افزود: طی چند روز گذشته شاهد رکورد شکنی هایی در بازار سرمایه هستیم که امیدواریم ادامه دار باشد، برخی از بحث های هیجانی باید از بازار سرمایه دور شوند و کسانی که به دنبال خرید سهام هستند باید از طریق تحقیق و تفحص چنین اقدامی را انجام دهند.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آنکه مسئولان بازار سرمایه باید تلاش کنند تا توقف نمادها را به حداقل برساند و شرکت های بیشتری را به لیست اضافه کنند، گفت: در بازار سرمایه باید تلاش بسیاری برای معرفی ابزارهای نوین مالی صورت گیرد تا سلایق مختلف سرمایه گذاران تامین شود که این مسایل می تواند سرمایه گذاری در بازار سرمایه را که آثار تورمی ندارد و حبابی را در بازار ایجاد نمی کند افزایش دهد.

به گفته او، سرمایه گذاران نباید به دنبال سرمایه گذاری در بازار سرمایه به صورت کوتاه مدت باشند بلکه باید منتظر اثر آن در میان مدت و بلند مدت باشند.

ثابت با بیان اینکه محل سرمایه گذاری اصلی کشور بازار سرمایه است، گفت: بازار سکه و ارز رشد خود را کرده است و به نظر می رسد که دیگر بیشتر از این با رشد همراه نشود، بنابراین سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری هستند نباید به فکر خرید ارز و یا سرمایه گذاری در بانک ها باشند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برای جلوگیری از حبابی شدن رشد بازار سرمایه باید سهام بیشتری در بازار عرضه شود، افزود: برای سهامداران عمده ای که به پول احتیاح دارند اکنون فرصت مناسبی برای عرضه سهامشان است تا ضمن برطرف شدن عطش بازار، رشد بازار به شکل حساب شده در آید.

او در پایان خاطرنشان کرد: رشد دو روز اخیر بورس نمی تواند مدت زمان زیادی تداوم داشته باشد زیرا به طور طبیعی رشد بازار باید معقول و حساب شده باشد نه اینکه بدین صورت باشد که دو روز با رشد همراه شود و دیگر خبری از رشد نباشد.

401

کد خبر: 956432

وب گردی

وب گردی