رشته های علوم انسانی فاقد شأن اجتماعی لازم هستند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: رشته های علوم انسانی فاقد شان اجتماعی لازم در مقایسه با رشته های مهندسی یا پزشکی هستند.

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به لزوم تقویت رشته های مرتبط با علوم انسانی گفت: زمانی که در آزمون های مدارس خاص مانند تیز هوشان دروس مربوط به علوم انسانی هیچ امتیازی نداشته باشد شاهد کاهش استقبال در رشته علوم انسانی خواهیم بود.

وی ادامه داد: زمانی که مدارس تیزهوشان در کشور بیش از 20 سال در راستای رشته های تجربی و ریاضی فعالیت کنند و رشته انسانی برای آن ها وجود نداشته باشد، طبیعتا میزان تقاضا در این رشته ها کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: رشته های علوم انسانی در آزمون ها فاقد امتیازات لازم هستند، همچنین اعتقاد عموم افراد جامعه بر آن است که افراد تیزهوش از رشته های ریاضی و تجربی فارغ التحصیل شده اند، یا پزشک شده اند و یا به عنوان یک مهندس به فعالیت می پردازند، در این میان طبیعتا رشته های علوم انسانی آن طور که باید از جایگاه مناسبی برخوردار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: موضوع عدم توجه کافی به رشته های علوم انسانی از این موارد آغاز می شود و در برخوردهای اجتماعی افراد نیز نمود پیدا می کند، در چنین شرایطی همه می گویند خانم مهندس یا آقای دکتر اما در رشته های علوم انسانی از کلمات این چنینی کمتر استفاده می شود.

نماینده مردم گرمی افزود: در چنین شرایطی ممکن فردی در رشته های مهندسی تا مقطع کارشناسی درس خوانده باشد و عموم افراد جامعه وی را مهندس خطاب کند اما فردی از مقطع کارشناسی ارشد و رشته های علوم انسانی فارغ التحصیل شده باشد؛ اما عموم جامعه از چنین عناوینی برای خطاب کردنش استفاده نکرده اند، به طور کلی می توان گفت رشته های علوم انسانی فاقد شان اجتماعی لازم در مقایسه با رشته های مهندسی یا پزشکی هستند.

وی اظهار داشت: تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد دست به دست یکدیگر داده اند و منجر به وضعیت کنونی رشته های علوم انسانی شده اند که در حال حاضر در جامعه شاهد آن هستیم.

میرزاده بیان کرد: اعتقاد من بر آن است تا زمانی که اقدامی اساسی در این زمینه صورت نگیرد و امور لازم در مدارس و آزمون ها لحاظ نشود، وضعیت علوم انسانی ما به همین صورت باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: متاسفانه تمامی عموم مردم جامعه، رسانه ها، تبلیغات و غیره افراد تیزهوش جامعه را از گروه های تجربی و ریاضی می دانند، معمولا در چنین شرایطی علوم انسانی از جایگاه مناسبی برخوردار نخواهد بود، به طور کلی می توان گفت خود ما این شرایط را به وجود آورده ایم.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد من برای رفع این مشکل باید به هر اندازه ای که دروس شیمی، فیزیک و ریاضی در آزمون ها دارای امتیاز است، به همان میزان برای دروسی مانند ادبیات، انشا،تاریخ، اجتماعی و هنر امتیاز در نظر گرفته شود. زمانی که در آزمون های مختلف ضریب های ریاضی و فیزیک در مقایسه با این دروس بیشتر هستند، چنین معنا می شود که دروس علوم انسانی فاقد اهمیت لازم هستند.

وی افزود: در این زمینه علوم انسانی می توان گفت شاید آن طور که باید به نخبگان توجه نشده باشد مشخص است ممکن است نخبه های داخلی کشور در حوزه علوم تا انسانی آن طور که باید خودشان را باور نداشته اند و اعتقاد داشته باشند که مستندات آنان باید در خارج از کشور انجام شود.

میرزاده در پایان تاکید کرد: بسیاری از این نخبگان نیز زمانی که تصور کنند نمی توانند از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار باشند به سمت مراکز علمی خارج از کشور تمایل پیدا خواهند کرد . همچنین امکاناتی مانند اعتبارات، پارک های علمی و فناوری، مراکز رشد معمولا برای رشته های تجربی و ریاضی در نظر گرفته شده و در این زمینه کمتر به مسائل مرتبط با علوم انسانی پرداخته شده است.

201

کد خبر: 956488

وب گردی

وب گردی