حسن بیگی: هر شرطی بگذاریم  قانونی نیست/هیچ اقدام همسویی انجام نخواهیم داد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از اقدامات کثیف و خصمانه ای که آمریکایی ها در این لایحه انجام دادند این است که ماده 5این کنوانسیون که به کشورها اجازه می داد تا شروط خودشان را منظور کنند وحق تحفظشان را داشته باشند را حذف کردند.

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: باید اجازه دهیم تا بررسی های لازم در مجلس انجام شود و مجلس تصمیم بگیرد؛ ما به نظرات گروه های خارج از کشور اعتنایی نمی کنیم و هیچ اقدامی همسو با نظرات آنها انجام نخواهیم داد.

وی درخصوص تعریف تروریسم بیان کرد: تروریسم از منظر سازمان ملل بیش از یک قرن، یک ادبیات حاکم و یک موضوع نهادینه شده است، کسی که به جان، مال، ناموس، آسایش و آرامش مردم خدشه وارد کند، تجاوز کند یا دست به قتل و غارت بزند، تروریست شناخته می شود؛ این موضوع گاهی فردی و گاهی گروهی است حتی از جهت دیگر تروریست می تواند دولتی هم باشد به عنوان مثال از منظر سازمان ملل و افکار عمومی در سطح بین المللی اسرائیل، غاصب و تروریست دولتی است.

حسن بیگی در ادامه گفت: گروههایی مثل القاعده، داعش، بوکوحرام و دیگر گروه ها مانند منافقین و فرقان در داخل کشور، و در سطح بین المللی به عنوان تروریست شناخته شدند، زیرا شاهد هستیم که منافقین بالغ بر 17هزار نفر از مردم بی گناه و مسئولین این کشور را به شهادت رساندند و تعداد زیادی را جانباز و معلول کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر ترامپ با ادبیات جدید وارد جهان شده است، این فرد همه معاهدات بین المللی را که جهت آسایش، آرامش و آینده جهان در سازمان ملل تصویب شده بود را خارج کرد و با تک تازی خود ادبیات بین المللی و نهادینه شده جهانی را زیر سوال می برد.

حسن بیگی: از منظر سازمان ملل و افکار عمومی در سطح بین المللی اسرائیل، غاصب و تروریست دولتی است.

وی افزود: آمریکایی ها به دنبال این موضوع هستند که هرکشور ناسازگار با منافع آمریکا را تروریست بخوانند، یعنی منافقین و داعشی هایی که لطمه های سنگینی به ملت خصوصا منطقه غرب آسیا وارد کردند، تروریست نیستند اما حزب اللهی که امروز جزء دولت لبنان است تروریست محسوب می شود یا حماس که از سرزمین و مردمانش دفاع می کند تروریست است.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: طبق ادبیات آمریکا سازمان فتح و آزادی بخش فلسطین که حدود 65سال قبل در سازمان ملل به عنوان حامی مردم و در قانون ملل متحد به عنوان یک گروه مدافع ملت شناخته شده تروریست قلمداد می شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ما و جهان ادبیات ترامپ را قبول نداریم لذا در این راستا رییس جمهور ایالات متحده اقدامات بسیار زشتی انجام داد و سخنان مضحکی را بیان کرد که تمامی اینها با منافع ملی، امنیت، استقلال، آرمان های ملت و انقلاب ما در تضاد است.

وی با اشاره به اینکه موافق تاخیر دو ماهه لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم است، بیان کرد: بررسی های لازم باید در کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام شود، چرا که نواقصی وجود داشت که باید وزیر اطلاعات، وزیر خارجه، وزیر دفاع، شورای عالی امنیت ملی و رئیس کل بانک مرکزی حضور داشته باشند تا نظراتشان را درباره آسیب هایی که احتمال دارد به منافع مردم لطمه بزند را شفاف ارائه دهند و بعد از آن تصمیم بگیریم؛

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: الان لازم است که یک بررسی جامع در کمیسیون امنیت ملی باهمکاری قوه قضاییه، قوه مجریه و مقننه انجام شود تا بتوانیم به صورت شفاف نظر خودمان را اعلام کنیم.

حسن بیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران می تواند شروط و بندهایی را به این لایحه اضافه کند گفت: یکی از اقدامات کثیف و خصمانه ای که آمریکایی ها در این لایحه انجام دادند این است که ماده 5 این کنوانسیون که به کشورها اجازه می داد تا شروط خودشان را منظور کنند وحق تحفظشان را داشته باشند را حذف کردند و گفتند تا کنون کشورهایی که عضو شدند، شروطشان و حق تحفظشان قابل قبول است و کشورهایی که از این پس عضو می شوند نمی توانند شرط بگذارند و لذا در اینجا شروط جمهوری اسلامی نمی تواند تاثیرگذار بر نظراتش باشد.

امریکایی ها نگاه نمی کنند به اینکه ما تسلیم آنها می شویم یا در مقابلشان می ایستیم بلکه آنها همواره کار خودشان را جهت تضعیف جمهوری اسلامی انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: یکی از شرط ها این بود که اگر در جایی منافع ملی و امنیت ملی مغایر با قانون اساسی کشور باشد آن کشور می تواند از کنوانسیون خارج شود یا اگر مشکل یا مسئله ای برای هر کشوری بوجود آمد، می تواند به سازمان ملل شکایت کند و احقاق حق کند اما آمریکایی ها این شروط را برداشتند فلذا اگر به این ترتیب باشد قطعاً جمهوری اسلامی ضرر می کند و حق و حقوق مردم پایمال می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما شروط 9 گانه ای داریم که اگر 5سال قبل عضو این لایحه شده بودیم مثل دیگر کشورها قابل اجرا و قانونی بود؛ ولی الان با حذف ماده 5 هر شرطی بگذاریم شرط ما قانونی نیست و یک قانون استثماری و استعماری شده است، لذا تنها کشوری که در سطح جهان ضرر می کند تنها جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه عدم حضور در لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم باعث قلمداد شدن ایران به عنوان عنصری از تروریست می شود گفت:این نظر، نظر بسیار غلط و اشتباهی است، آمریکایی ها تحت هر شرایطی می خواهند سلطه خودشان را بر ایرانیان ثابت کنند و گسترش دهند ؛چه عضو بشویم، چه نشویم آمریکایی ها ما را تحریم می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه آن چیزی که الزام شده، تحریم های سازمان ملل است که تحریم های سازمان ملل در برجام برداشته شده و برگشت این تحریم ها زمانی است که جمهوری اسلامی بخواهد یکجانبه از برجام خارج شود ؛ اما ما از برجام خارج نشده ایم و این آمریکا بود که از برجام خارج شد. این یک نقص است و آمریکایی ها باید ضرر و زیان جمهوری اسلامی را پرداخت می کردند و این دو را نباید با هم خلط کنند.

حسن بیگی افزود: در زمانی که ما انقلاب کردیم آمریکایی ها یک سری تحریم ها بر ما تحمیل کردند و بعد از آن شاهد هستیم زمانی که دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی را تسخیر کردندآنها مجددا یک سری از تحریم ها را بر ایران اعمال کردند؛ سپس بعد از آن طی سالهای گذشته حتی زمانی که ما برجام را پذیرفتیم دایره تحریم ها را بر ما بیشتر کردند.

وی اذعان کرد: امریکایی ها نگاه نمی کنند به اینکه ما تسلیم آنها می شویم یا در مقابلشان می ایستیم بلکه آنها همواره کار خودشان را جهت تضعیف جمهوری اسلامی انجام می دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در مقابل آمریکایی ها خیلی شفاف اظهار نظرکردند؛ و میتوان گفت که هدف از تمامی این موضوعات ایجاد دغدغه برای ملت عزیز ایران است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم تحت هر شرایطی تا زمانی که ایران در برجام است سازمان ملل، تحریم ها را برگرداند البته ما با آمریکایی ها مراودات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نداریم به همین جهت آنها تلاش می کنند با هم پیمانانشان ایران را تحت فشار قرار دهند همچنین ما شاهد هستیم که کانادایی ها، اروپایی ها، چینی ها و استرالیایی ها همواره مخالف حرکت ترامپ هستند و الان هم زمزمزمه هایی است که ملت آمریکا ترامپ را کنار بگذارند.

304

کد خبر: 956503

وب گردی

وب گردی