کمبود جایگاه سوخت در تهران/ افزایش قیمت بنزین در سبد خانوار تاثیر گذار نیست

عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: حدود 253 جایگاه سوخت در استان تهران فعال است اما با وجود این تعداد، بازهم در اکثر مناطق با کمبود جایگاه سوخت مواجه هستیم.

ناصر رئیسی فرد، عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد جایگاه سوخت در استان تهران فعال است، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 253 جایگاه سوخت در استان تهران فعال است، اما با وجود این بازهم در اکثر مناطق با کمبود جایگاه سوخت مواجه هستیم.

او با تاکید براین که برای رفع کمبود جایگاه سوخت دولت باید حمایت‌های اساسی را داشته باشد، گفت: همچنین برای رفع نیاز اختصاص به مکان یابی درست داریم، اگر جایگاه‌ها به صورت نسنجیده احداث شود؛ علاوه بر ورشکستگی خود، جایگاه دیگر را به ورطه ورشکستگی می کشاند.

رئیسی فرد، با اشاره به اینکه علاوه بر تهران اکثر کلان‌شهرهای کشور با کمبود جایگاه سوخت دست و پنجه نرمی‌ می‌کنند، اظهار داشت: ما با استانداردهای جهانی خیلی فاصله داریم. در دنیا برای هر سه هزار خودرو یک جایگاه در نظر گرفته اند، این در حالیست که در کشور ما برای هر 29 هزار خودرو یک جایگاه سوخت در نظر گرفته شده است. تفاوت این است که آنها قیمت تکلیفی ندارند و تولید و عرضه در اختیار بخش خصوصی است؛ تا جایی‌که احداث جایگاه سوخت در آن کشورها توجیه اقتصادی دارد.

او تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما اینطور نیست بجای ارائه تسهیلات و تشویق، مدام مشکلاتی را بر سرراه بخش خصوصی ایجاد می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های سوخت استان تهران افزود: در کشور ما جاذبه و امنیت برای سرمایه گذاری در بخش احداث جایگاه سوخت نیست، اگر این مسائل برطرف نشود ما واقعا سه برابر استانداردهای جهانی عقب هستیم.

رئیسی فرد با بیان اینکه برندسازی جایگاه سوخت در کشور مفهومی ندارد، گفت: برندسازی زمانی مفهوم پیدا می‌کند که قیمت تکلیفی برداشته شود تا بتوان محصول با کیفیت متفاوت ارائه داد و این امر مهم به دنبال خود زمینه اعتمادسازی و جلب اعتماد مشتریان را به همراه دارد.

او تصریح کرد: وظیفه زنجیره تامین و توزیع فرآورده نفتی برعهده بخش خصوصی است که به خیلی از سازمان‌ها منتقل شده است و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی هم خیلی از وظایف را از قبل واگذار کرده است.

عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور افزود: در هیچ جای دنیا اقتصاد دولتی به جایی نرسیده، بلکه توسعه از طریق بخش خصوصی بوده است. در کشور ما متاسفانه دولت علاقه‌مند نیست مقام‌شان را از دست بدهند و انواع کارشکنی‌ها را انجام می دهد.

او با تاکید بر اینکه قیمت بنزین باید در کشور واقعی شود، گفت: افزایش قیمت بنزین در کشور تنها کمتر از یک درصد در سبد خانوار تاثیر گذار است. پس عامل گرانی در کشور بنزین نیست بلکه عدم نظارت و تحریم‌ها است. متاسفانه عده‌ای از افراد سعی می‌کند که با ارائه نظرات مختلف یک جو روانی را در کشور ایجاد می کند.

رئیسی فرد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اکثر جایگاه‌داران سوخت با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند بنابراین از وزیر نفت این درخواست را داریم که با اعتماد به بخش خصوصی، خصوصی سازی را به صورت واقعی در کشور انجام دهد.

402

کد خبر: 956528

وب گردی

وب گردی