قرارداد با خودروسازان فرانسوی  در منافع شخصی دولتی‌ها ریشه دارد

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در دولت نهم گفت: دشمنان تا زمانی که امید دارند به ایران فشار می آورند اما وقتی که این امید قطع شود در برابر ایران زانو خواهند زد.

علی علیلو، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به لغو قراردادهای خودروسازن خارجی اشاره کرد و گفت: انعقاد قراردادهای خارجی از حیث محرمانه بودنشان بسیار جای تعجب دارد که متاسفانه هیچ یک از نهادهای نظارتی حتی مجلس نسبت به محرمانه بودن این قراردادها، حساس برخورد نکردند.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: نکته حائز اهمیت اینجاست که مگر قراردادهای خودرویی، قراردادی امنیتی است که بخواهد محرمانه باشد و به چه دلیل از محتوای قرارداد مردم، حتی مجلس و دیگر دستگاه های نظارتی هم مطلع نشده‌اند.

او با بیان اینکه لغو قراردادهای پژو و رنو از سوی خودروسازان خارجی قابل پیش بینی بود، افزود: خودروسازان خارجی در گذشته هم چنین برخوردی را نسبت به ایران داشتند و بی اعتمادی هایی نسبت به آن‌ها وجود داشت و با توجه به عدم استقلال خودروسازان خارجی و نیز دولت هایشان به طور قطع هیچ گاه نمی توانند قراردادی را منعقد و پای قرارداد خود بایستند.

به گفته علیلو، خودروسازان خارجی تابع سیاست های آمریکا هستند و هر کسی که به دنبال هم پیمان شدن با آمریکا باشد باید برخوردش با ایران را به همان سویی ببرد که آمریکا می خواهد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در دولت نهم با بیان اینکه صحبت ما در زمینه عدم پایبندی خودروسازان خارجی نسبت به قرارداد خود باعث ناراحتی عده ای شد، گفت: اکنون صحبت ما در زمینه لغو قراردادهای خارجی به عده ای ثابت شد، در آخر هم عده ای خیلی بی عار و بدون هیچ تقیدی نسبت به مساله پیش آمده برخورد می کنند، مسئولان انقدری که به خودروسازان خارجی اعتماد داشتند به داخلی ها اعتماد ندارند.

او با اشاره به اینکه از میان قراردادهای خارجی تنها رنو و پژو نبودند که اقدام به لغو قرارداد با ایران کردند، گفت: گروه قطعه سازان که قرار بود ضمن سفر به ایران مذاکره ای را برای انعقاد قرارداد با ایران داشته باشند نسبت به این مذاکره با ایران منصرف و عقب نشینی کردند، اینکه ما بخواهیم تا این حد خود را وابسته و متکی به کسانی که تجربه رفتنشان را داشته ایم، باشیم و رفتار قبل را تکرار کنیم نهایت بی عقلی و بی منطقی است.

علیلو خاطرنشان کرد: زمانی که در مجلس در مورد عدم پایبندی خودروسازان خارجی صحبت می کردیم و اعلام کردیم که نباید نسبت به قراردادها اعتماد کنیم مورد شماتت و صحبت هایی قرار گرفتیم که به دور از ادب بود اما حالا تمام صحبت های ما به آنها ثابت شد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی تاکید کرد: در صورتی که صنعت خودرو بخواهد با این روش و سیاست پیش رود هیچ گاه صنعت و به تبع اقتصاد ایران پویا نخواهد شد، این همان آفت بزرگی است که در مسایل بزرگ برجام وجود داشته و در آینده ای نزدیک دامن اقتصاد، صنعت و تولید ایران را خواهد گرفت.

او ارزیابی خود از بازار خودرو در آینده را اینگونه بیان کرد: بازار ایران بازار با ثباتی است و آنها درصدد هستند تا ضمن ورود به ایران بازار این کشور را در دست بگیرند، خودروسازان خارجی در بازار ایران از منافع بسیار زیادی برخوردار خواهند بود، در صورتی که قرار باشد بازار را به همین گونه در اختیار آنها قرار دهیم و در انتها تلاطمات و هزینه نا به سامانی هایش بر گردن ملت ایران قرار گیرد، بسیار مشکل ساز خواهد شد.

به گفته علیلو، ما بسیاری از اقدامات را می توانستیم انجام دهیم تا امروز با شرکت های خودروسازی بسیار بزرگتر از پژو و رنو همکاری کنیم بدون آنکه با رفتنشان مشکلی در کشور رخ دهد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در دولت نهم اظهار داشت: متاسفانه به دلیل سیاست های غلط، اقداماتی که باید در درون کشور انجام می شد تا وضعیت اقتصاد کشور بهبود یابد صورت نگرفت و به دلیل اعتماد بیهوده بسیاری از مسئولان صنایع ایران به کشورهای خارجی دچار غفلت از اقتصاد مقاومتی شدند و تقویت بین تولید و صنعت را از دست دادند.

او گفت: ما معتقدیم که مسئولان بنا به دلایل منافع شخصی خود در آتش قرارداد با فرانسه و دیگر شرکت ها می دمیدند، به همین دلیل باعث متضرر شدن منافع خود و ملت شدند که متاسفانه ضرر و زیان های آن را مردم باید متقبل شوند.

علیلو خاطرنشان کرد: کسانی که به دنبال منافع شخصی خود بودند باید از مردم خجالت بکشند و اما کسانی که دچار غفلت شدند بهتر است تا هر چه زودتر از این خواب خرگوشی بیدار شوند و با یکسری از شعارها و حرفای رو بنایی و واداده ملت ایران را بیشتر از این متضرر نکنند.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در دولت نهم با تاکید برتوانایی های موجود در ایران که مورد بی مهری مدیران قرار گرفته است، گفت: صنعت خودرو که چیزی نیست بلکه بسیاری از صنایع پیچیده و بزرگتر وجود دارند که در داخل احیا و نیز برون گرا شدند.

او افزود: با توجه به وجود چنین نخبگان و دانشگاه هایی در ایران، صنعت خودرو چیزی نیست که حالا مسئولان تا این حد ذلیل پیش می روند، امیدوارم از این به بعد مسئولان عاقلانه فکر کنند و ضمن توجه بیشتر به مردم بیشتر تاکید بسیاری را به فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشند.

به گفته علیلو، در صورت متعهد شدن تمام مردم با یکدیگر و نیز تلاش و تاکید بر آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند به طور حتم در تولید، اقتصاد و صنعت به جای خوبی خواهیم رسید و به بازارهای بین المللی دست خواهیم یافت.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در دولت نهم با بیان اینکه دشمن تا زمانی که امید دارد به ایران فشار می آورد اما وقتی که این امید قطع شود در برابر ایران زانو خواهند زد، گفت: بسیار جای تعجب است عده ای که از ابتدای انقلاب به بعد و نیز در زمان های حساس جزو مدیران ارشد و امنیتی و موثر نظام محسوب شدند تا این حد خود را به آن راه زدند و نمی خواهند از تجربیات گذشته استفاده کنند.

401

کد خبر: 956541

وب گردی

وب گردی