طرح فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت تدوین می شود

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی موسسه های آموزش عالی دولتی که در ۹ ماده تدوین شده است به طرح فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنعت اشاره دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از وزارت علوم ،مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهی (یکشنبه / ۲۰ خرداد) نکات مهمی را یادآوری کردند. از جمله این نکات ضرورت ارتباط بیشتر و بهتر دانشگاه با صنعت و جامعه بود که در این زمینه گفتند: «یکی عبارت است از درگیر شدن با مسائل کشور؛ یعنی دانشگاه خودش را از مسائل کشور جدا نداند و مسائل کشور، چالش های کشور برای دانشگاه، مسائل واقعی و حقیقی و اصلی باشد».

«یک مساله هم مساله‌ی مقاله‌محوری است که اشاره کردم که باید مقاله‌ها در جهت حلّ مسائل کشور باشد. مسیر ساده‌ی تولید مقاله برای ارتقاء اساتید هم خودش یک مشکلی است؛ در آیین‌نامه‌ی ارتقاء، مقاله برای ارتقاء اساتید یک نقش بسیار اساسی دارد؛ خب این یک مسیر ساده‌ای است؛ یک مقداری کار را دقیق‌تر باید انجام داد، یعنی ارتقاء را صرفاً مبتنی بر مقاله نباید کرد؛ کارهای اساسی‌تری وجود دارد که آنها می تواند ملاک ارتقاء باشد».
آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی موسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی که آخرین نسخه آن از سال ۹۵ اجرا می شود در ۹ ماده تدوین شده است. همچنین و به طور خاص به طرح فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنعت اشاره دارد.

این طرح که از اوایل سال گذشته به ابتکار وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد و به تفاهم نامه ای میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت رسید، با استقبال اعضای هیات علمی به ویژه در دانشگاه های برتر منجر نشد.

آنچنان که به گفته دکتر برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، اواخر سال گذشته در این طرح صنعت ۱۳۰ مورد پیشنهاد داد؛ اما فقط ۳۰ مورد با استقبال دانشگاهیان روبرو شد و ۲ مورد به عقد قرارداد رسید.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد ضرورت تغییر در این آیین نامه گفت: این بخش ها بسیار پیچیده است و مساله این است که هر تغییری در آیین نامه ارتقا (اعضای هیات علمی) بدهیم حدود یک دهه بعد نتیجه آن را می بینیم.

دکتر مسعود برومند افزود: بر اساس مطالعاتی که در این معاونت انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم که در ۴ دهه گذشته هر تصمیمی که گرفتیم و هر فعالیتی که بر اساس آن انجام دادیم، حدود ۷ سال یا ۱۰ سال بعد نتیجه آن مشخص شد و عموماً نتایج خوبی بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی های بیشتر ادامه داد: طرح های جدید باید با هم منسجم و همگن باشند، هر چند بحث تغییر آیین نامه ارتقا و افزودن فاکتورهای دیگر به آن هم مطرح است.

دبیر کل شورای عالی عتف خاطرنشان کرد: مشغول رایزنی با کارشناسان مختلف برای گرفتن طرح ها و ایده های لازم هستیم و این کار آغاز شده است.

وی گفت: از پژوهشگاه ها و کارشناسان مختلف نیز خواسته ایم پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند، آیین نامه ها را بر این اساس جلو می بریم که به سمت توازن برود. مجموعه ای از عوامل در آیین نامه ها وجود دارد که باید همگون باشند و در غیر این صورت شکست خواهد خورد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین در مورد طرح فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و دلایل ناموفق بودن آن نیز توضیح داد: باید بپذیریم ارتباط ما با صنعت و جامعه حفظ شود، بعضی از اساتید که زیاد هم نیستند به صورت اصولی این ارتباط را ایجاد می کنند اما ما مجبوریم کاری کنیم که انگیزه لازم برای رفتن اساتید و بودن آنها در صنعت به دست آید.

وی یادآور شد: در این طرح اساتید جوان در ابتدای راه می توانند شش ماه در صنعت حضور داشته باشند و اساتید قدیمی تر برای تغییر در وضعیت شش ماه به صورت پاره وقت یا سه ماه تمام وقت.

برومند تصریح کرد: پیش نویس آیین نامه جدیدی برای این طرح تهیه شده است ولی هنوز کاملاً آماده نیست و با رایزنی با اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع قصد داریم به متن کامل تر و جامع تری برسیم، انتظار داریم به زودی این آیین نامه تکمیل و منتشر شود.

204

کد خبر: 956578

وب گردی

وب گردی