دانش آموزان  به ادغام آزمون سمپاد و نمونه دولتی اعتراض دارند

رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان گفت: سازمان سمپاد تمایلی به ادغام آزمون با مدارس نمونه دولتی نداشت و این کار به دستور وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.

به گزارش ایسکانیوز ادغام آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی در دوره متوسطه، موجب نارضایتی و اعتراض برخی از والدین دانش آموزان شده است، در این رابطه با رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان به گفت و گو پرداختیم.


دکتر فاطمه مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: سازمان سمپاد تمایلی به ادغام آزمون با مدارس نمونه دولتی نداشت اما این کار به دستور وزراتخانه انجام شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آزمون گرفته شده فراتر از مطالب درسی بوده، افزود: آزمون های سمپاد فراتر از کتب درسی نیست بلکه عمیق تر از مطالب درسی بوده و دانش آموزان باید از قدرت تحلیل برخوردار باشند اما بدلیل ادغام آزمون و آشنا نبودن دانش آموزان مدارس نمونه دولتی با این نوع امتحان موجب نارضایتی و اعتراض شده است.
رئیس سازمان مدارس سمپاد در ادامه گفت: ۲ نوع یادگیری وجود دارد، حفظ و تحلیل مطالب. در واقع برخی از دانش آموزان مطالب را به ذهن می سپارند و در سطوح دیگر فرد توان تحلیل دارد و مطالب را یاد می گیرند.
مهاجرانی یادآور شد: ویژگی آزمون استعداد درخشان براساس سطح ادراک و تحلیل سنجیده می شود و لزوما همه دانش آموزانی که دارای معدل ۱۹ و ۲۰ هستند نمی توانند در این آزمون موفق باشند چرا که مطالب درسی را به صورت تحلیلی فرا نگرفته اند.
وی بیان داشت: در واقع دانش آموزان نمونه دولتی در سطح بخاطرآوردن و یادآوری مطالب درسی عملکرد خوبی داشته اند، اما دانش آموزان مدارس سمپاد مطالب درسی را به صورت عمیق فراگرفته اند و قدرت تحلیل دارند به همین دلیل دانش آموزان سمپاد با این نوع آزمون آشنا بودند اما برای دانش آموزان نمونه دولتی به این صورت نبود.

رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان در پایان گفت: طراحی آزمون پایه های نهم و دهم براساس مبانی درسی بوده است ، اما طراحی آزمون پایه هفتم براساس سنجش هوش و به دور از مبانی بوده و بیشتر بر روی خلاقیت و هوش دانش آموزان تمرکز دارد، البته یک قسمت از آزمون به صورت چند گزینه ای است.

706

کد خبر: 956589

وب گردی

وب گردی